امور زیربناییتعاون و اشتغالصوت

کاهش رتبه ایران در بهبود فضای کسب و کار

 

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: طی سه سال گذشته جایگاه جهانی ایران در بهبود فضای کسب و کار از رتبه ۱۲۰ به ۱۲۸ تنزل یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حسین سلاح ورزی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: طبق ماده ۲۲ قانون برنامه ششم سالانه جایگاه ایران در شاخص های بهبود فضای کسب و کار در عرصه بین المللی باید ۱۰ پله ارتقا یابد تا بتوان در پایان برنامه به جایگاه کمتر از ۷۰ دست یافت.

وی اظهار داشت: وضعیت کنونی نشان می دهد که کشور از اهداف برنامه ششم دور شده به طوری که جایگاه ایران در بهبود فضای کسب و کار از ۱۲۰ به ۱۲۸ تنزل یافته است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه عزم جدی برای بهبود فضای کسب و کار در کشور وجود ندارد، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه باید یاری رسان دولت در اصلاح فرآیندهای کسب و کار باشند.

وی ضمن اشاره به اینکه برای تحقق رشد اقتصادی مستمر در کشور باید سرمایه گذاری صورت گیرد، گفت: طبق آمار نرخ تشکیل سرمایه در همه بخش های کشور به طور تقریبی منفی است.

سلاح ورزی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش های مولد جامعه انجام نمی شود، افزود: جریان نقدینگی تمایلی برای نقش آفرینی در عرصه های تولید و مولد جامعه ندارد.

وی در این مصاحبه رادیویی اظهارداشت: رخدادهای بازار ارز طی چند ماه گذشته نشان می دهد که سیل نقدینگی به سمت بازار ارز جاری شده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه طی سه سال گذشته تنها یک اقدام اصلاحی در فرآیند فضای کسب و کار کشور انجام شده است، ادامه داد: افغانستان در طول یک سال گذشته هشت اقدام اصلاحی برای بهبود فرآیند کسب و کار خود انجام داده است.

وی با بیان اینکه وزیر امور اقتصادی و دارایی ریاست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را بر عهده دارد، گفت: این مقام عالی وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین رئیس هیئت مقررات زدایی بوده و سازمان های خصوصی سازی و امور مالیاتی، گمرک و بورس را در زیر مجموعه وزارت خود مدیریت می کند.

سلاح ورزی ضمن اشاره به اینکه بخش عمده ای از فضای کسب و کار مربوط به سازمان هایی می شود که به صورت مستقیم با وزارت اقتصاد و امور دارایی ارتباط دارند، افزود: تعامل و همفکری با بخش خصوصی از برنامه های وزیر امور اقتصادی و دارایی بوده که در این راستا امروز نشستی با حضور بخش خصوصی و نمایندگان آنان برگزار تا مشکلات اقتصادی در کشور به حداقل کاهش یابد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا