امور زیربناییراه و ساختمان

زمان توقف کالا در بنادر باید کاهش پیدا کند/ بندر شهید رجایی باید به بندری در تراز جهانی تبدیل شود

جلسه معرفی توانمندی‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای بندر شهید رجایی ظهر امروز به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور استاندار، رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان استاندارد و جمعی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برگزار شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به کندی روند ترخیص کالا از بنادر و گمرکات گفت: میانگین زمان توقف کالا در بنادر زیاد است که باید برای حل این موضوع تدابیری اندیشیده شود. 

معاون اول رئیس‌‌‌جمهور با تأکید بر اینکه باید علل و عوامل توقف کالا در بنادر و گمرکات شناسایی و برای رفع آن برنامه‌‌ریزی شود، از سازمان بنادر، گمرک جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌‌‌‌های مرتبط خواست ظرف یک هفته گزارشی دقیق از دلایل توقف کالا و راهکارهای سرعت بخشیدن به روند ترخیص تدوین و ارائه دهند. 

جهانگیری با تأکید بر اینکه باید فعالیت بخش خصوصی، واردکنندگان و صادرکنندگان در گمرکات کشور و بنادر تسهیل شود، اظهار داشت: دولت به هیچ عنوان مایل نیست که کالایی در بنادر و گمرکات متروکه شود و لازم است سازمان‌‌‌ها و دستگاه‌‌‌های مربوطه هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی کنند. 

معاون اول رئیس‌‌‌جمهور با اشاره به برنامه‌‌های توسعه‌‌ای بندر شهید رجایی تصریح کرد: سازمان بنادر اقدامات خوبی برای توسعه بندر شهید رجایی انجام داده است که امیدوارم این برنامه‌‌‌ها با جدیت دنبال شود تا بندر شهید رجایی به بندری در تراز جهانی تبدیل گردد. 

جهانگیری از گمرکات کشور نیز به خاطر توسعه برنامه‌‌های نرم‌‌افزاری و ایجاد سامانه‌‌های مختلف قدردانی و خاطرنشان کرد: با تکمیل این سامانه‌‌ها و توسعه بخش نرم‌‌افزاری گمرک باید ورود و خروج کالا از ابتدا تا انتها تحت کنترل و نظارت باشد. 

در این جلسه گزارشی از توانمندی‌‌ها و برنامه‌‌های توسعه‌‌ای بندر شهید رجایی ارائه و توضیحاتی نیز درخصوص اولویت‌‌ها و اهداف این بندر مطرح شد.

در این نشست همچنین موضوع توقف و متروکه شدن کالا در بنادر و گمرکات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و اعضای جلسه نظرات و دیدگاه‌‌های خود را درباره دلایل توقف کالا و تأخیر در ترخیص کالا مطرح کردند.  

در پایان این جلسه مقرر شد که سازمان بنادر و گمرک جمهوری اسلامی ایران و دیگر دستگاه‌‌‌های مربوطه ظرف یک هفته گزارشی جامع و دقیق در خصوص دلایل توقف کالا در بنادر و گمرکات کشور تدوین کنند تا در جلسه‌‌‌ای مورد بررسی و تصمیم‌‌گیری قرار گیرد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا