بورسبورس اوراق

شاخص در مسیر ریزش/ افت نمادهای تاثیرگذار همچنان در نبود خبرهای دلگرم کننده ادامه دارد

افت امروز شاخص بورس تهران در روز جاری را می‌توان ناشی از ناامیدی بازار به آینده پیش روی قیمت‌ها تلقی کرد. در این روز دیگر حتی خبر از افزایش ناچیز اول صبح در روزهای قبل هم نبود؛ به شکلی که بازار و شاخص‌هایش از همان ابتدا سر به ناسازگاری با سهامداران گذاشتند و نمادهای مهم و شاخص ساز بازار یکی پس از دیگری سهم خود در افت حاصل حاضر اصلی ترین نماگر بازار را ایفا کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روند معاملات بازار سهام در روزجاری نیز همانند روزهای قبل، تحت تاثیر بی‌خبری از پارامترهای تاثیرگذار بر صنایع مهم بورسی ادامه یافت. در این روز و همزمان با تعطیلی بازارهای جهانی و کاسته شدن از شیب نزولی قیمت دلار در حوالی ده هزار تومان، بسیاری از نمادها به کاهش قیمت ادامه دادند و کف‌های جدیدی را برای خود به ثبت رساندند.

حرکت ادامه دار بانکی‌ها بر مدار کاهش

نمادهای حاضر در صنعت بانکداری که هفته‎‌های اخیر را با خبرهایی نظیر تسعیر ارز و افزایش سود از این محل، رشد کرده بودند، روزهای گذشته را در سایه نبود اخبار دلگرم کننده از این بابت و کاهش قیمت ارز، با کاهش قیمت مواجه شدند. حالا دیگر نمادهایی که تا همین اواخر صف خریدهای سنگین و رشد قیمت پنج درصد را ثبت می کنند، توانی برای رشد قیمت ندارند و هر روز خود را در محدودهای صفر تابلو سپری می کنند یا با کاهش سنگین قیمت و صف فروش‌های دلسرد کننده دست و پنجه نرم می‌کنند. گفتنی است نمادهای مهم گروه بانکی شامل «وبملت» و «وتجارت» در میانه معاملات امروز صف فروش شدند که هم اکنون این صف‌ها برچیده شده است.

پتروپالایشی‌ها همچنان تحت فشار عدم اطمینان به آینده 

نمادهای پالایشی و پتروشیمی که همواره بیشترین تاثیر پذیری را از کاهش قیمت نفت و تسعیر ارز حاصل از صادرات داشته‌اند، همچون بسیاری از نمادها حال روز خوشی ندارند. قیمت سهام شرکت‌های پتروشیمی که به جز عوامل یاد شده تحت تاثیر قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی هم هست، حالا با کاهش قیمت در بازار داخلی ارز هیچ امیدی جز گزارش های مطلوب ۹ ماهه ندارند. گفتنی است حجم معاملات ۹۵ میلیون سهمی در گروه شیمیایی تا کنون ارزشی بالغ بر ۵۱ میلیارد تومان را رقم زده است؛ معاملاتی که بازده منفی ۰.۷۷ درصدی را برای سهامداران این گروه به همراه داشته است.

در گروه فرآورده های نفتی نیز مجموع معاملات تاکنون در محدوده منفی قرار گرفته است و تا اینجای کار متوسط بازدهی برای نمادهای این صنعت ۱.۸۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. مجموع ارزش معاملات نیز ۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده که در اثر مبادله ۲۲ میلیون سهم، حاصل شده است.

تاثیر کاهش قیمت‌های جهانی بر فلزی معدنی‌ها

وضعیت بازار در گروه‌های فلزی معدنی نیز چندان امیدوار کننده نبوده است. نمادهای حاضر در این گروه‌ها که همچنان بیشترین تاثیر منفی را بر حرکت شاخص بورس می‌گذارند در پی تغییر چشم اندازها بر بازار جهانی فلزات و شاخص دلار که هر چند روز تلاش می‌کند تا سقف قبلی خود را بزند، اغلب قرمز معامله می‌شوند. لازم به یاد آوری است که سهامداران این نمادها هم همچون پتروپالایشی‌ها امیدی به جز انتشار گزارش‌های ۹ ماهه خوب ندارند.

آمار و ارقام بازار

 بنا بر آنچه که پیش‌تر گفته شد و به موجب تمامی عوامل موثر بر معاملات در روز جاری، شاخص بورس تهران کاهشی در حدود ۲۳۰۰ واحدی را تجربه کرده است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس تاکنون حدوداً ارزشی بالغ بر ۶۲۸ میلیارد تومان داشته و کل معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه حجمی حدود  یک  میلیارد و ۸۳۵ میلیون سهمی را شکل داده است.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی، «رمپنا» بیشترین نقش مثبت و نمادهای «کگل»، «فولاد» و «فارس» بیشترین نقش منفی را در حرکت امروز شاخص داشته‌اند. شاخص آیفکس نیز که تا کنون ۱۵.۶ واحد کاهش را تجربه کرده است تحت تاثیر نمادهایی همچون «ذوب»، «میدکو» قراردارد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا