بورسبورس اوراق

مروری بر معاملات بورس‌کالا در هفته گذشته/ چرا معاملات (فولاد) برای دومین مرتبه تایید نشد؟

گفتنی است، طی هفته گذشته اغلب معاملات (به خصوص در روزهای نخست) با قیمت پایه و در حجمی کمتر از میزان عرضه، انجام شدند؛ به طوریکه در بیشر روزها با مازاد عرضه و رقم خوردن معاملات به طور مچینگ بودیم؛ هرچند که این روال در روزهای پایانی اندکی تغییر کرد و بازار شاهد رقابت در برخی تالارها از جمله محصولات پتروشیمی بود.

 

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  طی هفته گذشته (۱۷ تا ۲۲ آذر) مجموع تالارهای بورس کالا ارزشی حدود ۱.۳ هزار میلیارد تومان داشت که در یک هزار و ۸۸۲ قرارداد منعقد شدند. از این میزان حدود یک هزار میلیارد آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار محصولات پتروشیمی با حدود ۶۱۶ میلیارد تومان بیشترین ارزش را در تالارهای موجود به خود اختصاص داد.

گفتنی است، طی هفته گذشته اغلب معاملات (به خصوص در روزهای نخست) با قیمت پایه و در حجمی کمتر از میزان عرضه، انجام شدند؛ به طوریکه در بیشر روزها با مازاد عرضه و رقم خوردن معاملات به طور مچینگ بودیم؛ هرچند که این روال در روزهای پایانی تغییر کرد و بازار شاهد رقابت در برخی تالارها از جمله محصولات پتروشیمی بود.

شایان ذکر است، در هفته‌ای که گذشت شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) طی دو مرتبه به عرضه محصولات خود شامل انواع ورق‌های فولادی در بورس کالا پرداخت، که این محصولات پرتقاضا با رقابت معامله شدند اما در نهایت و در هر دو عرضه به تایید کمیته تصمیم‌گیری این بورس نرسیدند.

کاهش قیمت «وکیوم باتوم» در روز شنبه

در نخستین روز از هفته گذشته (۱۷ آذر) کل معاملات بورس‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۲۳۸ میلیارد تومان داشتند که در ۱۴۹ قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود ۱۷۲ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار فرآورده‌های نفتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۱۲۳ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

گفتنی است در بین محصولات پتروشیمی اغلب محصولات به قیمت پایه معامله شدند، هرچند برخی کالاها از جمله «متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات خالص» پتروشیمی کارون به طور رقابتی معامله شد. این محصول با ۳ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه، کیلویی ۱۵۹۴۳ تومان فروخته شد.

در این میان، پر‌ارزشترین معامله بورس کالا هم به وکیوم باتوم پالایش نفت بندر عباس (شبندر) در حدود ۳۸.۵ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول تقریبا به قیمت پایه کیلویی ۲۵۷۲ تومان در حجم ۱۵ هزار تن معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود (۲۶ آبان) ۱۷.۵ درصد کاهش قیمت داشته است.

همچنین وکیوم باتوم پالایش نفت تبریز (شبریز) هم به قیمت پایه کیلویی ۲۴۴۷ تومان در حجم ۴۴۰۰ تن نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در (۶ آذر) ۱۲.۲ درصد افت قیمت داشت.

شایان ذکر است، در این روز تالار صنعتی شاهد عرضه و معامله ای نبود، اما در تالار معاملات مازاد عرضه ۴۰تن روی مورد داد و ستد قرار گرفت.

یکشنبه؛ رینگ‌های معاملاتی با مازاد عرضه رو به رو بود

یکشنبه گذشته (۱۸ آذر) هم تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۲۳۰ میلیارد تومان داشتند که در ۱۶۵ قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود ۲۲۹ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. تالار فرآورده‌های نفتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۱۱۳میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

در این روز همچنان، اغلب معاملات در تالارهای صنعتی، پتروشیمی و نفتی در قیمت‌های پایه و با حجمی کمتر از میزان تقاضا انجام شد. در این میان، پر‌ارزشترین معامله بورس‌کالا هم به وکیوم باتوم پالایش نفت بندرعباس (شبندر) (از میان فراورده‌های نفتی) در حدود ۳۸.۵ میلیارد تومان تعلق داشت که نسبت به معامله قبلی خود تغییر قیمتی نداشت. گفتنی است این محصول به طور خاص معامله شد.

در این روز اغلب محصولات تالار صنعتی نیز با قیمت پایه معامله شدند و مس کاتد (قیمت پایه ۵۴۲۲۸ تومان) و مس مفتول (فملی) ازجمله این محصولات بودند. باتوجه به ادامه کاهش تقاضا با توجه به ثابت ماندن عرضه دو محصول حاضر، کارشناسان معتقدند می‌توان انتظار را داشت که همچنان روند قیمتی این محصولات نزولی باشد.

در این میان، تنها محصول رقابت شده به شمش آلومینیوم ۹۹.۸ (فایرا) با ۱۹.۸ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی ۲۲۸۷۹ تومان معامله شد. گفتنی است، این محصول بیشترین ارزش تالار صنعتی را در حدود ۳۴ میلیارد تومان به خود اختصاص داد و نسبت به معامله قبلی خود در (۱۱ آذر)  ۰.۸۵ درصد افت قیمت داشت.

رقابت ۵۲ درصدی قیمت «پلی پروپیلن فیلم ۵۲۵» نوید زرشیمی در روز دوشنبه

دو‌شنبه گذشته (۱۹ آذر)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۲۰۲ میلیارد تومان داشتند که در ۳۵۱ قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود ۱۶۸ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار محصولات پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۱۲ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

پر‌ارزشترین معامله بورس کالا به مس کاتد ۲ شرکت ملی مس ایران (فملی) به ارزش حدود ۲۲ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۵۴۵۵۸ تومان در حجم ۵۰۰ تن فروخته شد که نسبت به معامله قبلی خود در ۱۲ آذر، ۴.۱۳ درصد کاهش قیمت داشت و تنها معامله تالار صنعتی در این روز بود.

گفتنی است، اغلب محصولات تالار پتروشیمی در این روز به طور رقابتی معامله شدند. در این میان بیشترین ارزش معاملات این تالار نیز به «پلی پروپیلن فیلم ۵۲۵» شرکت نوید زرشیمی در حدود ۲۱.۴ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول با حدود ۵۲ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در ۱۲ آذر، حدود ۳.۵ درصد افزایش قیمت داشت.

تایید نشدن معاملات (فولاد) برای دومین مرتبه در روز چهارشنبه

روز گذشته، چهار‌شنبه (۲۱ آذر)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۱۴۳ میلیارد تومان داشتند که در ۲۵۷ قرارداد منعقد شدند. در این میان، تالار پتروشیمی، بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۱۰۶ میلیون تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به «استایرن منومر» پتروشیمی پارس (پارس) به میزان حدودی ۲۹ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۷۸۴۲ تومان در حجم ۳۷۴۴ تن، به طور سلف فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود حدود سه درصد افزایش قیمت داشت.

گفتنی است، در این روز و برای دومین مرتبه، معاملات ورق فولادی، شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) مورد تایید بورس کالا قرار نگرفت. این معاملات بعد از تایید نشدن معاملات دو روز پیش در عرضه مجدد شرکت فولاد انجام شد و حجم زیادی از انواع محصولات فولادی شامل ورق‌های سرد و گرم این شرکت با رقابت مورد معامله قرار گرفتند اما بنابر اعلام بورس کالا، پیرو تصمیمات کمیته تصمیم گیری، معاملات ورق فولاد مبارکه امروز و بعد از عرضه مجدد این محصول تایید نشد.

بر این اساس، تنها معامله تالار صنعتی به شمش روی شرکت کالسیمین تعلق داشت. شمش روی ۹۹.۹۵ کالسیمین با نماد «فاسمین»  امروز به قیمت پایه کیلویی ۲۶۱۴۹ تومان به طور نقدی و در حجم ۶۰ تن معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خودر در ۷ آذر، ۵.۳ درصد افت قیمت داشت. این معامله حدود ۱.۵ میلیارد تومان ارزش داشت.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا