بورسبورس کالا

فولاد مبارکه پس از دو ابطال معامله با دست پر برگشت/ کاهش قیمت ۱۳ درصدی ورق گرم B

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا طی امروز به ورق گرم B شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) به میزان حدودی ۱۳۰.۶ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۳۹۹۷ تومان و ۱۳ درصد پایینتر از قیمت معامله قبلی خود فروخته شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز سه‌شنبه (۲۷ آذرماه)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۶۵۵ میلیارد تومان داشتند که در ۶۹۴ قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود ۶۵۰ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۴۱۶ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

گفتنی است، معاملات انواع محصولات فولادی امروز (و بعد از دوبار ابطال معاملات قبلی) در بورس کالای ایران در شرایطی دنبال شد که فولاد مبارکه اصفهان با کاهش نرخ پایه محصول ورق گرم B تولیدی خود، نیاز مصرف کنندگان را پاسخ داد. این کاهش قیمت متناسب با نیاز بازار و همسو با کاهش نرخ شمش فولاد که در تولید میلگرد و تیرآهن و همچنان تختال که در تولید ورق کاربرد دارد انجام شد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به ورق گرم B  شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) به میزان حدودی ۱۳۰.۶ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۳۹۹۷ تومان و ۱۰ درصد پایینتر از قیمت پایه قبل (اعلام شده در ابتدای بازار) به طور سلف و در حجم ۳۲۶۷ تن معامله شد.

همچنین، امروز ۱۳ تن سبد زعفران خراسان رضوی در بورس کالا عرضه شد اما معامله‌ای انجام نگرفت.

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران، روز سه شنبه ۲۷ آذر ماه، میزبان دادوستد ۲۳ هزار و ۷۲۵ تن مواد پلیمری بود. همچنین، طی این روز و در تالار مذکور ۵۶۰ تن قیر، ۷۰ تن گوگرد و ۳۶۰ تن وکیوم باتوم معامله شد.

پر‌ارزشترین معامله این تالار هم به محصول «پلی اتیلن ترفتالات خطی۰۲۰۹ » پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) به میزان حدودی ۲۹ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت میانگین کیلویی ۸۹۳۲ تومان و حدود ۴ درصد رشد نسبت به قیمت پایه در حجم ۳۳۰۰ تن داد و ستد شد. این محصول نیز نسبت به معامله قبلی خود در ۲۰ آذر، حدود ۲.۵ درصد افت قیمت داشت.

کم ارزشترین محصول این تالار هم به «پلی اتیلن سبک فیلم » پتروشیمی لاله به میزان حدود ۱۸۹ میلیون تومان تعلق داشت. این محصول امروز به قیمت پایه کیلویی ۸۵۸۴ تومان در حجم ۲۲ تن معامله شد.

براساس این گزارش، ۲۰۰ تن عایق رطوبتی و یک هزار و ۹۳۵ تن قیر هم در تالار صادراتی بورس کالای ایران به فروش رسید.

تالار صنعتی

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز معامله یک هزار تن ورق قلع اندود، ۲۰ هزار تن ورق سرد B و ۶۷ هزار و ۴۳۰ تن ورق گرم B و ۶ هزار و ۶۰۰ تن ورق گرم C و ۲ هزار تن ورق گالوانیزه G را تجربه کرد.

گفتنی است، معاملات انواع محصولات فولادی امروز (و بعد از دوبار ابطال معاملات قبلی) در بورس کالای ایران در شرایطی دنبال شد که فولاد مبارکه اصفهان با کاهش نرخ پایه محصول ورق گرم B تولیدی خود، نیاز مصرف کنندگان را پاسخ داد. این کاهش قیمت متناسب با نیاز بازار و همسو با کاهش نرخ شمش فولاد که در تولید میلگرد و تیرآهن و همچنان تختال که در تولید ورق کاربرد دارد انجام شد.

براین اساس، با ارزشترین محصول این تالار امروز به ورق گرم B  شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) به میزان حدودی ۱۳۰.۶ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۳۹۹۷ تومان و ۱۰ درصد پایینتر از قیمت پایه قبل (اعلام شده در ابتدای بازار) به طور سلف و در حجم ۳۲۶۷ تن معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در ۵ آذر، ۱۳ درصد کاهش قیمت داشت.

کم ارزشترین معامله نیز به ورق قلع اندود همان شرکت به میزان حدودی ۹.۳ میلیون تومان تعلق داشت. این محصول با ۳۰ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی ۹۳۹۳ تومان در حجم ۱۰۰۰ تن معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در ۱۴ آبان، حدود ۱۰ درصد افت قیمت داشت.

شایان ذکر است، طی معاملات ورق های فولادی شرکت فولاد مبارکه، امروز ورق گرم C با ۵ درصد افت (کیلویی ۳۶۱۰ تومان)  و ورق سرد B (کیلویی ۵۰۱۶ تومان ) و ۱۰ درصد کاهش قیمت نسبت به معامله قبلی خود در ۵ آذر همراه بودند. همچنین، ورق گالوانیزه G هم با ۱۱ درصد کاهش، کیلویی ۶۷۴۰ تومان به فروش رفت.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا