امور زیربناییراه و ساختمان

اعمال محدودیت برای پذیرش کشتی‌های ایرانی در بنادر بین‌المللی/ کاهش ۱۵ درصدی ترانزیت در بنادر

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پس از تحریم‌ها با محدودیت تردد ناوگان دریایی کشورمان در بنادر برخی از کشورها مواجه هستیم، گفت: ترانزیت محموله‌های غیرنفتی از بنادر کشورمان ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، محمد راستاد در نشست خبری در حاشیه سومین نمایشگاه حمل ونقل و صنایع وابسته درباره وضعیت فعالیت موسسات رده‌بندی و شرکت‌های بیمه‌ای در صنعت حمل ونقل دریایی اظهار داشت: تعدادی از این موسسات تحت انجمن رده‌بندی بعد از برجام در ایران توافقنامه همکاری منعقد کرده‌اند و قرار بر این شد که به ناوگان تحت پرچم کشورمان کلاس بدهند.

وی افزود: حال اینکه پس از خروج آمریکا از برجام برخی از این شرکت‌ها و موسسات از کشور خارج شدند و برخی دیگر هم هنوز حضور دارند راهکار ما این بود که بتوانیم در این مدت موسسات رده‌بندی کشورمان را ارتقاء بدهیم و شرکت‌های بیمه‌ای داخلی بتوانند در این شرایط گستره فعالیت‌شان را افزایش دهند.

راستاد با اشاره به افزایش ترانزیت‌های محموله‌های نفتی اظهار داشت: در ترانزیت محموله‌های نفتی ۸.۸ درصد رشد داشتیم البته تراتزیت فعالیت غیرنفتی ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته چیزی به نزدیک ۱۵ درصد کاهش ترانزیت در این بخش را تجربه کردیم.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا بنادر کشورهای خارجی ممنوعیتی را برای ورود کشتی‌های ایرانی اعمال کرده‌اند و اینکه چه تعداد کشتی ایرانی تحریم شده‌اند، گفت: در رابطه با تردد ناوگان ایرانی به بنادر دنیا هیچ ممنوعیتی وجود ندارد اما محدودیت‌هایی ایجاد شده است.

راستاد ادامه داد: هیچ یک از بنادر ایران تحریم نیستند و تمام ناوگان بین‌المللی به بنادر ایران به جز بندر شهید رجایی تردد دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اعمال تحریم‌ها علیه ناوگان دریایی کشورمان نقض قانون است، گفت: این یک اقدام غیرقانونی است و ما شکایت خود را در مرجع بین‌المللی دریایی ارایه کردیم و آژانس وابسته به IMO (سازمان بین‌المللی دریانوردی) بر شکایت ما صحه گداشته است و پیگیری‌های ما و شکایت ایران از اعمال تحریم‌ها در سایر مراجع بین‌المللی ادامه دارد.

راستاد با اشاره به معافیت بندرچابهار از تحریم‌ها گفت: تمرکز بر روی توسعه بندر چابهار و افزایش بهره‌وری از این بندر سیاست راهبردی کشور برای ارتقاء ترانزیت است و می‌توان از مزیت‌هایی که برای این بندر ایجاد شده استفاده کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: ۳۴۶ میلیون دلار در بخش زیرساخت‌های این بندر و ۴۳۰ میلیون دلار در تامین تجهیزات بندر شهید بهشتی سرمایه‌گذاری شده است و قرارداد ۸۵ میلیون دلاری BOT با هندی‌ها برای اپراتوری این بندر منعقد کرده‌ایم و قرار است ظرفیت بندر شهید بهشتی را از ۲  میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن برسانیم.

وی افزود: در هر حال حاضر با رشد ۴۰ درصد تخلیه و بارگیری در این بندر توانستیم از ۵/۱ میلیون تن از ظرفیت آن استفاده کنیم و تا پایان سال به ظرفیت ۲ میلیون تن می‌رسیم و هنوز با استفاده از افزایش ۸.۵ میلیون تنی این بندر فاصله ۶ میلیون تن داریم .

وی تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های ما طی ۱۵ سال باید از ظرفیت ۷۷ میلیون تنی بندر شهید بهشتی چابهار استفاده کنیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا