انرژی

بهره‌برداری از ۸۵ پروژه نمک‌زدایی از آب‌های شور

وزیر نیرو گفت: تاکنون ۸۵ پروژه نمک‌زدایی از آب‌های شور شکل گرفته که ۴۰ مورد از آن‌ها در دولت تدبیرو امید شکل گرفته و از این تعداد ۳۰ پروژه در استان هرمزگان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان امروز در مراسم بهره‌برداری از فاز نخست پروژه آب‌شیرین‌کن یکصد هزار مترمکعبی اظهار کرد: در پروژه مهم نمک‌زدایی از آب دریا برای تأمین آب شرب مورد نیاز مردم، کنسرسیومی مشکل از چند شرکت خصوصی به عنوان سرمایه‌گذار نقش مؤثری داشته‌اند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در زمینه آب‌شیرین‌کن‌ها ۱۴۲ قرارداد مشارکت بخش خصوصی با سرمایه‌ای بالغ‌ بر ۷۳۰۰ میلیارد تومان منعقد شده است، بیان کرد: جزایر استراتژیک هرمزگان توسط آب‌شیرین‌کن‌های ۳۲ هزار مترمکعبی آب‌رسانی می‌شوند. قرارداد پروژه آب‌شیرین‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی که امروز افتتاح می‌شود، در سال ۱۳۹۱ منعقد شده و مدت بهره‌برداری آن ۲۱ سال است.

همچنین بخوانید

وی افزود: نرخ فروش اکنون آب به گونه‌ای است که مشترکین در بخش شهری ۴۸ درصد و در بخش روستایی ۲۴ درصد قیمت تمام شده را پرداخت می‌کنند و این مقدار با سیستم آب‌شیرین‌کن‌ها در بخش شهری به ۲۲ درصد و در بخش روستایی به ۱۳ درصد کاهش می‌یابد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه شیوه مصرف موضوع بسیار مهمی است، ابراز امیدواری کرد که بتوان با تشویق گروه‌های پرمصرف به کاهش مصرف بتوان این تعداد را کاهش داد.

اردکانیان با تأکید بر اینکه تمامی اعتبارات خرید تضمینی توسط وزارت نیرو پرداخت می‌شود و هر شایعه‌ای در این زمینه معتبر نیست، خاطرنشان کرد: امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ شهری به عنوان شهر تحت تنش نداشته باشیم و از تعداد ۳۳۴ شهر تحت تنش کاسته شود، به منظور تحقق این هدف احداث ۶۰۰ هزار مترمکعب آبشیرین‌کن دیده شده که نیاز به یک میلیارد دلار منابع ارزی دارد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تمرکز و انباشت تجربه‌ها راندمان کار را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی ما اضافه شده و ۱۹ هزار مگاوات دیگر در دست احداث است و امیدواریم تا پایان این دولت بتوانیم بیش از ۱۲ هزار مگاوات را بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه برق‌دار کردن تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار حاصل تلاش‌های چند سال اخیر است، ابراز کرد: در این مدت بیش از ۵ میلیون نفر از نعمت دسترسی به شبکه‌های آب سالم برخوردار شده‌اند و اکنون بیش از ۷۵ درصد جمعیت روستایی نیز از این نعمت برخوردارند.

وزیر نیرو گفت: با تعرفه‌های جدید در حوزه آب، بنای تحصیل درآمد نداریم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا