بانکبانک و بیمه

شرط افزایش یارانه نقدی

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در لایحه بودجه ۹۸ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی پیش بینی نشد، گفت: برای افزایش یارانه نقدی باید قیمت حامل‌های انرژی نیز افزایش یابد.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)، محمدباقر نوبخت در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه ایجاد اشتغال در بخش صنعت‌، معدن در خصوص افزایش یارانه نقدی اظهار داشت: این موضوع دست مجلس است و از هفته دیگر دست آنها در لایحه بودجه سال ۹۸ باز است، اما اکنون پولی نداریم که بپردازیم.

وی در مورد علت واگذاری حذف یارانه نقدی خانوارهای غیرنیازمند به استان‌ها در لایحه بودجه سال آینده، گفت: منابع یارانه‌ها در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۹۸ بالغ بر ۱۴۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد و مشابه سنوات گذشته یارانه نقدی به خانوارهایی که استحقاق آن را دارند همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان را در ماه باید پرداخت کنیم، اما قانون گذار تعیین کرده کسانی که زیر ۳ میلیون تومان درآمد دارند، از این یارانه استفاده کنند و بالای این رقم استحقاق دریافت یارانه را ندارند.
رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: برای اینکه این کار واقع‌بینانه صورت بگیرد، باید کسانی این تشخیص را بدهند که نزدیک‌تر بشناسند و اگر با یک فرمول کلی سازمان هدفمندی و دولت کل نزدیک به ۸۰ میلیون نفر شناسایی کند و یارانه به حق بدهد که کاری دشوار است برای اینکه غیرمتمرکز عمل کنیم و از ظرفیت‌ استان‌ها استفاده شود، قرار شد بر اساس حوزه جغرافیایی همین رقمی را که برای یارانه خانوارها پرداخت می‌شود، بر اساس کمیت و جمعیت استان در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان قرار دهیم.
 
حذف یارانه خانوارهای پردرآمد سلیقه ای نیست
رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه قطعا با توجه به امکاناتی که استان‌ها در اختیار دارند دقیق‌تر می‌توانند راجع‌به یارانه خانوارها تصمیم بگیرند، تصریح کرد: حذف یارانه خانوارها سلیقه‌ای نخواهد بود و ضابطه دارد؛ اول آنکه پرداخت‌ها در چارچوب آیین‌نامه اجرایی صورت می‌گیرد که هر سال سازمان برنامه و بودجه باید آن را تهیه کند و هیأت وزیران تصویب کند. به همین جهت دقیقا شاخص‌ها برای پردرآمد یا کم‌درآمدی شناسایی صورت خواهد گرفت.
معاون رییس‌جمهور یادآور شد: مبلغی که از محل حذف یارانه غیرنیازمند تأمین می‌شود می‌تواند در همان استان هزینه شود و افرادی که یارانه دریافت نمی‌کنند می‌دانند که منابع برای پروژه‌های عمرانی و یا کمک به اقشار نیازمند هزینه خواهد شد که به عدالت نزدیک‌تر است. قطعا اگر نواقصی در رابطه با حذف یارانه بگیران وجود داشته باشد که البته تلاش ما این است که سلیقه اعمال نشود، بر پایه ضابطه روشن و شفاف خواهد بود.
وی تاکید کرد: این مدل بهتر از آن است که عده‌ای در تهران بنشینند و برای کل روستاها و شهرها تصمیم بگیرند، زیرا قطعا شناخت‌شان ضعیف‌تر است.
 
منابع جدیدی ایجاد نشده است که یارانه نقدی را افزایش دهیم
نوبخت در مورد اینکه چرا مبلغ یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی افزایش نمی‌یابد و پیشنهادی در این رابطه وجود ندارد، عنوان کرد: این یارانه‌ها مابه‌التفاوت قیمت‌های جدیدی هست که روی قیمت حامل‌های انرژی و آب و برق اعمال می‌شود، هر مقدار که در حامل‌ها افزایشی ایجاد شود، طبق قانون هدفمندی ۵۰ درصدش سهم مردم، ۳۰ درصد سهم تولید و ۲۰ درصد به خزانه واریز می‌شود تا صرف امور جاری عمرانی شود.
به گفته معاون رییس‌جمهور، مجلس در سال‌های اخیر تغییراتی در تبصره ۱۴ قانون بودجه انجام داد که اگر برق و آب افزایش قیمت پیدا کند به خود شرکت‌ها بازگردد تا بتوانند با توجه به نیازها سرمایه‌گذاری کنند، ضمن آن‌که قیمت تمام‌شده آب و برق به مراتب بیشتر از رقمی است که از خانوارها دریافت می‌شود. بنابراین این طور نیست که اگر حاملی افزایش یابد به یارانه نقدی اضافه شود.
رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تاکنون نیز قیمت‌ها تغییر نکرده که منابع جدیدی حاصل شود، گفت: آنچه باقی می‌ماند حامل‌های انرژی است و همچنان هزار تومان برای بنزین و رقم‌های قبلی برای گازوئیل ثابت مانده و منابع جدیدی حاصل نشده است. طبق قانون حتی یک ریال آن را شرکت نفت، شرکت پالایش و پخش و نظایر آن نمی‌توانند استفاده کنند و حتماً باید به خزانه واریز کنند و خزانه نیز این پول را در حساب خاصی مربوط به سازمان هدفمندی یارانه‌ها نگهداری می‌کند و جز برای مصارف تبصره ۱۴ که بخش عمده آن به مردم بازمی‌گردد کار دیگری صورت نمی‌گیرد.
نوبخت افزود: اگر کسی می‌خواهد بگوید که مثلا یارانه از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۴۵۰ هزار تومان برسد، اشکالی نیست، راهش این است که قیمت حامل‌هایی که از محل آنها می‌تواند یارانه داد را گران کرد. هر مقدار گران شود، به همان میزان می‌توان یارانه را بیشتر کرد. درست است که قیمت بنزین نسبت به سایر کشورهای همسایه پایین‌تر است و مشکلاتی وجود دارد اما وقتی می‌خواهیم قیاس بکنیم باید سایر شاخص‌ها نیز در نظر گرفته شود و تطبیقی صورت بگیرد. فراموش نکنیم هدف دولت همچنان مهار تورم است و قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند آثار روانی داشته باشد، با همه اینها برنامه‌ریزی همه جانبه و دقیق خواهیم داشت تا رعایت حال مردم را هم از نظر افزایش مصرف و قاچاق و مسائل مختلف داشته باشیم.
نوبخت تأکید کرد: آنچه فعلا در لایحه بودجه سال آینده و تبصره ۱۴ پیش‌بینی کردیم با همین ارقام حامل‌های انرژی موجود است و هیچ افزایش قیمتی دیده نشده است و هر تصمیم جدیدی به خود مردم بازمی‌گردد زیرا دولت حتی ۲۰ درصد سهم خودش را نیز سال گذشته در بودجه ۱۲ تا ۱۴ هزار میلیارد برای یارانه نقدی در نظر گرفته است. البته با سازوکاری که امسال در بودجه تاکنون یک ریال هم از منابع خزانه برای یارانه نقدی استفاده نشده است.
به نوشته فارس، وی در مورد حقوق بازنشستگان نیز گفت: هیچ تبعیضی برای افزایش حقوق متوسط ۲۰ درصدی بازنشستگان وجود ندارد و همه شاغلین و بازنشستگان از متوسط ۲۰ درصد استفاده خواهند کرد. اینکه آن را پلکانی بکنیم برای کسانی که حقوق‌شان پایین است و ضریب بیش از ۲۰ درصد بگیرند و آنهایی که حقوق بالاتری دارند و کمتر از ۲۰ درصد بگیرند، بحث‌هایی است که در مجلس محترم دنبال می‌شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا