بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نخبه‌های دنیای فناوری در حال ترک سیلیکون ولی هستند

ترک سیلیکون ولی در حال تبدیل شدن به یک مسئله جدی است و این دره باشکوه در آستانه متروکه شدن قرار گرفته است! اعضای نخبگان فناوری این دره، از پیتر تیل (Peter Thiel) گرفته تا تیم فریس (Tim Ferriss)، به دنبال فرار از تفکر گروهی مدعیانه‌ و  تکبر و غرور این دره هستند.

مجله نیویورک تایمز در یکی از مقالات اخیر خود اعلام کرد که:

 کار سیلیکون‌ولی در حال اتمام است!

نویسنده این مقاله در سفر سه روزه خود با اتوبوس به یکی از داغ‌ترین مراکز استارت‌آپ‌های جهان رفت. اولین نکته شگفت‌انگیز از دید وی، تفاوت قیمت‌های کرایه خانه در شهرهای ارزان‌تری همچون دیترویت، میشیگان، مدیسون و ویسکانسن نسبت به هزینه‌های بالای زندگی در منطقه خلیج بود.

بنا به گزارش وب‌سایت ردفین (Redfin) شهر سانفرانسیسکو در سه‌ماهه‌ی آخر سال ۲۰۱۷ بیش از هر شهر دیگری از آمریکا، شهروندان خود را از دست داده است. داده‌ها نشان می‌دهد که مقصد بسیاری از این مهاجرت‌ها شهرهای دوردست بوده‌اند.

شرکت ادلمن (Edelman) در ماه فوریه سال ۲۰۱۸ یک نظرسنجی را با حضور ۵۰۰ شرکت‌کننده انجام داد؛ تمامی این شرکت‌کننده‌ها ساکن منطقه خلیج بودند و  ۴۹% از  آن‌ها اعلام کردند که به دلیل مخارج بالا، تصمیم به ترک کالیفرنیا گرفته‌اند.

آن‌چه در ادامه مطالعه می‌کنید، معرفی تعدادی از افراد بانفوذی است که در سال‌های اخیر تصمیم به ترک سیلیکون ولی گرفته‌اند:

 

در ماه فوریه، تیل اعلام کرد که قصد ترک منطقه خلیج سان‌فرانسیسکو به مقصد لس‌آنجلس را دارد. شرکت سرمایه‌گذاری و بنیاد او نیز در لس‌آنجلس مستقر خواهد شد

سیلیکون ولی موفقیت‌ها و پیشرفت‌های بسیاری را مدیون پیتر تیل است. او استنفورد را به این منطقه آورد، پی‌پال او را ثروتمند کرد، فیسبوک او را ثروتمندتر ساخت تا اکنون وی میلیون‌ها دلار از سرمایه خود را صرف کمک مالی به دیگر کارآفرینان کند.

با این حال تیل هیچگاه به صورت احساسی خود را متعلق به سیلیکون‌ولی نمی‌دانست.

اکنون او در حال ترک سیلیکون ولی به مقصد لس‌آنجلس است. حرکتی که کمپ وی از آن به عنوان یک فرار از برتری و تسلط سیاسی منطقه خلیج سان‌فرانسیسکو یاد می‌کند. طبق گفته‌های شخص پیتر تیل، وی قصد دارد تا خانه و شرکت خود را به طور کامل از این منطقه به لس‌آنجلس انتقال دهد. با این حال یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری وی در سان‌فرانسیسکو باقی خواهد ماند.

 

این حرکت عظیم تیل ممکن است با هدف اعتراض به خطرات نحوه تفکر عمومی در مورد یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعتی جهان باشد و یا صرفا ممکن است این میلیاردر از رانده شدن توسط همسایه‌های خود خسته شده است. به گفته الکس مارلو، سردبیر بریت‌بار نیوز « ماندن و زندگی به صورت شخصی در سیلیکون‌ولی دشوار است» مقصود از این حرکت پیتر تیل کاملا مشخص نیست. بنابر ادعای مجله وال استریت، وی در راستای ترک سیلیکون ولی بحث استعفا از جمع هیئت مدیران فیسبوک را نیز با افراد نزدیک خود مطرح کرده است.

 

در ماه مارس، تیل از خطر تفکر گروهی حاکم در سیلیکون‌ولی خبر داد

«اثرات شبکه‌سازی بسیار خوب و مثبت است. اما این نوع تفکر نقطه عطفی دارد که از آن به بعد می‌تواند تبدیل به یک جنون جمعی شود.» این عبارتی بود که تیل در گفت‌و‌گو با نیویورک تایمز بیان کرد. وی برای سالیان سال هشدار می‌داد که کمپانی‌های بزرگ فناوری در حال مغرورتر و سطحی‌تر شدن از لحاظ دانش هستند و این شرکت‌ها کمتر از آنچه که انتظار می‌رود برای نسل بشر مفید واقع شده‌اند.

اکنون به نظر می‌رسد که پیش‌بینی‌های این میلیاردر در حال وقوع هستند. پیتر تیل با سرمایه‌گذاری بر روی فیسبوک قصد داشت تا آن را به عنوان نماد دموکراسی و روشنگرایی به جهان معرفی کند. اما همین شبکه اجتماعی به وسیله روس‌ها تبدیل به وسیله‌ای برای سرکوب دموکراسی شد و مشکلات دیگری را در اروپا و آمریکا به وجود آورد.

پیتر تیل در این مورد چنین می‌گوید: « نقش هیئت مدیره کمک به تفکر در مورد مشکلات میان مدت و بلند مدتی است که از گوشه و کنار به وجود می‌ایند. ما از انجام این وظیفه بسیار دور بودیم.»

آقای تیل ۵۰ ساله تقریبا در مرکزیت هر موضوع مهمی که در سیلیکون‌ولی به راه افتاده بود، حضور داشت. اما ظاهرا اکنون وی آماده ترک سیلیکون ولی است.

 

تیم فریس نیز به جمع طرفداران ترک سیلیکون ولی می‌پیوندد

تیم فریس پس از گذراندن چندین دهه به عنوان سرمایه‌گذار و کارآفرین در سیلیکون‌ولی به این نتیجه رسیده که این دره با تغییراتی منفی همراه بوده و روز به روز  به سمت بدتر شدن می‌رود. درنتیجه وی مقصد آستین تگزاس را برای نقل مکان خود برگزیده است.

فریس که خود را شخصی لیبرال و اجتماعی می‌داند در مصاحبه‌ای با بیزینس اینسایدر اذعان کرده بود که صحنه‌ی فناوری کسانی را که با خود هم عقیده نباشند را مجازات می‌کند. فریس که آستین را به عنوان مقصد احتمالی خود برگزیده است، درباره این شهر چنین می‌گوید:

«در آستین من اجتماع‌هایی با اعضای بسیار جوان و باانگیزه‌ای یافته‌ام که در زمینه‌هایی مانند موسیقی، فیلم و البته تکنولوژی در نوع خود یک جادوگر هستند! در این شهر دیدگاه‌های بسیاری وجود دارد که من می‌توانم چیزهای زیادی را از آن‌ها یاد بگیرم. این اتفاقی است که در حلقه‌های محدود و بسته‌ی سیلیکون ولی رخ نمی‌دهد.»

 

 

ایلان ماسک، از راه‌اندازی استارت‌آپ‌های خارق‌العاده تا ترک سیلیکون ولی

ایلان ماسک به لطف پروژه‌های اخیر خود شناخته شده‌تر از هر زمان دیگری است. او استارت‌آپ‌های بزرگ و موفقی را از لس‌آنجلس تا سیلیکون ولی راه‌اندازی کرده است. نکته جالب ماجرا اینجاست که ماسک ترجیح داده تا شهر لس‌آنجلس را به عنوان محل دائمی خود برای سکونت انتخاب کند.

ایلان ماسک در گفت‌و‌گو با مجله لس‌آنجلس تایم گفت که هنگامی که وی دوستانش را در جریان ترک سیلیکون ولی به مقصد لس‌آنجلس قرار داد، آن‌ها برای لحظاتی فکر کرده‌اند که او دیوانه شده!

ماسک معتقد است در صورتی که برنامه‌های استارت‌آپ اسپیس ایکس طبق برنامه پیش برود، سیلیکون ولی بعدی بر روی مریخ بنا خواهد شد!

 

جیم کلارک، هم‌بنیان‌گذار نت‌اسکیپ (Netscape)، جزو اولین نخبگانی بود که به فکر ترک سیلیکون ولی افتاد

جیم کلارک بسیار پیش از به وجود آمدن موج ترک سیلیکون ولی توسط نخبگان و از سال ۱۹۹۹ و در اوایل دوران دات کام مکان زندگی خود را به خارج از سیلیکون ولی انتقال داد.

وی در سال ۲۰۰۹ در این باره گفته بود:

«اگر قصد داشته باشید تا زندگی در آب‌و‌هوای منطقه سیلیکون ولی را تجربه کنید، باید هزینه بالایی را برای آن بپردازید. در این دره همه چیز به طرز دیوانه‌واری گران است و هزینه بالای مالیات‌ها به معنای واقعی مسخره هستند.»

بنا به گفته کلارک وی با ترک سیلیکون ولی به مقصد فلوریدا علاوه بر کاهش هزینه‌های زندگی خود، توانسته از شرایط عدم پرداخت مالیات در این ایالت نیز بهره‌مند شود و در نهایت توانسته ۱۵۰ میلیون دلار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند.

 

استیون کیس که از شناخته شده‌ترین کارآفرینان سیلیکون ولی و از هم‌بنیان‌گذاران AOL است، از  سال پیش در واشنگتون زندگی می‌کند

استیون کیس نیز از جمله افرادی است که از سال‌ها پیش ترک سیلیکون ولی را در برنامه‌های خود قرار داده بود. وی اکنون به طرز عجیبی متعهد شده است تا سرمایه‌گذاری‌های انقلابی خود را در استارت‌آپ‌هایی خارج از دره سیلیکون متمرکز کند.

کیس در گفت‌و‌گو با CNBC چنین بیان می‌کند: «ما در نسل سوم سرمایه‌گذاری و کارآفرینی اینترنتی به صورت همزمان شاهد منطقه‌ای و جهانی شدن هستیم. به نظر من، هم‌اکنون سیلیکون ولی به نقطه‌ی نهایی خود رسیده است.»

منبع: Businessinsider

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا