بین الملل

استعفای ناگهانی رییس بانک مرکزی هند

استعفای ناگهانی رییس بانک مرکزی هند، اورجیت پاتل، سوالاتی در مورد مشکلات ادامه‌دار این بانک به وجود آورد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، استعفای ناگهانی رییس بانک مرکزی هند، اورجیت پاتل، سوالاتی در مورد مشکلات ادامه‌دار این بانک به وجود آورد.

تمرکز اصلی سرمایه‌گذاران به این موضوع معطوف شده است که آیا پاتل به علت افزایش فشارهای وارده از سوی دولت هند برای پایین آوردن نرخ بهره و تسهیل سیاست‌گذاری پولی، در آستانه انتخابات سال آتی هند، استعفا داده است یا خیر. گزارشات متعددی حاکی از این است که پاتل به علت تلاش‌های بی‌وقفه بانک مرکزی برای پاکسازی بخش بانکی این کشور، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود.

ساشا رایزر کاسیتسکی، تحلیل‌گر ارشد گروه اوراسیا، می‌گوید: نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در مورد استقلال بانک مرکزی، حالا از هر زمان دیگری بالاتر است، اما احتمال خیلی کم است که دولت شخص برجسته دیگری را که از لحاظ استقلال مشهور و خوشنام باشد، برای هدایت این بانک منصوب کند.

استعفای پاتل کمتر از ۳ سال بعد از انتصاب او در این پست، اتفاق می‌افتد. رییس قبلی بانک مرکزی هند، راگورام راجان، در سال ۲۰۱۶ با افزایش تنش‌ها بین او و دولت، برای دور دوم تایید نشد.

آخیل بری، یکی از محققان ارشد مک‌لارتی اسوشییتس، در امور هند و آسیای جنوبی می‌گوید: اعتماد سرمایه‌گذاران با این خبر به شدت کاهش خواهد یافت. از دست دادن دو رییس بانک مرکزی که تفکر مستقل داشتند، آن هم در یک دوره، وجهه خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی به وجود نمی‌آورد.

تحلیل‌گران معتقدند زمان‌بندی این استعفا هم بسیار حساس بوده است، چراکه تنها چند ماه به انتخابات ملی هند باقی مانده است و این کشور در شرایط کنونی به دنبال جذب سرمایه خارجی است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا