امور زیربناییراه و ساختمان

تحویل مسکن مهر در پرند و هشتگرد به جای پردیس اشکال شرعی دارد/ طرح مالیات بر عایدی مسکن، بازار سوداگرانه را کنترل می‌کند/ دولت قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی را اجرا نمی‌کند

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه علی رغم اینکه از وزیر جدید دو بار برای شرکت در بررسی مشکلات حوزه مسکن در مجلس دعوت کرده‌ایم، در این جلسات شرکت نکرد،‌ گفت: تحویل مسکن مهر به ثبت نام کنندگان در پردیس، در پرند و هشتگرد بدون رضایت مردم اشکال شرعی و حقوقی دارد.

همچنین بخوانید

محمدرضا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با تاکید بر اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی اظهار داشت: دولت هنوز نتوانسته است قانون مالیات بر خانه‌های خالی را به اجرا برساند و این تخطی از قانون محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمان وزارت آقای آخوندی گفته شد شناسایی خانه‌های خالی باید بر عهده شهرداری باشد و شهرداری هم این مسئولیت را نپذیرفت، گفت: پیش از این وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که بود که توان شناسایی خانه‌های خالی برای اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه را ندارد و باید شهرداری‌ها متولی این امر باشند. به نظر می‌رسد دولت انگیزه اجرای این قانون را ندارد و دستگاه‌ها از انجام وظایف خود در این باره سر باز می‌زنند.

رییس کمیسیون عمران افزود: درخواست مجلس از متولی اجرای مالیات بر خانه‌های خالی این است که موانع اجرای این قانون را به مجلس اعلام کند و بگویند مشکل چیست که این قانون به اجرا نمی‌رسد. تا کنون دولت در این باره با مجلس مکاتبه‌ای نداشته است بنابراین مجلس باید خودش وارد موضوع شود و از قانونی که وضع کرده دفاع کند.    

وی همچنین درباره مالیات عایدات بر مسکن اظهار داشت: بررسی طرح مالیات عایدات بر مسکن در کمیسیون‌های مجلس در حال بررسی است و معتقدم تبدیل آن به قانون می‌تواند به نفع بازار مسکن باشد. طرح مالیات بر عایدی مسکن بازار سوداگرانه را کنترل خواهد کرد و می‌توان با اخذ مالیات از سوداگران و دلالان، آنها را از بازار مسکن خارج کرد.

رضایی با تاکید بر اینکه وزیر جدید راه و شهرسازی هم تا کنون ورود جدی در حوزه مسکن نداشته است، گفت: اختلاف آقای روحانی با آقای آخوندی بر سر مسائل و مشکلات در حوزه مسکن بود و از شعارهای پر رنگ آقای اسلامی هم اقدامات در حوزه مسکن بود اما تا کنون تغییری در سیاست های مسکن دیده نشده است.

رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه زمان کوتاه است و تصمیمات جدی به سرعت باید به اجرا برسند، گفت: تا کنون دوبار از وزیر جدید برای حضور در کمیسیون عمران و برگزاری جلسه درباره راهکارهای رفع مشکلات بازار مسکن دعوت کرده‌ایم اما به دلایل مختلف در این جلسات حضور پیدا نکرده‌اند.  

وی با تاکید بر ضرورت افزایش سقف وام مسکن اظهار داشت: در کمتر از یک سال قیمت مسکن بیش از ۷۰ درصد در کلان شهر تهران افزایش یافته و در کل کشور شاهد افزایش قیمت مسکن بودیم و قطعا این سقف از وام‌های خرید مسکن دیگر پاسخگو نیست هر چند که در همان زمان هم کافی نبود.  

رضایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از ۴ میلیون خانوار مستاجر هستند که اغلب آنها از اقشار ضعیف و آسیب پذیر کشور محسوب می‌شوند،‌ادامه داد: باید تسهیلات ارزان قیمت و متناسب با قیمت مسکن به مردم ارایه شود که قدرت خریدشان متناسب با افزایش قیمت‌ها رشد داشته باشد.        

رییس کمیسیون عمران همچنین درباره موضوع انتقال بخشی از ثبت نام کنندگان مسکن مهر پردیس به پرند، تاکید کرد: دولت با مردم برای تحویل مسکن در پردیس معامله کرده است و اگر بدون رضایت مردم بخواهد مسکن را در پرند یا هشتگرد تحویل دهد اصل معامله بهم می‌خورد و اساسا این موضوع اشکال شرعی و حقوقی دارد.

وی ادامه داد: این تصمیم دولت شرعا و حقوقا قابل قبول نیست و در مجلس اجازه نمی‌دهیم حق مردم پایمال شود و در کنار مردم خواهیم بود. اگر دولت مشکلی دارد باید برای رفع آن با مردم و ثبت نام کنندگان به توافق برسد و با رضایت مردم اقدام به اخذ تصمیمات جدید برای مسکن مهر کند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا