بانکبانک و بیمه

دلایل کاهش سودآوری بانک ها

نشست هم اندیشی روسای دوایر و شعب بانک مهر اقتصاد استان سمنان با حضور معاون مالی بانک برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)، محسن داود آبادی – معاون مالی بانک – در این نشست  افزایش بهای تمام شده پول، مطالبات مشکوک الوصول، کاهش حجم و نرخ بازده تسهیلات را عمده ترین دلایل کاهش سودآوری عنوان کرد و افزود: باید تا پایان سال جاری با پرداخت تسهیلات پربازده، پیگیری مطالبات غیر جاری، مدیریت معوقات، کاهش قیمت تمام شده منابع، مشخص شدن هزینه های شعب و هزینه های غیرعملیاتی سود مورد نظر را محقق نمود.

وی مدیریت بر دارایی ها و بدهی ها، نسبت بدهی ها به دارایی ها و نرخ حاشیه سود را از عوامل موثر بر سودآوری دانست و ابراز داشت: مدیریت بر دارایی ها به دو بخش دارایی های درآمدزا و دارایی های غیر درآمد زا و مدیریت بر بدهی ها به دو بخش بدهی های حساس و غیرحساس بر نرخ سود تقسیم می شوند.
داود آبادی اذعان داشت: نسبت بدهی نشان می دهد که چند درصد از دارایی های واحد تجاری از طریق بدهی تامین مالی گردیده و هر چه نسبت بدهی کوچک تر باشد، مطلوب تر است چرا که صاحبان سرمایه، مشارکت بیشتری در تامین مالی واحد تجاری داشته اند.
وی تاکید کرد: بر اساس اطلاعات ترازنامه و معادله اصلی حسابداری، همواره بدهی ها باید کمتر از دارایی ها باشد و به جهت افزایش نسبت دارایی های درآمد زا نسبت به تقلیل سهم  به دارایی های غیر درآمد زا از طریق فروش اموال تملیکی و مازاد و تعیین تکلیف سایر حساب های دریافتی انجام داد.
داودآبادی افزود: روند کاهشی نسبت مالکانه و افزایش نسبت بدهی منجر به تامین هزینه مالی بیشتر، ناشی از محل سپرده های سرمایه گذاری خواهد شد لذا باید با بهبود عملیات درآمد زایی و مدیریت هزینه ها، نسبت به بهبود نسبت مالکانه از طریق افزایش سود انباشته اقدام کرد.
داود آبادی در پایان ابراز داشت: استان سمنان در سال جاری در پرداخت تسهیلات، پیگیری معوقات و جذب منابع اقدامات بسیار مناسبی صورت داده که جای تقدیر و تشکر دارد و امیدواریم با تلاش بیشتر برنامه های پیش بینی شده در حوزه ارتقاء سودآوری نیز محقق شود.
در ابتدای این نشست حسین زندی مقدم – رئیس اداره  امور شعب استان سمنان – نیز به ارائه گزارشی از عملکرد استان پرداخت و گفت: استان سمنان در سال ۹۷ با برنامه ریزی و ترسیم اهداف و تلاش هدفمند و بی وقفه همکاران توانسته در بخش پرداخت تسهیلات  و جذب منابع در بین استانهای برتر قرار گیرد.
گفتنی است معاون مالی بانک در سفر به استان سمنان از شعب ولیعصر(عج) و مهدیشهر نیز بازدید کرد.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا