بانک و بیمهبیمه

شفافیت، رکن گمشده صنعت بیمه

روزانه شکایات بسیاری از افراد می‌شنویم که با وجود حق‌بیمه ای که برای بیمه شخص ثالث می‌دهند اما در زمان خسارت، میزان پرداخت تعهد شده توسط شرکت بیمه را دریافت نکرده‌اند. برای پیگیری این موضوع با مدیر بیمه های اتومبیل یکی از شرکت‌های بیمه تماس گرفتیم تا بیشتر پیرامون این موضوع اطلاع کسب کنیم.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از چابک آنلاین، ابوالفضل جهاندیده مدیر بیمه‌های اتومبیل شرکت بیمه‌نوین، در پاسخ به این سوال که چرا گاهی در تصادفات به میزان سقف خسارت تعهد شده در قرارداد شخص بیمه‌گزار به وی پرداخت نمی‌شود گفت: این موضوع به تبصره ۳ و ۴ ماده ۸ قانون بیمه شخص ثالث بر می‌گردد.

همچنین بخوانید

بنابراین تبصره ها، خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف از طریق بیمه نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود. اینجا قطعا این سوال مطرح می شود که منظور از گرانترین خودروی متعارف چیست؟ بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال در تبصره ۴ ماده ۸ آورده است که منظور از خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از پنجاه درصد سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص می‌شود، باشد.

این‌بار این سوال مطرح می شود که سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص می‌شود، چه مقداری است؟ سقف تعهدات بدنی را همه ساله قوه قضاییه اعلام می‌کند که براساس آن در سال ۹۷ مبلغ ۳۰۸٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون تومان معادل سقف دیه کامل مرد در ماه حرام تعیین شده است.

با این اوصاف حتی اگر خودرویی که فرد مقصر با آن تصادف کرده باشد چند میلیاردی باشد، طبق قانون جدید قیمت واقعی خودرو حدود ۱۵۴ میلیون تومان فرض و خسارت پرداختی نیز متناسب با آن تعیین می شود که این پاسخ خود باز نیاز به شفاف سازی بیشتر دارد.

به راستی چرا شرکت‌های بیمه اطلاعات درست و دقیقی در این زمینه به مشتریان خود نمی‌دهند و مشتریان را با سوالات مکرر روبه رو می‌کنند؟

چرا اکثر بیمه‌گزاران پس از بستن قرارداد و در زمان خسران به این ماده و تبصره‌ها واقف می‌شوند؟ تا کی مشتریان باید به دلیل عدم شفافیت حق انتخاب خود را از دست دهند و متضرر شوند؟

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا