امور زیربناییتعاون و اشتغال

بی مهری بودجه ۹۸ به حقوق بازنشستگان

مهم‌ترین خبرهای این هفته حوزه کار و تعاون به واریز سومین معوقه کارگران نیشکر هفت‌تپه، عدم افزایش حقوق بازنشستگان در بودجه ۹۸، پیگیری افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون و طرح جدید وزارت کار برای حمایت از کارگران کارخانه‌ها اختصاص داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهمترین خبرهای این هفته حوزه کار و تعاون به پرداخت سومین حقوق معوق کارگران هفت‌تپه، افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون، توصیه به خریداران بیت کوین، و طرح جدید وزارت کار برای حمایت از کارگران و بنگاههای تولیدی اختصاص داشت.

به گزارش ایسنا، واریز سومین حقوق معوقه کارگران نیشکر هفت‌تپه خبری بود که این هفته از سوی استاندار خوزستان اعلام شد و مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار نیز آن را تایید کرد.

همچنین بخوانید

پرداخت سومین معوقه کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در حالی صورت گرفت که کارگران این کارخانه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالبات خود مدتی دست از کار کشیدند تا این که وزیر کار که در جریان این اتفاق قرار گرفته بود نماینده ویژه خود را اعزام و مامور بررسی ماجرا کرد و پس از پیگیری‌های شبانه‌روزی و مساعدت مسئولان و مقامات استانی و دولتی، سرانجام حقوق عقب افتاده دو ماه کارگران پرداخت شد.با اعلام استاندار خوزستان برای پرداخت سومین معوقه، کارگران نیشکر هفت تپه تنها یک ماه حقوق طلبکارند که به زودی و بر اساس اعلام دفتر حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار این حقوق آبان ماه پرداخت خواهد شد.

رئیس مجمع کانون بازنشستگان لرستان این هفته از عدم توجه به حقوق بازنشستگان در بودجه ۹۸ انتقاد کرد.

وی با بیان این که افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس قانون و تورم در بودجه ۹۸ دیده نشده، اظهار کرد: شایسته نظام نیست بازنشستگانی که دوران جوانی، بهترین سرمایه زندگی خود و عمر گران‎بهایشان را در راه خدمت به مملکت گذرانده‎اند از کمترین سرمایه اندوخته شده خود بهره ببرند و با حقوق اندکی که جوابگوی حداقل‎های زندگی امروزی نیست، گذران زندگی کنند.

علی امیری از نمایندگان مجلس خواست تا بودجه را برای اصلاح بحث همتراز حقوق بازنشستگان با شاغلین به دولت عودت دهند تا بلکه فرجی شود در غیر این صورت چکش کاری کمیسیون تلفیق مجلس و ارائه بسته‌های حمایتی در بودجه سال آینده و گفتار درمانی صندوق بازنشستگی هیچ مشکلی از مشکلات بازنشستگان حل نخواهد کرد.

هشدار به خریداران بیت کوین و ارزهای دیجیتال

حمایت از بنگاه‌ها و کارگران کارخانه‌ها

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی این هفته از ارائه طرحی به دولت خبر داد که بر اساس‌ آن بخشی از پوشش بیمه‌ای در جهت حفظ نیروهای کار شاغل در بنگاه‌ها در اختیار واحدهای تولیدی و صنعتی قرار گیرد.

شریعتمداری واگذاری برخی طرح‌ها به بخش خصوصی را مورد تاکید قرار داد و ارائه آموزشهای مهارتی در بنگاههای اقتصادی را زمینه ساز جذب کارجویان به بازار کار و استفاده از نیروهای ماهر و متخصص دانست.

پیگیری افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیداری که با اتحادیه‌های تعاونی داشت، از بانک توسعه تعاون به عنوان بازوی اصلی بخش تعاون یاد کرد و افزایش سرمایه این بانک را عامل مهمی برای تقویت تعاونی‌ها دانست.

کبیری گفت که افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون ضروری است و بالا بردن و ارتقای توان تسهیلات دهی این بانک منجر به توسعه بخش تعاون در اقتصاد ملی می‌شود لذا برای تحقق این امر با جدیت از مبادی دولت و مجلس موضوع را پیگیری می‌کنم.

او نقش دولت در قبال «تعاون» را تسهیل‌گری، نظارت و سیاستگزاری دانست و از اتاق تعاون، بانک توسعه تعاون و اتحادیه‌های تعاونی خواس با مشارکت گسترده، تعاون را به سهم واقعی ۲۵ درصد در اقتصاد برسانند.

صیانت از نیروی انسانی شاغل در کارگاه‌ها

مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اولویت بازرسی کار را صیانت از نیروی انسانی شاغل در کارگاه‌ها اعلام کرد.

علی مظفری با تاکید بر لزوم ایجاد ساختارهای ایمنی در کارگاه‌های کشور، مسئولیت تامین ایمنی کارگاه‌ را بر اساس مواد ۹۱ و ۹۵ قانون کار برعهده کارفرمایان دانست.

به گفته وی استقرار مسئول ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی برای کارفرما یک سرمایه‌گذاری ارزشمند به شمار می‌رود و کارفرمایان باید نسبت به بکارگیری مسئول ایمنی دارای صلاحیت اقدام کند.

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار با تاکید بر الزام کارفرمایان برای اجرای آیین‌نامه بکارگیری مسئولین ایمنی، از بازرسان کار خواست تا هیچ‌گونه اغماضی در این خصوص اعمال نکنند.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا