امور زیربناییراه و ساختمان

توقیف فنی کشتی‌ها در خزر را به موضوع سیاسی تبدیل نمی‌کنیم/ نتایج بررسی علت فوت کارکنان ایرانی کشتی نازمهر به زودی اعلام می‌شود

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه همسازی پروتکل ایمنی تردد در دریای خزر بخشی از کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر محسوب می‌شود، گفت: اگر کشتی هر یک از کشورهای حاشیه خزر در بنادر توقیف شده باشد به طور قطع توقیف فنی بوده و تا کنون در خزر روابط تجاری به موضوع سیاسی تبدیل نشده چراکه همواره بحث‌های مطروحه، تکنیکال بوده است.

همچنین بخوانید

هادی حق شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره نشست روز گذشته که بین نمایندگان متولی دریایی ۵ کشور حاشیه دریای خزر در تهران برگزار شد، اظهار داشت: نشست روز گذشته در راستای همسازی پروتکل ایمنی تردد در دریای خزر با حضور ۵ کشور عضو برگزار شد که این موضوع بخشی از کنواسیون رژیم حقوقی دریایی خزر است.

وی با بیان اینکه تا کنون مقررات اعمال شده بر روی کشتی‌های در حال تردد در دریای خزر براساس کنوانسیون‌های آب‌های آزاد و مقررات ملی کشورها بوده است، گفت: کنواسیون‌های موجود در ارتباط با آب‌های آزاد نمی‌تواند درباره خزر صدق کند چراکه دریای خزر بسته است و جزو آب‌های آزاد محسوب نمی‌شود. از سوی دیگر کشورها نمی‌توانند مقررات ملی خودشان را درباره کشتی‌های کشورهای مختلف که از مسیرهای دریایی عبور می کنند اعمال کنند.         

معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: مبنا برای ۵ کشور حاشیه دریای خزر کنواسیون‌های دریایی جهان بوده اما روز گذشته چهارمین نشست با حضور ۵ کشور عضو برای تصویب پروتکل ایمنی تردد در دریای خزر که بخشی از کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر محسوب می شود،  برگزار شد.   

حق شناس با بیان اینکه نبود قوانین و مقررات در این حوزه تا کنون منجر به ایجاد تنش در بین کشورهای حاشیه خزر نشده است، گفت: اگر کشتی هر یک از کشورهای حاشیه خزر در بنادر توقیف شده باشد به طور قطع توقیف فنی بوده است. تا کنون در خزر روابط تجاری به موضوع سیاسی تبدیل نشده چراکه همواره بحث های مطروحه،  تکنیکال بوده است.     

وی همچنین درباره دور بعدی مذاکرات کشورهای حاشیه خزر در خصوص کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر گفت: زمان و  تاریخ  انجام دور بعدی مذاکرات را وزارت امور خارجه اعلام  می‌کند.   

عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره آخرین نتایج بررسی علت فوت کارکنان ایرانی کشتی نازمهر که اواخر مهر ماه اتفاق افتاد،  گفت: کمیته بررسی سوانح به موضوع فوت تعدادی از کارکنان کشتی نازمهر که از بندر قزاقستان راهی باکو بود،‌ ورود کرده و علت قطعی فوت کارکنان مسمویت بوده است.

وی ادامه داد: پزشکان قانونی کشورمان هم علت مرگ را مسمویت می‌دانند اما هنوز مشخص نیست که منشا مسمویت چه بوده است. به زودی نتایج بررسی کمیته سوانح در این باره اعلام خواهد شد.   

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا