خودروصنعت، معدن، تجارت

بیکاری۱۴۰ هزار نفر در صنعت قطعه/ صنعت قطعه و خودرو در آستانه نابودی است

 

اعضای انجمن قطعه‌سازان از عدم دریافت حتی یک سنت از کونلون بانک چین طی ۴۵روزی که این بانک با ما قطع ارتباط کرده، خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  شاهپور سامعی، نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات امروز در نشست خبری با بیان این که صنعت قطعه‌سازی کشور در بدترین دوران کاری خود به سر می‌برد، گفت: بزرگترین مشکل امسال در صنعت ما، موضوع ارزبری است زیرا تولید هر خودرو حدود ۲هزار دلا  ارز نیاز دارد و ما چاره‌ای جز مصرف این حد از ارز نداریم.

همچنین بخوانید

‌وی با اشاره به محدودیت در نقل‌و انتقالات بانکی و قطع ارتباط کونلون بانک با ایران گفت: در تاریخ ۲۰اکتبر، کونلون بانک چین در نامه‌ای اعلام کرد که از تاریخ ۳۰اکتبر به بعد تمام ارتباطات خود را با ایران را قطع خواهد کرد و در موارد خاص نیز نظر خود را تا پنجم نوامبر اعلام خواهد کرد، بر این اساس ما ۴۵روز است که حتی یک سنت هم برای قطعه سازی از جانب کونلون جابجا نشده، البته یک هفته است بانک مرکزی تاییدیه لازم را صادر می کند ولی کونلون پرونده ای را پذیرش نمی کند.

او همچنین با اشاره به کاهش تولید خودرو در کشور تصریح کرد: خودروسازان ما که در گذشته روزی ۶هزار خودرو تولید می‌کردند، در حال حاضر در مجموع با ۳۰درصد کاهش تولید روبه رو هستند و میزان تولید به روزانه دو تا دو هزار و ۲۰۰خودرو رسیده که اگر به همین صورت ادامه پیدا کند طی سه ماه آینده تولید خودرو به شدت ریزش خواهد کرد.

نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات با گلایه از بانک‌ها به دلیل عدم تخصیص اعتبار به قطعه‌سازان و خودروسازان گفت: با توجه به این که انبوهی از مطالبات وجود دارد اما بانک‌ها در ارائه وام و تسهیلات هیچ کمکی به ما نمی‌کنند و از سوی دیگر درصورت اعطای وام، ۱۵درصد از تسهیلات را بلوکه می کنند.

سامعی اضافه کرد: دولت در ازای دلار ۳۶۰۰تومانی قول دلار ۴۲۰۰تومانی را داد اما حالا به ما دلار نیما با نرخ ۹هزار تومان هم نمی‌دهد اما با این وجود تنها درخواست ما از دولت این است که برای نجات این دو صنعت به هرکدام ۱۰هزار میلیارد تومان وام حتی با بهره ۱۶درصد بدهد تا ما بتوانیم نقدینگی مورد نیاز را تامین کنیم.

وی با بیان این که بخش خصوصی مهارت دورزدن تحریم‌ها را دارد، تاکید کرد: صنعت قطعه‌سازی با ۸۰۰هزار پرسنل با سرعت نور در حال نابودی است.

۱۴۰هزار نفر در صنعت قطعه بیکار شدند

در ادامه این نشست محمد شهبری، عضو هیات مدیره انجمن از بیکاری ۱۶۰هزار نفر و نیز تعطیلی ۲۶۰واحد تولیدی خبر داد و گفت: در این ۳۸سالی که در صنعت قطعه فعالیت کرده‌ام هیچ دورانی مثل الان نبوده؛ به طوری که در حال حاضر بر اساس آمار از ابتدای سال تا کنون ۱۴۰هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی بیکار شده‌اند.

او با اشاره به اینکه در خصوص این موج بیکاری با مقامات کشوری جلسات متعددی گذاشته و این معضل را مطرح کرده‌ایم، ادامه داد: نگذاریم صنعت قطعه و خودروسازی مانند صنعت نساجی نابود شود.

۱۸ هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز  در این نشست با بیان این که مجموع بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان حدود ۱۸هزار میلیارد تومان است، گفت: با قیمت‌های قدیم قطعه، میزان مطالبات ما از خودروسازان حدود ۷هزار میلیارد تومان است اما با اصلاح قیمت‌ها برآورد ما این است که در مجموع همه خودروسازان حدود ۱۸هزار میلیارد تومان به ما بدهکار هستند.

وی با تاکید بر این که قیمت‌های قطعه باید به روز شود، اظهار کرد: به محض این که خودروسازان قیمت قطعه را تعدیل کنند، قطعه‌سازان آمادگی دارند ظرف مدت ۶ تا ۸هفته تولید را احیا کنند و همچنین می‌توانند تولید را به روزی ۲هزار خودرو برسانند.

بیگلو با اشاره به ضرر ۵۵۰۰میلیارد تومانی خودروسازان از ابتدای سال تا کنون، بیان کرد: در ۱۰۰روز اول کاری امسال، قطعه‌سازان و خودروسازان در مجموع حدود ۱۱هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند و هر روزی که پیش می‌رود این دو صنعت مجموعا روزی ۵۰میلیارد تومان ضرر می‌دهند.

وی با بیان این که منافع دو صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی با هم مشترک است، گفت: مذاکرات متعددی درباره تعیین قیمت‌های جدید صورت گرفته و سازمان حمایت از مصرف‌کننده فرمولی ارائه کرده که خودروسازان مخالف آن و ما موافق آن هستیم.

بیگلو ادامه داد: بر اساس این فرمول قرار است خودروهای زیر ۴۵میلیون تومان ۲.۵برابر یعنی معادل ۱۵۱درصد افزایش قیمت داشته‌ باشند که با این احتساب به جز پراید و پژو۴۰۵ هیچ خودروی زیر ۴۵میلیون تومانی نخواهیم داشت.

اگر پراید را کیلویی بفروشیم هم قیمتی بالاتر از الان خواهد داشت

در پایان مرتضی مرتضوی، رییس انجمن قطعه‌سازان با تاکید مجدد بر نابودی صنعت قطعه با روند فعلی گفت: یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر به صورت غیر مستقیم در صنعت قطعه مشغول به کار هستند که با ادامه روند فعلی بیکار خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به با این که نرخ خودرو باید اصلاح شود، افزود: زمانی نباید قیمت خودرو بالا برود که قطعه سازان بتوانند ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی بگیرند؛ در حالی که اکنون این صنعت یورو ۹۰۰۰ تومانی می گیرد، بنابراین با این وضعیت پراید را کیلویی هم بخواهیم حساب کنیم قیمتش بیشتر از الان می‌شود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا