بین الملل

تحقیق درباره ارتباط احتمالی نفت ایران با گازهای سمی

مقامات قانونی شیلی، نحوه واردات نفت خام ایران توسط شرکت انرژی دولتی ایناپ را به عنوان منبع احتمالی گازهای سمی‌ که در ماه آگوست، صدها نفر را روانه بیمارستان کرد، مورد تحقیق قرار داده‌اند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، روز سه‌شنبه دفتر دادستانی شیلی به رویترز خبر داد که مقامات قانونی این کشور، نحوه واردات نفت خام ایران توسط شرکت انرژی دولتی ایناپ را به عنوان منبع احتمالی گازهای سمی‌ که در ماه آگوست، صدها نفر را روانه بیمارستان کرد، مورد تحقیق قرار داده‌اند.

ایناپ تایید کرد که روز دوشنبه، پلیس و بازرسان، به پالایشگاه و ایستگاه دریایی ایناپ در هوآلپن و تالکاهوآنو، که دو شهر مجاور هم در ۳۱۵ مایلی جنوب سانتیاگو هستند، هجوم برده‌اند.

انریکه پنا، سخنگوی دادستانی منطقه بیو بیو، گفت دادستانی در حال بررسی این است که آیا ارتباطی بین انتقال نفت خریداری شده از ایران از سوی این شرکت، به پالایشگاه‌های شهرهای هوآلپن و کوینترو (شهری در ۱۰۰ مایلی شمال شرق سانتیاگو) و ایجاد مسمومیت‌های شیمیایی در هر دو منطقه، وجود دارد یا خیر.

پنا گفت: در این مرحله، این یک فرضیه است که ما آن را بررسی می‌کنیم. طبق آمار وزارت بهداشت که به روئیت رویترز رسیده است، در ماه آگوست ۵۰۸ نفر که بیشتر آنها را کودکان تشکیل می‌دادند، در کویینترو و پوچونکاوی، به عنوان شهر نزدیک آن، مسموم شده و به بیمارستان مراجعه کرده‌اند. این اقدام پس از این صورت گرفت که ساکنان محلی، بوی عجیبی در هوا را گزارش دادند.

وزیر محیط زیست، نشت یک ماده شیمیایی را مسئول دانست و ناظران محیط زیست گفتند که ایناپ، مسئول این اتفاق است؛ البته مقامات ایناپ این اتهام را رد کردند؛ به این معنا که این شرکت، هرگونه ارتباط بین تحویل نفت ایران در ۴ آگوست و انتشار گازهای سمی را رد کرده است.

ایناپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما خواهان این هستیم که با سند و مدرک اثبات کنیم که هیچ ارتباطی بین پیاده کردن و پالایش نفت خام ایران، با اتفاقی که در شهر تالکاهوآنو و همچنین اتفاقاتی که قبلا در آگوست و سپتامبر در منطقه کویینترو افتاده است، وجود ندارد.

ایناپ اعلام کرد: کل پروسه برداشت و پیاده‌سازی محموله نفت با دقت و کاملا حرفه‌ای انجام شده است.

گفتنی است، ایناپ پالایشگر اصلی نفت در شیلی است که تمام سوخت مورد نیاز خود را وارد می‌کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا