انرژی

مقاومت نفت در برابر کاهش بیشتر قیمت

قیمت نفت پس از کاهش دو درصدی در معاملات روز دوشنبه ثابت ماند، اما در بحبوحه رشد ضعیف‌تر اقتصادهای بزرگ جهان و نگرانی‌ها نسبت به اشباع عرضه تحت فشارهای کاهشی باقی ماند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت برنت ۵ سنت یا ۰.۰۸ درصد افزایش یافت و به ۶۰.۳۳ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۳ سنت یا ۰.۲۵ درصد افزایش نسبت به روز جمعه، به ۵۱.۳۳ دلار در هر بشکه رسید.

همچنین بخوانید

رشد مستمر تولید شیل آمریکا، قیمت‌های نفت را تحت فشار کاهشی قرار داده است. از سوی دیگر، برخی تحلیلگران تردید دارند که کاهش تولید توافق شده میان اوپک و متحدانش، برای متعادل کردن بازار کافی باشد.

سوکریت ویجایاکار، مدیر شرکت مشاوره “تری فکتا” در این باره گفت: تصور نمی‌کنم کاهش تولید اوپک این بار موثر واقع شود، زیرا قطر از این گروه خارج شده و ایران حاضر به کاهش تولید نشده است، در حالی که این پرسش بزرگ وجود دارد که روسیه چه زمانی تولید خود را به سطح توافق شده کاهش خواهد داد. در این بین، تولید آمریکا نیز افزایش پیدا خواهد کرد، بنابراین سنگینی بار کاهش تولید روی عربستان سعودی خواهد بود که از سوی ترامپ برای عدم کاهش تولید به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

اوپک و متحدانش شامل روسیه ماه جاری موافقت کردند تولیدشان را از ژانویه کاهش دهند و این سیاست تولید در دیدار اوپک در آوریل مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

در این بین، نگرانی‌های فزاینده نسبت به ضعیف شدن رشد اقتصادی در بازارهای بزرگی مانند چین و اروپا به خوش‌بینی نسبت به نفت و کالاهای مشابه ضربه زده است.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفت پس از این‌که شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۴ دسامبر چهار حلقه کاهش یافته و به ۸۷۳ حلقه رسیده پشتیبانی شد. اگرچه شمار دکل‌ها به پایین‌ترین میزان از اواسط اکتبر رسیده، اما همچنان بالاتر از ۷۴۷ حلقه در مدت مشابه سال گذشته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا