صنعت، معدن، تجارت

افزایش ۱۰ برابری بهره‌وری آب در کشت گلخانه‌ای

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای، بهره‌وری آب را تا ده برابر افزایش می‌دهد، گفت: باید برای جلوگیری از هدررفت آب، نهایت تلاش را صورت دهیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اتاق بازرگانی، محمود حجتی در دومین کنفرانس اقتصاد آب، با بیان اینکه میزان آبی که در اختیار کشور است، مشخص بوده و باید از هدررفت آن جلوگیری نماییم، گفت: شاید حیاتی ترین کاری که باید انجام دهیم، این است که از رحمت های الهی، سفره های خود را پُر بار نماییم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیش از آنکه سفره های زیرزمینی در سال های اخیر تغذیه شوند، از آنها برداشت شده است، تصریح کرد: تعادل بخشی به مصرف و تقاضا بسیار مهم است، به این معنا که اگر در کشور ۶١٠ دشت داریم، باید با تک تک تاثیرگذاران محلی و مسئولان دولتی نسبت به حفاظت از آنها تفاهم‌هایی صورت دهیم. 

وی در ادامه به جایگاه قنات‌ها در تامین آب مورد نیاز کشور در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: برای مدیریت منابع آبی، باید با افراد تاثیرگذار دشت‌های کشور به تفاهم برسیم تا بتوان آب را مدیریت کرد؛ این در حالی است که بعد از مدیریت و کنترل، مصرف مهم ترین بخش است، این در حالی است که بیشترین بخش مصرفی آب در تمام دنیا در بخش کشاورزی است.

حجتی گفت: متوسط آب مصرفی در بخش کشاورزی در دنیا ٧٠ درصد است که در ایران بیشتر است؛ این در حالی است که در دنیا آب را از پای سد تا نزدیک گیاه لوله کشی می کنند و ما نیز برای این کار برنامه داریم.

وی اظهار داشت: می‌خواهیم آب را با کمترین هدررفت به گیاه برسانیم. این در حالی است که مهم تر از مصرف، موضوع بهره وری است؛ به نحوی که باید بدانیم که آب را به چه گیاهی بدهیم تا چه محصولی را با چه ثروتی برای کشور تولید کنیم.

این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه جهت گیری ما در سال های گذشته این بوده که محصولات تابستانه را تولید کنیم، گفت: متاسفانه این محصولات آب بر هستند؛ اما در مورد برخی دیگر از محصولات نیز جهت گیری ما این بود که به دلیل جلوگیری از خروج آب مجازی، برخی کالاها از جمله ذرت را از خارج وارد کنیم یا کشت آن را به پاییز منتقل کنیم.

حجتی گفت: سال گذشته یک میلیون تن چغندر در پاییز کاشتیم و در بهار برداشت کردیم؛ از سوی دیگر، کشت نشایی ٢۵ درصد مصرف آب را کاهش خواهد داد، به نحوی که کشت به این شیوه به شدت در حال توسعه است؛ اما درکنار آن به توسعه کشت گلخانه ای نیز برای مدیریت مصرف آب توجه ویژه داریم؛ چراکه کشت گلخانه ای، بهره وری آب را تا ١٠ برابر افزایش می دهد.

حجتی افزود: در سال های گذشته هر سال به طور میانگین اختصاص آب به کشاورزی کاهش داشته است، به نحوی که تراز غذا در سال گذشته منفی سه میلیارد دلار بود و در هشت ماهه امسال نیز این تراز بیش از دو میلیارد دلار منفی بود؛ ولی امیدوار هستیم که تا پایان سال به سه میلیارد دلار نرسد؛ البته مقایسه هشت ماهه امسال با پارسال نشان می دهد که تراز غذا در کشور یک میلیارد دلار به نفع کشور بود که البته بیشترین سرمایه گذاری در مزرعه، در سال های گذشته انجام شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا