بورسبورس اوراق

سیر نزولی شاخص‌ها در بازار سهام ادامه دار شد/ گروه‌های شاخص ساز همچنان منتظر اخبار بهتر

روزهای پایانی آذر ماه هچنان منفی سپری می‌شوند. امروز هم همانند روزهای قبل تمامی شاخص‌ها در بازار سهام منفی بودند که حاکی از تداوم رویکرد منفی سرمایه‌گذاران در خصوص آینده سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی است. در این روز شاخص بورس تهران، به رغم آغاز دلگرم کننده خود و رشد بیش از ۳۴۰ واحدی، روزجاری را با کاهشی قابل توجه به پایان برد. این کاهش هزار و ۹۵۸ واحدی که بیشتر آن در ساعت پایانی معاملات روی داد، منجر به از دست دادن کانال ۱۶۰ هزار واحد و قرار گرفتن شاخص در سطح ۱۵۹ هزار و ۷۴۹ واحد شد.‌

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به طور کلی می‌توان امروز را روز خوب خودرویی‌ها دانست. نمادهای گروه خودرویی که روزهای گذشته را همراه بیشتر نمادهای مهم بازار، در مسیر کاهش طی کرده بودند، امروز و پس از واکنش به خبر افزایش میانگین نرخ ۷۰ درصدی قیمت خودرو با افزایش قیمت مواجه شدند. این افزایش نرخ همزمان با تن دادن شرکت‌های خودرو ساز به افزایش تولید اعمال شده است باعث شد تا به جز یکی دو نماد، باقی نمادها تمام ساعات معاملات را سبزپوش سپری کنند.

در گروه فلزی معدنی اما، اوضاع به خوبی خودرویی‌ها پیش نرفت. معاملات امروز این گروه در حالی منفی در پی گرفته شد که وضعیت معاملات محصولات این گروه‌ها در بازارهای جهانی بد نبود. بازار بیلت در «تیانجین» چین با افزایش تقاضا رو به رو شده است. از طرف دیگر افت صادرات سنگ‌ آهن از بندر Hedland استرالیا منجر به بهتر شدن افق قیمت این محصول و کاهش عرضه آن شده است.

نمادهای گروه بانکی نیز امروز هم بر مدار کاهش چرخیدند، این نمادها که تا کنون روند معاملات خود را بر پایه اخبار و شایعه‌هایی نظیر تسعیر نرخ ارز بر مینای بازار نیما و شفاف سازی در خصوص میزان ارز در اختیار بانک‌ها گذرانده‌اند، حالا در سایه افزایش بی‌خبری‌ها در خصوص تراز ارزی ‌بانک‌ها، مسیر کاهش پیش گرفتند و به نظر نمی‌رسد تا زمانی که تکلیف تسعیرشان مشخص شود شاهد صعودی جدی در این نمادها باشیم.

همچنین بخوانید

در گروه پتروپالایشی تاثیرات افت شدید قیمت نفت در هفته‌های گذشته که دامن نمادهای پالایشگاهی و پتروشیمی را گرفته بود، همچنان به تاثیر گذاری بر روند قیمت این نمادها ادامه می‌دهد. این نمادها که بیش از هر چیز تحت تاثیر درآمد ارزی و قیمت نفت و محصولات پتروشیمی قرار دارند، همچنان به سبب وضعیت نامطلوب این محصولات در بازارهای جهانی و نداشتن دلیل مستحکم بنیادی برای بهبود افق قیمتی، با کاهش تقاضا رو به رو هستند.

 آمار و ارقام بازار امروز

همانطور که در روزهای قبل هم گفته شد به دلیل بدبینی به افزایش بهای جهانی نفت‌، ادامه روند نزولی نرخ ارز و همچنین پُررنگ تر شدن سایه تحریم‌ها بر روند تولید و فروش شرکت‌ها، تمامی نماگرهای بورس در محدوده منفی قرار گرفتند. در مجموع روز جاری از میان ۳۸ صنعت حاضر در بازار ۹ صنعت  با رشد بازدهی روبرو شدند که خودرو و ساخت قطعات، سایر واسطه‌گری‌های مالی و زراعتدر صدر این گروه‌ها بودند.

در معاملات امروز تالار شیشه‌ای شاخص کل با افت هزار و ۹۵۸  واحدی (معادل ۱.۲۱درصد) به سطح ۱۵۹ هزار و ۷۴۹ واحدی بازگشت. شاخص هم وزن نیز همسو با شاخص کل سر به کاهش گذاشت و با عقبگرد ۱۵۴ واحدی به رقم ۲۷ هزار و ۱۷۹ واحد بازگشت.

 ترین‌های بورسی

در مجموع امروز گروه‌های «فلزات اساسی»، «خودرو و ساخت قطعات» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند؛ این در حالی است که در میان گروه‌های معامله شده کم ترین ارزش ثبت شده معاملات متعلق به سه گروه «انتشار، چاپ و تکثیر»، «ساخت دستگاه‌های ارتباطی» و «استخراج ذغال‌سنگ» بوده است.

کوتاه از فرابورس

حاصل فعالیت امروز فرابورس در روز جاری تبادل بیش از ۹۹۴ میلیون سهم بود که در غالب ۲۲۲ هزار و ۸۹۴ معامله انجام شد. در پی این معاملات که ارزشی بالغ بر ۴۷۸ میلیارد تومان داشتند، شاخص این بازار با افتی ۱۶.۹۳ واحدی رو به رو شد و به هزار و ۸۰۹ واحد تنزل یافت. «ذوب» با بیشترین تاثیر منفی به تنهایی ۹.۲۳ واحد برکاهش شاخص آیفکس اثر گذاشت و «مارون» نیز توانست با شنا کردن در خلاف جریان بازار تاثیر مثبتی ۳.۸۶ واحدی بر این شاخص بگذارد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا