بورسبورس اوراق

عقب نشینی ۱۵۰۰ واحدی شاخص کل در سومین هفته آذرماه/ سرازیری نرخ ارز، ریزش نمادهای دلاری را شدت داد

طی معاملات پنج روز کاری بورس تهران، برخلاف انتظارات در خصوص افزایش چشمگیر بهای جهانی نفت، شاهد تزلزل قیمت‌ها در این صنعت بودیم که به سبب آن گروه پتروپالایشی نیز روزهای سختی را در این هفته پشت سر گذاشتند. از سویی دیگر افت نرخ ارز در بازار آزاد نیز یکی دیگر از دلایلی بود که گروه کالامحور و صادراتی تالار حافظ با بی‌توجهی اهالی بازار سرمایه مواجه شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  در سومین هفته آذرماه شاهد عقب نشینی تقریبا یک درصدی دماسنج اصلی بورس تهران بودیم. این در حالی است که به رغم انتظارات در خصوص افزایش بهای جهانی نفت، طلای سیاه نتوانست قله‌های از دست رفته را باز پس گیرد. گفتنی است پس از نسشت ۱۷۵ اوپک، توافق شد این گروه و متحدانش روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولیدات خود بکاهد. اما این کاهش چندان هم به مذاق اهالی بازار نفت خوش نیامد. 

از این رو گروه پالایشی در هفته جاری بازدهی منفی سه درصدی را برای سهامدارانش به ارمغان آورد. ادامه روند فرسایشی قیمت نفت و بدبینی به افزایش بهای جهانی طلای سیاه مانع اصلی از رشد قیمت سهام این گروه شد. همچنین افت نرخ ارز در بازارهای داخلی نیز سبب شد تا روانکارانی همچون «شسپا» این هفته در محدوده منفی ۱۰ درصدی بازدهی به کار خود پایان دهد.

در بازار موازی ارز نیز شاهد افت ۱۵ درصدی نرخ دلار در هفته جاری بودیم که این امر سبب عقب نشینی فعالان بورسی از خرید سهام دلاری و صادرات محور شد. از این رو گروه فلزات اساسی، روانکارها، محصولات شیمیایی افت قیمت را در اغلب نمادها تجربه کردند.

در نتیجه فلزات اساسی نیز بازدهی منفی ۳.۵ درصدی را برای این هفته به ثبت رساند. در این گروه نیز نمادهای بزرگ و شاخص به روند اصلاحی قیمتی ادامه دادند و نتوانستند وارد محدوده مثبت قیمتی شوند. از این رو سه نماد بزرگ «فخوز»، «فملی» و «فولاد» در محدوده منفی چهار درصدی به کار خود در این هفته پایان دادند. از سویی دیگر در این گروه «ذوب» توانست در ادامه روند صعودی قیمتی خود به بازدهی ۱۵ درصدی برای هفته جاری برسد.

پُربازده‌ترین گروه‌های هفته

در این هفته گروه‌های استخراج نفت و گاز، محصولات غذایی و انتشار چاپ و تکثیر به ترتیب با رشد بازدهی ۱۰.۴، ۷.۹ و ۶.۸ درصدی روبرو شدند. همچنین در بین گروه های با اهمیت بازار، گروه خودرو و بانک ها به ترتیب بازدهی مثبت ۳.۵ و ۲ درصد را به ثبت رساندند.

کدام گروه ها بازدهی منفی نصیب سهامدارانشان کردند؟

در سوی منفی‌های بازار اما گروه زراعت، منسوجات و ساخت دستگاه های ارتباطی با افت بازدهی ۴.۵، ۴.۴ و ۳.۹ درصدی مواجه شدند. همانطور که گفته شد سه گروه اصلی فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به دلیل عدم اقبال فعالان بازار با عقب نشینی قیمت در هفته جاری روبرو شدند.

خرید اشخاص حقیقی در کدام گروه‌ها بیشتر بود؟

در مجموع پنج روز کاری هفته، حقیقی‌ها در گروه‌های خودرویی، خدمات فنی و مهندسی، بانک و مواد دارویی در نقش خریدار ظاهر شدند که مجموعا بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خالص خرید در این گروه‌ها صورت پذیرفته است. از سویی دیگر حقوقی‌ها در گروه های استخراج کانه‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی اقدام به خرید سهام کردند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا