ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

چاره‌ای جز ادغام نیست

با توجه به عدم برخورداری شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت از جایگاه موردنظرشان که یکی از دلایلش عدم سرمایه‌گذاری لازم است، مسوولان ارتباطی، راه‌حل را در ادغام این شرکت‌ها می‌دانند؛ موضوعی که به سبب توسعه و سرمایه‌گذاری و امکاناتی که تاکنون فراهم کرده اند، به راحتی انجام نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،‌ مدتی است که به نظر می‌رسد، چالش‌ها و مشکلات شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی ثابت بیش از پیش خود را نشان داده و بخش خصوصی خواهان حل این مشکلات است. موضوعاتی که به اذعان این شرکت‌ها، به‌دلیل نرخ پایین اپراتورهای موبایل در ارائه‌ی دیتا و یا عدم سرمایه‌گذاری FCPها در حوزه توسعه کیفیت خدمات اینترنتی، به گفته‌ی مسوولان دولتی رخ داده، اما درنهایت نتیجه‌ای جز کاهش مشتری اپراتورهای ثابت نداشته است.

در این باره، محمدباقر اثنی‌عشری – رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور – درباره‌ی مشکلات ارائه‌دهندگان اینترنت ثابت می‌گوید این شرکت‌ها به‌دلیل نرخ پایینی که اپراتورهای موبایل برای دیتا ارائه می‌دهند، با ریزش مشتری روبه‌رو هستند. زیرا در ۱۰ سال گذشته، اپراتور ثابت رشد کمی داشته و اکنون رشدش منفی شده است؛ مردم هم ترجیح می‌دهند با توجه به تعرفه پایین موبایل، ADSL خود را تمدید نکنند و از موبایل استفاده کنند اما درنهایت این موضوع در درازمدت برای ایران خوب نیست.

همچنین بخوانید

البته این موضوع، پیش از این هم مورد توجه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته بود و محمدجواد آذری جهرمی درباره مشکلاتServco ها با بیان این‌که سرمایه‌گذاریFCP ها کافی نبوده است، تصریح کرده بود: هدف ما در تجمیع مجوزها و ارایه دو مجوز FCP و ،Servco این بود که مشوق‌های لازم برای ادغام شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری بیش‌تر در این حوزه، انجام بگیرد و بخش ثابت کشور رشد بیش‌تری داشته باشد.

او هم‌چنین خاطرنشان کرده بود: برداشت روز اول ما این بود که بازار کشور بیش از شش اپراتور FCP نیاز ندارد. اما چون نمی‌خواستیم مانع رقابت شویم، هر ۱۷ شرکت متقاضی این پروانه، پذیرش شدند. طبیعتا سرمایه‌گذاری همه این ۱۷ شرکت، ظرفیت بازگشت سرمایه را ندارد. همه چیز هم با زور قوانین و مقررات نمی‌شود و خودشان باید از نظر اقتصادی به این درک برسند که با هم ادغام شوند.

وزیر ارتباطات البته فعالیتFCP ها را موفق دانسته و معتقد است: این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری خوبی هم کرده‌اند، اما سرمایه‌گذاری به اندازه کافی نبوده و باید بیش از این باشد. نمی‌توان به‌صورت فرمایشی خواستار سرمایه‌گذاری در این حوزه شد و خودشان از نظر اقتصادی باید به این نتیجه برسند که باید سرمایه‌گذاری بیش‌تری صورت بدهند.

از طرفی با ادامه‌ی اعتراض شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی اینترنت ثابت نسبت به امکان دامپینگ تعرفه اینترنت اپراتورهای همراه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشکل را در عدم کیفیت سرویس‌های اینترنت ثابت دانست و بیان کرد:  دلیل اصلی مهاجرت کاربران از اپراتورهای ثابت به همراه کیفیت و کمیت سرویس است. وقتی سرعت موبایل به‌طور متوسط، ۲۵ مگ است و سرعت اینترنت خانه برروی همان شش مگ مانده، کاربر علاقه‌ای به سوییچ کردن روی اینترنت ثابت ندارد.

او بار دیگر، راه‌حل مشکلات سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها را ادغام آن‌ها دانست و گفت: اگر ۱۷ شرکت بخواهند سرمایه‌گذاری کنند، برگشت نمی‌شود. حرف ما این است که آن‌ها باید از راه‌حل‌های ادغام استفاده کنند و یک شرکت شوند، یک شبکه را توسعه دهند که هزینه سرمایه‌گذاری پایین بیاید و بازار توجیه داشته باشد. البته آن‌ها می‌گویند این کار رقابت را از بین ‌می‌برد، حرف ما این است که اپراتورها ابتدا شبکه را توسعه دهند و نگران رقابت نباشند.

در این راستا، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، با اشاره به راه‌حل وزارت ارتباطات برای ادغام شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت بیان کرد: تاکید وزارت ارتباطات این است که این ۱۷ FCP موجود، باید ادغام شوند و به پنج تا برسند، اما سازوکار آن هنوز تعریف نشده است. از طرفی باید توجه داشت که شرکت‌های FCP هم برای توسعه‌ی کارشان سرمایه‌گذاری و امکاناتی را فراهم کردند و به همین دلیل این کار، به این راحتی انجام نمی‌شود.

از طرفی اخیرا، حسین فلاح جوشقانی – رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی – درباره‌ی فرآیند ادغام شرکت‌های ارائه‌دهنده ارتباطات ثابت اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود، ما از سیاست ادغام شرکت‌ها حمایت می‌کنیم برای این‌که شرکت‌های بزرگ‌تر و قدرتمندتری وارد عرصه شوند و بتوانند در این حوزه سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند، زیرا بدون سرمایه‌گذاری نمی‌توان توسعه انجام داد. بنابراین منتظریم پیشنهاداتی ارائه شود و بر اساس آن هرگونه تغییری که لازم باشد را انجام می‌دهیم، البته این پیشنهادها باید در چارچوبی باشد که به توسعه و سرمایه‌گذاری منجر شود.

با توجه به لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات ثابت، برای توسعه‌ی این حوزه که به نظر می‌رسد با وجود اهمیتی که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد، هنوز نتوانسته به جایگاهی که باید دست یابد، به نظر می‌رسدکه شرکت‌های FCP یا باید به توصیه مسوولان ارتباطی کشور، ادغام شوند و یا در غیر این صورت، نیازمند راه‌حل‌های جایگزین برای جذب سرمایه‌ی لازم جهت توسعه شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا