بین الملل

آمار ناامیدکننده از سه اقتصاد جهان

سهام جهان به سقوط خود ادامه داد؛ سهام آمریکا و سهام آسیایی با نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی جهان و وحشت از این‌که تنش‌های جدید آمریکا و چین توافق تجاری آنها را تهدید کند، سقوط کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سهام جهان به سقوط خود ادامه داد؛ سهام آمریکا و سهام آسیایی با نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی جهان و وحشت از این‌که تنش‌های جدید آمریکا و چین توافق تجاری آنها را تهدید کند، سقوط کردند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، روز دوشنبه، سهام جهان به سقوط خود ادامه داد؛ سهام آمریکا و سهام آسیایی با نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی جهان و وحشت از این‌که تنش‌های جدید آمریکا و چین شانس دست‌یابی آنها به یک توافق تجاری را از بین ببرد، سقوط کردند.

همچنین بخوانید

تاجران جهان امروز در حالی از تعطیلات آخر هفته به بازارهای معاملات بازگشتند که با دیوارهای بلندی از نگرانی مواجه هستند؛ ۳ اقتصاد بزرگ جهان، ایالات متحده، چین و ژاپن، هر سه داده‌هایی ضعیف‌تر از حد انتظار گزارش کردند که اشاره به کند شدن فعالیت‌های اقتصادی آنها دارد.

در ساعت فعالیت آسیایی بازارهای جهانی، شاخص اس‌اندپی آمریکا و شاخص داوجونز، هر کدام ۰.۸ درصد افت کردند.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۱.۴ درصد سقوط کرد و به کمترین میزان حدود ۳ هفته‌ای خود رسید.

شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۸ درصد افت کرد.

شاخص بورس استرالیا با سقوط سنگین ۲ درصدی به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر ۲۰۱۶ تا کنون رسید.

کوسپی کره‌جنوبی ۱.۱ درصد سقوط کرد.

نیکی ژاپن درحالی با سقوط سنگین ۲.۳ درصدی روبرو شد که داده‌ها نشان داد اقتصاد این کشور در ربع سوم بیشترین میزان در بیش از ۴ سال اخیر، آب رفته است. این درحالی اتفاق افتاد که با نامشخص بودن تقاضای جهانی به علت جنگ تجاری، شرکت‌های ژاپنی سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه کردهای خود را کاهش دادند.

رابرت لایتایزر، نماینده تجاری آمریکا، یکشنبه شب، پس از یک هفته سردرگمی بین ترامپ و مشاوران تجاری وی، گفت: مذاکرات تجاری آمریکا و چین باید تا تاریخ ۱ مارچ به نتیجه موفقی برسند، در غیر این صورت آمریکا تعرفه‌های جدیدی را بر کالاهای چینی وضع خواهد کرد.

این درحالیست که بازارهای جهانی با خبر دستگیری مدیر ارشد هوآوی در کانادا به دستور دادستان آمریکا، آشفته شده‌اند. این دستگیری خود ریسک بزرگی برای به توافق نرسیدن چین و آمریکا به وجود آورده است.

شاخص‌های سهام آمریکا روز جمعه بیش از ۲ درصد سقوط کردند تا بزرگترین سقوط هفتگی خود از ماه مارچ تا کنون را ثبت کنند.

سوئیچیرو مونجی، اقتصاددان ارشد شرکت سرمایه‌گذاری دایوا اس‌بی در توکیو، می‌گوید: درحال حاضر بزرگترین نگرانی بازارهای جهانی سهام تقابل تجاری آمریکا و چین و حادثه هوآوی است.

گزارش مشاغل ضعیف‌تر از حد انتظار آمریکا و عقب‌گرد دلار، این نگرانی‌ را به وجود آورد که رشد اقتصادی آمریکا رو به افول برود و احتمالا فدرال‌رزرو مجبور شود افزایش نرخ بهره خود را زودتر از موعدی که انتظار می‌رفت، متوقف کند.

گزارش صادرات و واردات ماه نوامبر چین هم بسیار کمتر از حد انتظار بود و نشان از رو به کاهش رفتن تقاضای جهانی و داخلی داشت.

در بازار ارز، دلار ۰.۴ درصد در برابر ین ژاپن افت کرد و به نرخ ۱۱۲.۳۰ رسید.

شاخص دلار ۰.۱ درصد افت کرد و به نرخ ۹۶.۳۹۷ واحد کاهش یافت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا