امور زیربناییتعاون و اشتغال

اصل ۴۴ به خوبی درخوزستان اجرا نشد/ کارگران مسئول مشکل فعلی نیستند

اهواز – رییس شورای کارگری استان خوزستان گفت: اصل ۴۴ قانون اساسی که اصلی مترقی است به خوبی در خوزستان اجرا نشد و مشکلات کارگری این روزهای استان ناشی از همین امر است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، هوشنگ درویشی شامگاه یکشنبه در پنجمین نشست گفتمان میثاق با موضوع نقش نخبگان در مطالبات کارگری در محل حسینیه حیدری اهواز اظهار کرد: یکی از مواردی که در چند سال اخیر با آن مواجه هستیم عدم اجرای صحیح اصل ۴۴ است.‌ شرکت‌های گروه ملی، نیشکر هفت‌تپه، لوله‌سازی و تصفیه شکر اهواز مشکلاتی را داشته و دارند. کارخانه‌های ما اکثر بزرگ و تخصصی است اگر اصل ۴۴ درست اجرا شود با این مشکلات مواجه نمی‌شویم . ما در واگذاری کارخانه‌ها باید نظارت دقیقی داشته باشیم.

وی افزود: از نخبگان انتظار می رود در خصوص واگذاری کارخانه‌های دولتی به خصوصی و نیمه‌دولتی دقت لازم را داشته باشند. اکنون با بحران‌های کارگری زیادی مواجه هستیم. بحث واگذاری‌ها باید از مدیران متخصص و مدیران ارشد استان و مسئولان مربوطه استفاده کافی را داشته باشیم.

درویشی با اشاره به مشکلات بی‌شمار شرکت نیشکر هفته تپه اظهار کرد: بحث شرکت نیشکر هفت‌تپه از چهار سال پیش تاکنون می‌گوییم مدیر این مجموعه توانمند نیست و مدیران تخصصی را اخراج کرده و همین امر باعث شده مشکلات زیاد شود.

رییس شورای کارگری استان خوزستان  ادامه داد: اگر گروه ملی زیر نظر صنایع فولاد خوزستان اداره شود، مشکلات این مجموعه نیز حل می‌شود. نیشکر هفت‌تپه که ۲۴ هزار هکتار است،  ۶ هزار هکتار زیر کشت رفته است درحالی‌که باید ۱۲ هزار هکتار زیر کشت برود.

درویشی بیان کرد: یکی از مشکلات ما نبود شورای اسلامی کارگری در برخی از واحدهای صنعتی است. واحدهایی که بالای ۳۵ هزار کارگر است باید این شورا را داشته باشند اما برای مثال شرکت گروه ملی فولاد ایران، این شورای اسلامی کارگری را ندارد. خیلی از شرکت‌های تخصصی ما فاقد شورا اسلامی کارگری است و همین امر باعث ایجاد مشکلاتی در این شرکت‌ها می‌شود .

وی با تاکید بر اینکه این شورای کارگری می‌تواند به درستی مطالبات شرکت‌ها را دنبال کند، بیان کرد: کارگران و کارمندان سرمایه اصلی هر شرکتی هستند اما در برخی از موارد کارخانه‌هایی که واگذارشده با این کارگران و کارمندان برخورد می‌کنند . سیاست ارباب و رعیتی در نظام اسلامی برداشته شده است و باید با کارگران و کارمندان برخورد مناسبی صورت گیرد حتی اگر امتیاز این شرکت به شرکت‌های خصوصی مختلفی واگذار شود.

رییس شورای کارگری استان خوزستان تاکید کرد: بحران‌های شرکت‌ها، ارتباطی به کارگران ندارد چرا که آن‌ها جوابگوی خانواده‌های خود هستند. اگر در قالب اصل ۴۴ واگذاری شرکت‌ها و کارخانه‌های استان صحیح اجرا شود مشکلی را به دنبال نخواهد داشت. چرا باید افرادی را بیاوریم که با این شغل در ارتباط نباشد و مشکلات را دوچندان کنیم . از نمایندگان خوزستان در مجلس خواستاریم که موضوع کارگرانی که در مشاغل ماهیت دار هستند را پیگیری کنند و وضعیت قرارداد آن‌ها را پیگیری کنند و موقت را به دایمی تبدیل کنند .

درویشی عنوان کرد: اکنون برخی از شرکت‌ها، قراردادهای خود را از یک سال به یک ماه کاهش داده‌اند و در صورت بروز هر مشکلی، آن کارگر را فسخ قرارداد می‌کنند کارکنان باید برای شورای کارگری استان نامه بنویسید و تقاضاهای خود را مکتوب مطرح کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا