بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

دریافت وام ۱۵۰ میلیون یورویی شرکت پورشه از طریق پلتفرم بلاکچین بانک BBVA

بانک BBVA طی قراردادی با شرکت خودروسازی پورشه قرار است نزدیک به ۱۵۰ میلیون یورو وام را از طریق فناوری بلاکچین به این شرکت ارائه کند که به گفته این بانک، اولین وام مدت‌دار دریافت‌شده از طریق فناوری بلاکچین بوده است.

هدف پورشه از دریافت چنین وامی توسعه و گسترش شبکه توزیع خرده‌فروشی خود در اروپا و آسیا است و به این ترتیب به اولین وام‌گیرنده غیراسپانیایی تبدیل شده که از فناوری دفاترکل توزیع‌شده این بانک اسپانیایی برای انجام مذاکره و دریافت این وام بهره برده است.

بانک به این نکته هم اشاره کرده است که با وجود اتفاقات گسترده‌ای که در این حوزه قرار است ایجاد شود، انتظارات بر این است که موارد کاربردی بسیاری از بلاکچین مشاهده شود. از طرفی، برای بانک BBVA که مدتی است که به طور فعال روی این فناوری کار کرده، مورد بسیار مهمی است.

بانک امیدوار است که از بلاکچین برای خودکارسازی فرایند مذاکره و کاهش ریسک‌های عملیاتی و همینطور بهبود تجربه مشتری استفاده کند. برنامه بانک این است که برای کسب‌وکار و همینطور مشتریان شرکتی خودش، به سمت دستیابی به مدل مالی «خودت انجام بده» (DIY) پیش برود و در همین راستا می‌گوید:

«بلاکچین قابلیت‌هایی ازجمله قابلیت ردیابی و غیرقابل تغییر بودن را ایجاد می‌کند و از طرفی فرایند اسنادسازی را امن‌تر و شفاف‌تر خواهد کرد.»

BBVA بر این باور است که آخرین اتفاق بلاکچینی حاکی از آن است که چطور فناوری‌های جدید می‌توانند موجب بهبود کارایی در بازارهای مالی شوند.

دومینیک پشینجر، مدیر بخش مالی شرکت پورشه در بلژیک با اشاره به این که دیجیتال‌سازی بخش مهمی از استاتژی پورشه برای سال ۲۰۲۵ است، می‌گوید: «هدف ما این است که در همه زمینه‌ها پیشرفت کنیم و بر این باوریم که فناوری بلاکچین پتانسیل بسیار بالایی دارد.»

از آنجایی که BBVA پیشتر هم توانسته فرایند پردازش وام دفتار کل توزیع‌شده از طریق اتریوم و ریپل را با موفقیت انجام دهد، به‌عنوان اولین بانک جهانی که توانسته وام‌دهی مشارکتی مبتنی بر بلاکچین را با موفقیت انجام دهد، شناخته می‌شود.

منبع: CCN

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا