بورسبورس اوراق

ادامه سریال یکشنبه‌های سیاه بورسی با افت ۲۷۷۰ واحدی شاخص/ بازار همچنان در بیم و امید به سر می‌برد

در جریان معاملات امروز بورس تهران ریزش نماگرها با شدت بیشتری پیگیری شد تا جایی که ۳۱ گروه از ۳۸ صنعت حاضر در بورس بازدهی منفی را ثبت کردند. از این رو شاخص تمام گروه‌های پُرطرفدار بزرگی همچون فلزی – معدنی، پتروپالایشی و بانک و خودرویی در طی معاملات منفی، مجبور به عقب نشینی شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بورس تهران پس از یک دوره کوتاه مدتی که جهش‌های تند قیمتی را تجربه کرد از اواسط مهرماه وارد فاز نزولی و استراحت شاخص شد که این روزها بر شدت این افت‌ها افزوده شده است. در این بین اما متاسفانه بنا به دلایل نامعلوم، یکشنبه هر هفته روز سیاه بورس در آن هفته رقم می‌خورد و شاهد عقب نشینی قیمتی در اغلب گروه‌های بازار طی معاملات این روز هستیم. در این بین، امروز نیز از ابتدای صبح عرضه‌ها در گروه حودرویی و بانکی بالا گرفت و این جو منفی به سایر گروه‌ها نیز سرایت کرد.

اما در گروه بانکی که جو فروش بیش از سایر گروه‌ها در این گروه سبب افزایش عرضه و افت قیمت در اغلب نمادها شد، در پایان بازار سه نماد اصلی «وتجارت»، «وبصادر» و «وبملت» در صف فروش به کار خود پایان دادند. در مجموع بیش از ۳۵۳ میلیون سهم بانکی به ارزش ۵۳ میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی ۲.۸ درصدی را به همراه داشت.

خودوریی‌ها نیز درگیر یک بام و دو هوای دولت در خصوص افزایش نرخ هستند و به همین دلیل در روزهای منفی بازار افت بیشتری را تحمل می‌کنند. در این گروه نیز بیشترین عقب نشینی قیمتی را نمادهای «خاهن»، «خاذین» و «خساپا» داشتند. در مجموع این گروه نیز بازدهی منفی ۲.۵ درصدی را ثبت کرد.

در گروه پالایشی‌ها نیز شاهد عقب‌نشینی قیمتی در تمام نمادهای گروه از جمله «شپنا» و «شراز» بودیم که زیان پنج درصدی را نصیب سهامدارانش کرد. این گروه به دلیل نبود آینده روشن در خصوص افزایش قیمت جهانی نفت، همچنان در منفی‌ها و استراحت قیمتی به سر می‌برند.

آمار و ارقام بازار امروز

همانطور که در روزهای قبل هم گفته شد به دلیل بدبینی افزایش بهای جهانی نفت‌، ادامه روند نزولی نرخ ارز و همچنین پُررنگ تر شدن سایه تحریم‌ها بر روند تولید و فروش شرکت‌ها، تمامی نماگرهای بورس در محدوده منفی قرار گرفتند. در مجموع روز جاری از میان ۳۸ صنعت حاضر در بازار تنها چهار صنعت  با رشد بازدهی روبرو شدند که محصولات کاغذی، خدمات فنی مهندسی و سرمایه گذاری‌ها در صدر این گروه‌ها بودند.

در معاملات امروز تالار شیشه‌ای شاخص کل با افت ۲۷۷۷  واحدی (معادل ۱.۶۹درصد) به رقم ۱۶۱ هزار و ۷۰۸ واحدی بازگشت. شاخص هم وزن نیز همسو با شاخص کل سر به کاهش گذاشت و با عقبگرد ۳۱۸ واحدی به رقم ۲۷ هزار و ۳۳۳ واحد بازگشت.

ارزش معاملات بازهم افت کرد

در این بین امروز بیش از یک میلیارد و ۵۵۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۰۴ میلیارد تومان در ۱۲۱ هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان بیش از ۳۸۷ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.  گفتنی است این رقم نسبت به روز گذشته افزایش ۳۰ درصدی را داشته است.

در مجموع امروز به دلیل جو غالب منفی، شاهد خروج بیش از ۵۰ میلیارد تومان از بازار بودیم که بیشترین حجم خروج پول از گروه استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی رقم خورد.

به عقیده کارشناسان وضعیت فعلی بازار متاثر از تعلل معامله‌گران در خصوص انتشار گزارش‌ها ماهانه و انعکاس آثار تحریم‌ها در آمار تولید و فروش شرکت‌ها است.

ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنعت گروه بانک، خودرو و شیمیایی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. درنتیجه بیشترین افت را نمادهای «کگل»، «فولاد»، «فارس» و «وامید» بر شاخص تحمیل کردند.

کوتاه از فرابورس

معاملات امروز در فرابورس ایران با دست به ‌دست شدن حدود ۶۳۶ میلیون ورقه به ارزش افزون بر ۴۵۷ میلیارد تومان در مجموع بازارهای ۹ گانه فرابورس کلید خورد. که از این میزان بالغ بر ۲۰۳ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص یافت.همچنین آیفکس نیز از ریزش در امان نماند و با کاهش ۱۶ واحدی به رقم ۱۸۲۶ واحد رسید. امروز در حالی نمادهای «ذوب» و «میدکو» با ۱۴ واحد اثر منفی بر آیفکس کاهش ۱۶ واحدی ‌این نماگر را رقم زدند که ‌حمایت نمادهای «هرمز» و «دماوند» مانع از افت بیشتر آن شد تا در نهایت ‌شاخص کل فرابورس در پله ۱۸۲۶ واحدی قرار گیرد.

از سوی دیگر نگاهی به جداول قیمت‌ها نشان می‌دهد که نماد معاملاتی «شغدیر» ‌بیشترین افزایش قیمتی را به ‌همراه داشته و در سمت مقابل نمادهای «مادیرا» در میان نمادهای فرابورسی با بیشترین کاهش ‌قیمت روبه‌رو شده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا