انرژی

تکلیف افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها تا پایان آذرماه مشخص می‌شود

مصوبه اصلاح و افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها در مراحل نهایی تصویب خود در دولت قرار دارد و تا آخر ماه جاری نتیجه قطعی آن به مردم اعلام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طبق گفته مدیر عامل توانیر، وزارت نیرو پیشنهاد افزایش تعرفه برق برای پرمصرف‌ها را در راستای درآمدزایی خود نمی‌بیند، بنابراین این اقدام تنها با هدف تبدیل پرمصرف‌ها به خوش‌مصرف‌ها بوده است.

محمدحسن متولی‌زاده امروز در حاشیه سمینار تخصصی راهکارهای هوشمندسازی در مصرف انرژی در جمع خبرنگاران درباره نحوه افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف اظهار کرد: پنج درصد مشترکان برق در ایران، ۱۰ برابر مشترکان کم‌مصرف برق مصرف می‌کنند، بنابراین این پرمصرف‌ها نیز به راحتی می‌توانند به گروه کم‌مصرف‌ها بپیوندند.

او با انتقاد از قیمت پایین برق در ایران و چالش‌های به وجود آمده در این خصوص گفت: قیمت برق ایران از کشورهای افغانستان، ‌عراق و ترکیه یک اختلاف یک به ۱۰ دارد که این اختلاف قیمت باعث شده که مصرف برق نتوانسته کاهشی باشد.

متولی‌زاده با اشاره به این‌که مصرف برق در ماه‌هایی از سال و محدود، به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد گفت: برای کنترل مصرف برق، یکی از راه‌ها، مدیریت بار شبکه است چراکه در تمام دنیا با مدیریت بار توانسته‌اند، مصرف برق را کنترل کنند.

وی هم‌چنین با بیان این‌که براساس مطالبات صورت گرفته، می‌توان بدون کاهش طرح رفاه برق مورد نیاز برای مردم را تامین کرد، بدون این‌که سطح رفاه کاهش یابد، تصریح کرد: با  روش‌های ساده می‌توان ۳۰ درصد مصرف برق خانگی را کاهش داد.

مدیرعامل توانیر، با تاکید بر این مساله که ۳۰ میلیون مشترک خانگی داریم افزود: با ابزارهای قدیمی دیگر امکان ارتباط دوسویه با مشترکان برق وجود ندارد، پس شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در زمان‌هایی که نیاز است مردم از بار شبکه برق کم کنند، با ارتباطی که با آن‌ها می‌گیرند، این موضوع را تحقق ببخشند.

به گفته متولی‌زاده، با هوشمندسازی در مصرف انرژی مثل ارتباط دوسویه با مردم، می‌توان همانند بخش صنعت و کشاورزی که به‌صورت تشویقی مصرف برق خود را کاهش دادند، بخش خانگی نیز مصرف برق خود را کاهش دهد.

وی افزود: سال گذشته بخش صنایع ۲۰۰ میلیارد تومان به دلیل کاهش بار شبکه، پاداش همکاری دریافت کردند و ۹۰۰ مگاوات از بار شبکه برق را کاهش دادند، پس مردم نیز می‌توانند با کاهش بار شبکه پاداش دریافت کنند.

مدیرعامل توانیر هم‌چنین درباره آخرین وضعیت صادرات برق به عراق، اظهار کرد: ایران تا این مقطع، کمک‌های زیادی برای تامین برق به کشورهای همسایه و به خصوص کشور عراق داشته است، به گونه‌ای که حجم مناسبی از نیاز مصرف برق عراق توسط ایران تامین شده است.

وی افزود: درباره برق به‌دلیل گستردگی و طولانی بودن شبکه، برای تامین برق نمی‌توان به سرعت کشوری را جایگزین کشور دیگری کرد؛ پس جایگزینی کشور دیگری به‌جای ایران، در کوتاه مدت میسر نمی‌شود.

متولی‌زاده درباره وصول مطالباب ایران از عراق هم گفت که ایران در حال حاضر به شکل لحظه‌ای ۱۴۰۰ مگاوات برق به عراق صادر می‌کند اما درباره مطالبات، ایران، پیگیر دریافت این مطالبات از عراق است.

مدیرعامل توانیر درباره مذاکرات با روسیه برای تبادل برق توضیح داد: در حال حاضر با تمام کشورهایی که مرز خاکی داریم، ارتباط الکتریکی و شبکه برق داریم. برق را به بعضی از کشورها صادر و از برخی وارد می‌کنیم و با برخی نیز ترانزیت برق داریم. یکی از مباحث مطرح میان ایران و روسیه، اتصال، فرکانس و سنکرون شدن شبکه است. هدف ما کمک به شبکه بوده و به‌دلیل اختلاف دما و افق می‌توانیم در برخی ایام به هم کمک کنیم. هم‌چنین در حال حاضر، گروه‌های کارشناسی از دو کشور کار را انجام می‌دهند و اخیرا هیات جدید کارشناسی ایرانی، عازم روسیه شده و امیدوارم که پیشرفت‌هایی داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا