بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

شاهین جوانمردی: صنعت سخت‌افزارهای بانکی و پرداخت، دچار تحریم داخلی شده است

معاون تولید سخت‌افزار شرکت فناپ‌پرداخت معتقد است که با تعمیرات تخصصی و نوسازی دستگاه به‌وسیله جایگزینی قطعات سخت‌افزاری فرسوده با قطعات نو، می‌توان در زمینه جایگزینی سخت‌افزارهای پرداخت، صرفه‌جویی کرد.

اقتصاد کشور طی ماه‌های گذشته فراز و نشیب‌هایی داشته که بی‌تاثیر بر بخش تولید نبوده است؛ شرکت‌هایی که روزی به امید خودکفایی و تامین بومی نیازهای داخل کشور دست به تولید زدند، امروز با مشکلاتی همچون التهابات ارزی، اعمال محدودیت‌هایی در زمینه واردات و خروج کالاها از گمرک دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

فضای کسب‌وکاری صنعت بانکی و پرداخت کشور نیز از این التهابات به دور نمانده و بسته به شرایط اقتصادی کشور متغیر است. در همین راستا به سراغ شاهین جوانمردی، معاون تولید سخت‌افزار شرکت فناپ‌پرداخت رفتیم تا در خصوص مشکلات تولیدکنندگان سخت‌افزارهای بانکی گفت‌وگو کنیم.

 

صنایع بانکی و پرداخت کشور برای تامین نیازهای سخت‌افزاری به‌صورت واردات با مشکلاتی مواجه هستند که می‌توان با استفاده از توان تولیدکنندگان داخلی مرتفع شوند، اما چرا تولیدکنندگان مشکل پیدا کرده‌اند و موجودی آن‌ها نیز محدود است؟

با توجه به شرایط کشور محدودیت و سخت گیری‌هایی در زمینه واردات به‌درستی اعمال شده، اما همین مسئله شرکت‌هایی را که به‌صورت قانونی فعالیت دارند با چالش‌های بزرگی برای تامین مواد اولیه تولید روبرو کرده است؛ درواقع بسیاری از محموله‌ها حتی با وجود انجام ثبت سفارش، تایید وزارت مذکور و تخصیص ارز همچنان به دلیل عدم تایید کارشناسان در گمرک باقی‌مانده که وضعیت تولید را آشفته کرده است.

در حال حاضر، تولید به دلیل مشکلات واردات و عدم تسریع در ترخیص محموله‌های گمرکی دچار تحریم داخلی شده و همین مسئله باعث شده است تولید کاهش پیدا کند که در نتیجه آن، میزان عرضه نسبت به تقاضا پایین‌تر آمده و افزایش قیمت را به دنبال داشته است.

 

افزایش بسیار زیاد دستگاه‌های دسته دوم و غیر معتبر در بازار پرداخت الکترونیک را ناشی از چه می‌دانید؟

به دلیل افزایش قیمت واردات دستگاه‌های باکیفیت و معتبر به‌صورت آکبند و مشکلات و موانع تولید، بازار سخت‌افزارهای پرداخت ایران از جمله خودپرداز و کارتخوان به بازار مصرف دستگاه‌های دست‌چندم کشور ترکیه تبدیل شده است که صنعت پرداخت کشور را با مشکلاتی مواجهه کرده و در این میان برخی افراد از طریق واردات و فروش این دستگاه‌ها درآمدهای نجومی کسب می‌کنند.

بانک مرکزی در چند سال اخیر تاکید داشته که دستگاه‌های کارتخوان برای استفاده در سیستم پرداخت کشور باید استاندارد PCI داشته باشند، این در حالی است که دستگاه‌های دست‌چندمی با برندهای ناشناخته یا کارتخوان وریفون دست‌چندمی و بدون استاندارد PCI از ترکیه به‌صورت قاچاق وارد ایران می‌شود.

این دستگاه‌ها با اتصال به سوییچ بانکی در ناوگان پرداخت مورداستفاده قرار می‌گیرد که نیاز است بانک مرکزی به این موضوع به‌عنوان مشکلی در حوزه زیرساختی توجه ویژه داشته باشد.

 

یکی دیگر از موضوعات مهم صنعت بانکی، بحث حل مشکل تامین و نوسازی تجهیزات پرداخت کشور است، این مسئله را چگونه می‌توان رفع کرد؟

برای حل این مشکل چند راه‌حل وجود دارد؛ اول آنکه باید تجهیزات و مواد اولیه موردنیاز شرکت‌های سخت‌افزاری تولیدکننده تجهیزات پرداخت از گمرک ترخیص و هرچه سریع‌تر فرآیند تولید با قدرت آغاز شود. فناپ‌پرداخت برای این موضوع پیگیری‌های لازم را انجام داده تا بتواند نسبت به نیازهای بازار به‌وسیله تامین تجهیزات تولیدی پاسخگو باشد.

دومین راهکار برای تامین بازار که یکی از موضوعات مهم صنعت سخت‌افزارهای بانکی به شمار می‌رود و علی‌رغم اهمیت، توجیه اقتصادی و تاکید اقتصاد مقاومتی تا به امروز چندان موردتوجه قرار نگرفته است؛ بحث زیرساخت تعمیرات تخصصی و نوسازی دستگاه به‌وسیله جایگزینی قطعات سخت‌افزاری فرسوده با قطعات نو است.

با این راهکار می‌توان علاوه بر کاهش هزینه‌ها، دستگاه‌های فرسوده را به چرخه پرداخت بازگرداند و نیاز به تامین و جایگزینی با دستگاه‌های جدید را کاهش داد.

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از مناقصه‌های بانکی برای خرید سخت‌افزارهای پرداخت بعد از التهابات ارزی با شکست روبرو شده است، به نظر شما دلیلش چیست؟

تقاضا برای خرید سخت‌افزارهای بانکی و پرداخت افزایش بسیار زیادی داشته است و مناقصه‌های متعددی توسط بانک‌ها به‌خصوص به‌منظور خرید خودپرداز، خودپرداز غیرنقد و دستگاه کارتخوان برگزار می‌شود، اما یک نکته مهم در مناقصه‌ها وجود دارد؛ اینکه بانک‌ها در وضعیت متلاطم ارزی از تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان سخت‌افزارهای بانکی انتظار دارند تا برای یک بازه زمانی ۶ ماهه، قیمت تمام‌شده سفارش را در قرارداد تضمین کنند.

این در حالی است که با التهابات ارزی و مشکلات در واردات و تامین مواد اولیه قابلیت تضمین قیمت در قرارداد وجود ندارد و بسیاری از این مناقصه‌ها با شکست روبرو می‌شود.

 

با توجه به افزایش درخواست خرید خودپرداز غیر نقد توسط بانک‌ها، آیا تولید این سخت‌افزار در دستور کار قرار گرفته است؟

فناپ‌پرداخت نمونه اول دستگاه خودپرداز غیرنقد یا cashless را به‌صورت بومی و از صفر تا صد طراحی و تولید کرده است که به سوئیچ بانکی نیز متصل شده است. همچنین تاییدیه‌های لازم را از بانک پاسارگاد دریافت کرده است.

طراحی‌های جدید خودپرداز غیرنقد فناپ‌پرداخت در دو نمونه فضاهای داخلی و فضاهای خارجی صورت گرفته و نمونه‌سازی آن در مرحله نهایی قرار دارد و امیدواریم با انعقاد قرارداد، خودپردازهای غیرنقد را در اسرع وقت تحویل بانک دهیم.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا