بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

حمایت از محصولات ایرانی در یلدای ۹۷ دیجی‌کالا

رویداد یلدای ۹۷ دیجی‌کالا، جشن خرید اینترنتی ایران دیروز ۲۴ آذرماه در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. برندگان جام برترین‌های دیجی‌کالا مگ در این رویداد معرفی شدند و همچنین از گزارش خرید اینترنتی «دیجی‌کالا رکورد» رونمایی شد. قرار است از ۲۷ تا ۳۰ آذر دیجی‌کالا بیش از ۲۰۰ هزار کالا با نشان ویژه یلدا عرضه کند.

همچنین بخوانید

دیروز دیجی‌کالا ضمن معرفی برترین‌های دیجی‌کالا مگ و برندهای برگزیده در این فروشگاه از نگاه کاربران، برنامه‌های جدید این فروشگاه آنلاین از جمله بازدید کاربران از مرکز پردازش دیجی‌کالا را نیز اعلام کرد.

 

برترین‌ها از دید کاربران

در بخش ابتدایی این مراسم، برترین‌های دیجی‌کالا مگ و برندهای برگزیده در این فروشگاه از نگاه کاربران دیجی‌کالا معرفی شدند. موفق‌ترین شرکت حوزه فناوری دیجیتالی سال ۲۰۱۸ در دیجی‌کالا شرکت اپل شناخته شد. گوشی iPhone XsMax نیز به عنوان بهترین گوشی پرچم‌دار سال ۲۰۱۸ از نگاه کاربران این سایت معرفی شد. همچنین  شارژر بی‌سیم معکوس Mate 20 Pro به عنوان خلاقانه‌ترین نوآوری کالاهای حوزه الکترونیکی مصرف سال ۲۰۱۸ دیجی‌کالا برگزیده شد. برترین بازی ویدئویی سال دیجی‌کالا براساس نظر کاربران، بازی God of war انتخاب شد.

مقرون به صرفه‌ترین گوشی سال نیز honor 9 lite بود. خواندنی‌ترین کتاب الکترونیکی سال  به زبان فارسی از نظر کاربران دیجی‌کالا کتاب دروغ‌های کوچک بزرگ اعلام شد. در دیگر قسمت‌های این بخش، برندهای کاله، اسنوا و هاکوپیان از نگاه کاربران دیجی‌کالا در قسمت‌های مختلف صاحب جایگاه برتر شدند.

 

تورهای بازدید از دیجی‌کالا

حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا، در این مراسم ضمن اعلام این خبر به راه‌اندازی صفحه درخواست بازدید کاربران دیجی‌کالا اشاره کرد و گفت: «به زودی کاربران می‌توانند به صورت هفتگی و روزانه از مرکز پردازش دیجی‌کالا بازدید کنند و با کل فرآیند مرکز پردازش آشنا شوند. تلاش خواهیم کرد تا بیشتر داده‌های بازار را منتشر کنیم.»

به گفته مدیران دیجی‌کالا از بین ۱۵۰ هزار فروشنده، ۳ هزار فروشنده در جشنواره یلدا کالای خود را عرضه می‌کنند و۱۵۰۰ برند ایرانی نیز در جشنواره حضور دارند.

به گفته حمید محمدی، صفحه‌ای به نام «درخواست بازدید» در دیجی‌کالا ایجاد خواهد شد. او اشاره کرد: «تورهایی برگزار خواهیم کرد و مخاطبانمان را با محیط کاری دیجی‌کالا بیشتر آشنا خواهیم کرد. این کار را آمازون هم کرده است. اگر مردم در مورد دیجی‌کالا سوال یا ابهامی دارند، ما به آنها پاسخ می‌دهیم.»

 

یلدای متفاوت

سعید محمدی با اشاره به اینکه ایرانی‌ها در ایام یلدا حس خوبی دارند، بیان کرد: «امسال در یلدا کمیسیون فروش محصولات ایرانی صفر است. حتی هزینه ارسال هم از فروشنده دریافت نمی‌شود. این نه تنها سود نیست بلکه هزینه عملیاتی هم دارد. بسیاری از ما می‌پرسند به چه دلیلی این کار را انجام می‌دهید و توجیه اقتصادی ندارد. ما قصد داریم اقشار بیشتری را با خرید اینترنتی آشنا کنیم و جذابیت آن را تا حدی بالا ببریم که نظر آنها نسبت به خرید اینترنتی عوض شود.»

حمید محمدی در مورد اشکالات احتمالی به وجود آمده در محصولات دیجی‌کالا گفت: «برای جبران اشکال هنگام خرید برای مشتری از دیجی‌کالا تمهیداتی در نظر گفته‌ایم. اگر کسی کالایی را سفارش داد و آن کالا به دست او نرسد، مقصر دیجی‌کالاست. در این موقعیت هم پول به حساب مشتری برمی‌گردد و هم بین ۱۵ تا ۵۰۰ هزار تومان به او کارت هدیه داده می‌شود. اگر کالایی غیراصل بود، به غیر از برگرداندن پول مشتری تا سقف ۲۰۰ هزار تومان کارت هدیه به او داده می‌شود.»

به گفته حمید محمدی، سیستم امتیازدهی برای فروشندگان راه‌اندازی شده است. او توضیح داد: «از دو نشان برای فروشندگان استفاده می‌کنیم. یکی نشان فروشنده رسمی که صاحبان امتیاز کالا یا خود برند هستند و دومین نشان، فروشنده برتر است. منظور از فروشندگان برتر آن دسته از فروشندگانی است که به کمترین زمان تاخیر، کمترین نارضایتی مشتری و رعایت کردن اصل بودن جنس همواره توجه کنند و اصول اولیه دیجی‌کالا را رعایت کنند.»

حمید محمدی با بیان این موضوع که دیجی‌کالا با تیمی ۱۵۰ نفره یک سال روی پلتفرم سوپرنوا وقت گذاشته است، ادامه داد: «تیرماه امسال پلتفرم دیجی‌کالا تغییر قابل توجه‌ای کرد. امسال بعید است برای سایت در ایام شلوغی اتفاق بدی رخ دهد. البته در ساعات اولیه یلدای شگفت‌انگیز میزان بازدید اصلا قابل مقایسه با روزهای عادی نیست.»

 

کمی چالش

انتقادی که خیلی‌ها به دیجی‌کالا وارد می‌دانند، این است که چرا وقتی قیمت دلار کاهش می‌یابد، در دیجی‌کالا این کاهش قیمت اتفاق نمی‌افتد. سعید محمدی می‌گوید که دیجی‌کالا خرده‌فروش است و تولیدکننده نیست. خیلی از کالاها کاهش قیمت هم داشته‌اند اما این شامل همه محصولات نمی‌شود. دیجی‌کالا یک خرده فروشی است و یک حاشیه سود مشخص در هر گروه محصولی دارد. دیجی‌کالا به منبع نامحدود هم وصل نیست. اتفاقی که در بازار می‌افتد در دیجی‌کالا هم می‌افتد.»

او ادامه داد: «قیمت کالاها صرفا به قیمت ارز مرتبط نیست و وقتی ۶ ماه محصولی وارد نشود، تعادل عرضه و تقاضا به هم می‌خورد. ما در این موارد دو انتخاب داریم. یک انتخاب این است که کالا را عرضه نکنیم و دیگر انتخاب ما این است که با قیمت بالا این کار را انجام دهیم. این انتخاب خیلی دشوار است.»

با توجه به اینکه تجربه جمعه سیاه در ایران برای بسیاری از افراد ناخوشایند بوده است و خیلی‌ها در آن زمان انتقادهای زیادی به بانیان آن وارد کردند، باید منتظر ماند و دید که ۲۷ آذر یعنی دو روز دیگر و در ایام طولانی‌ترین شب‌های سال دیجی‌کالا چه عملکردی از خود به جا می‌گذارد.

عکاس: هانیه جعفری

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا