بورسبورس اوراق

شاخص بورس تهران همچنان منتظر خبرهای خوب/ نمادهای شاخص ساز امروز را هم به استراحت گذراندند

امروز نیز حرکت الا کلنگی شاخص بورس تهران ادامه یافت، حرکتی که اگرچه ترس معامله گران از کاهش هرچه بیشتر قیمت سهام شرکت‌ها را کم می‌کند، از طرفی نشانگر این واقعیت است که بازار و فعالان آن در حال حاضر دلیلی محکم برای تزریق نقدینگی و افزایش تقاضا در نمادهای مطرح بازار سهام نیافته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  امروز نیز همانند چند روز اخیر شاهد معاملات کم جان و ناچیز بازارهای بورس و فرابورس هستیم. در حالی که بسیاری از نمادهای شاخص ساز بازار به دلیل موارد مهم بنیادی نظیر افزایش عدم اطمینان به آینده فروش تولیدات شرکت‌های صادراتی و افق نا‌مناسب قیمت نفت و سایر کامادیتی‌ها نظیر محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی، وارد اصلاح‌های فرسایشی و طولانی مدت شده‌اند، امروز ایجاد اخلال در هسته معاملات فرابورس نیز مزید بر علت شد تا حجم معاملات انجام شده حتی از روزهای قبل هم کمتر شود و بسیاری از دستورهای فروش در این بازار بی سرانجام بمانند.

در گروه خودرویی آنچه که از نحوه معاملات در نمادهای مطرح گروه به نظر می‌رسد این است که معامله گران این نمادها منتظر خبر تایید رسمی افزایش قیمت خودرو برای ادامه دادن به مسیر رو به رشد قیمت ‌ها هستند. نمادهای حاضر در این گروه که اغلب در محدوده های مثبت و منفی اندک معامله می‌شوند، از ابتدای معاملات در روز جاری ۳۵ میلیارد تومان معامله شده‌اند. گفتنی است که نمادهای این صنعت به طور میانگین با افت چهار درصدی روبرو شده اند.

همچنین بخوانید

روز متعادل گروه بانکی با معاملات اکثر نمادها در محدوده های صفر تابلو در جریان است؛ این درحالی است که نمادهای  مطرح بازار همچون «وبملت» و «وبصادر» روز خود را در محدوده‌های منفی سه درصد آغاز کرده‌اند. نمادهای این گروه که غالبا محرکی جز مبلغ تراز ارزی و تسعیر آن ندارند در روزهای گذشته و پس از چند روز کاهش قیمت متوالی توانسته اند تعادلی نسبی را در معاملات خود تجربه کنند؛ تعادلی که می‌تواند با افشای اخبار مربوط به تسعیر ارز شرکت‌های این صنعت به رشدی امیدوار کننده تبدیل شود. حجم معاملات در نمادهای این صنعت تا این لحظه به رقم ۳۵۱ میلیون سهم رسیده که معاملاتی ۵۲ میلیارد تومانی را حاصل کرده است.

نمادهای حاضر در گروه محصولات غذایی، در حال سپری کردن روز امیدوار کننده هستند؛ به طوریکه اغلب نمادهای گروه به موجب دلایلی همچون افزایش قیمت شیرخام و گزارش‌های مناسب شرکت‌ها به سقف قیمت روزانه خود رسیده‌اند.

آمار و ارقام بازار

بنا بر آنچه که پیش تر گفته شد و به موجب تمامی عوامل موثر بر معاملات در روز جاری، شاخص بورس تهران که در ابتدای معاملات رشد بیش از ۱۰۰ واحدی را از خود نشان می داد هم کنون با کاهشی ۲۶۶ واحدی مواجه شده است. این درحالی است که شاخص هم‌وزن ۲۹ واحد افزایش یافته است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس تاکنون ارزشی بالغ بر ۲۸۰ میلیارد  تومان داشته است و کل معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه حجمی حدود  یک  میلیارد و ۱۲۰ میلیون سهمی را شکل داده است.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی، «کگل»، «وتجارت» و «شپدیس» بیشترین نقش مثبت و نمادهای «شپنا»، «فملی» و «شبهرن» بیشترین نقش منفی را در حرکت امروز شاخص داشته اند. شاخص آیفکس نیز که تا کنون  ۲.۱ واحد کاهش را تجربه کرده است تحت تاثیر نمادهایی همچون «شاوان»، «زاگرس» قراردارد.

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا