بانکبانک و بیمهصوت

بانک های کشور زیان ده هستند

 

یک کارشناس ارشد امور بانکی گفت: هم اکنون بانک های کشور در حال زیان دهی یا حاشیه سود این واحدها بسیار پائین است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید بهاءالدین حسینی هاشمی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: بزرگترین چالش سیستم بانکی حجم بالای معوقات است که گاهی تا ۲۰ درصد اعتبارات بانک ها را به خود اختصاص می دهد.

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر اینکه بانک های کشور در حال زیان دهی هستند، اظهارداشت: دولت در تمامی دنیا به کمک بانک ها می شتابد تا سیستم مزبور را از زیان دهی خارج کند.

این کارشناس ارشد امور بانکی ادامه داد: رئیس کل جدید بانک مرکزی با اتخاذ تدابیری سبب شده آرامش به اقتصاد برگردد که با تحقق این مهم بانک ها می توانند از زیان دهی فاصله بگیرند.

وی افزود: انتظار می رود با هماهنگی بانک ها و کمک های بانک مرکزی در تامین کسری بانک ها از محل اعتبارات بین بانکی قدرت وام دهی سیستم بانکی افزایش یابد تا رشد و توسعه اقتصادی محقق شود.

حسینی هاشمی همچنین گفت: تحریم ها خسارت های بسیاری را به سیستم بانکی تحمیل کرده به طوری که از نظر عملیات بانکی به صنعت بانک داری کشور لطمه وارد شده است.

وی اظهارداشت: افزایش بی رویه شعب و بالا رفتن تعداد بانک هایی که همگی فعالیت یکسانی را انجام می دهند به همراه رقابت ناسالم برای نگهداشت مشتریان و اعمال برخی از دیدگاه های غیر اقتصادی در بانک ها سبب شده بانک های کشور زیان ده باشند به طوری که این زیان نصیب سهامداران و سپرده گذاران خواهد شد.

این کارشناس ارشد امور بانکی با تاکید بر اینکه هر بانکی که قدرت وام دهی بالاتری داشته باشد ارزش اجتماعی و اقتصادی بالاتری خواهد داشت، ادامه داد: ارزش پول ملی با افزایش تولید ناخالص ملی تقویت می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه اصلاح نظام بانکی از سوی چندین رئیس کل بانک مرکزی مطرح و اقدامات های زیادی در این زمینه با راه اندازی کارگروه های مختلف انجام شده است، گفت: برای اصلاح ساختار بانکی رویه و رفتار بانکی باید اصلاح و همینطور ارائه خدمات و محصولات بانکی مورد توجه قرار گیرد.

حسینی هاشمی افزود: برای اصلاح ساختار بانکی ساختار مالی، ساختار سرمایه ای، ترکیب و کیفیت دارایی ها، قدرت وام دهی بانک ها، نسبت کفایت سرمایه، رعایت استانداردها و اصول کمیته بین المللی بال و مدیریت ریسک اعتباری، عملیاتی و نقدینگی بانک ها باید از سوی یک مرکز تحقیقات و پژوهش و یا کمیته ای به طور مرتب مورد ارزیابی واقع شود تا ضمن ارائه راهکارهای مناسب برای برون رفت از مشکلات، خطری اهالی بانک ها و سپرده گذاران را تهدید نکند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا