بورسبورس اوراق

تعدیل مثبت در «شبریز»/ «غپینو» خبر از افزایش نرخ داد

در روز قرمز رنگ بازار و همزمان با تکرار حرکت الاکلنگی شاخص، ۱۱ نماد متوقف و شش نماد بازگشایی شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص بورس تهران امروز را هم کاهشی سپری کرد. این شاخص که در ابتدای معاملات با افزایش حدود ۱۵۰ واحدی به پیش رفته بود، در ادامه معاملات رفته رفته بر شیب کاهش خود افزود و در نهایت با افتی ۶۰۳ واحدی به سطح ۱۵۹ هزار و ۱۴۶ واحد تنزل کرد. در پی آنچه که امروز بر شرکت‌ها گذشت و بر اساس پیام‌های بورس و فرابورس ۱۱ نماد متوقف و شش نماد بازگشایی شدند. به دنبال این توقف‌ها «وتجارت» از فسخ قرار دادی خبر داد که در سال ۱۳۹۴ بر سر فروش مولد نیروگاهی تجارت فارس بسته شده بود، «شبریز» از تعدیل مثبت ۲۱ تومانی در سال مالی جاری خبر داد و «غپینو» در مورد دلایل و جزئیات افزایش نرخ محصولات، شفاف سازی کرد. در این روز همچنین «دپارس» متوقف شد تا سهامدارانش به تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه بپردازند.

توقف «وتجارت» در پی فسخ یک معامله: نماد معاملاتی بانک تجارت (وتجارت) به دلیل لزوم ارائه توضیحات در خصوص فسخ معامله مورخ مولد نیروگاهی تجارت فارس ‌شهریور ۱۳۹۴ و استراداد سهام واگذارشده شرکت، متوقف شد. این شرکت اعلام کرده است به موجب دادنامه، علاوه بر اعلام تحقق فسخ قرارداد فروش سهام شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس از تاریخ اظهارنامه و اعلام فسخ از سوی بانک در دی ماه سال ۹۶ حکم بر محکومیت تضامنی طرف مقابل در قرارداد ( شرکتهای فروآلیاژ گنو، پیمان امیر، توسعه معادن جنوب ، نوین آلیاژ سمنان و معادن بافق ) به استرداد هشت میلیارد و ۴۲۹ میلیون سهم مورد معامله و پرداخت مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان بابت خسارت عدم ایفای تعهدات قراردادی و پرداخت سایر هزینه ها از جمله خسارات دادرسی و … صادر شده است.

«وبیمه» متوقف شد: نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌ گذاری‌ صنعت‌ بیمه‌ (وبیمه) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص فروش یک طبقه از ساختمان اداری، متوقف شد.

تعدیل مثبت در نماد «شبریز»: نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت تبریز (شبریز) با توجه به افشای اطلاعات در خصوص اعطای تخفیفات ریالی به مفهوم کاهش سود فروش اقساطی، متوقف شد. براین اساس شرکت اعلام کرده است که سود هر سهم «شبریز» به دلیل تخفیفات در یافت شده ناشی از دریافت نکردن آخرین قسط خرید سهام پتروشیمی تبریز به میزان ۲۱ تومان و پنج ریال افزایش می‌یابد.

افزایش نرخ محصولات «غپینو» را متوقف کرد: دیگر نماد متوقف شده در روز جاری (غپینو) متعلق به شرکت صنعتی پارس مینو بود. این نماد به علت ارائه توضیحات در خصوص افزایش نرخ مواد اولیه متوقف شد. بنا بر این اطلاعات شرکت اعلام کرده است که طبق مجوز انجمن صنفی صنایع بیسکویت ، شیرینی و شکلات ایران و مصوبات داخلی شرکت، اقدام به افزایش نرخ محصولات گروه بیسکویت ، شکلات ، آدامس از مبلغ ۵۰۶ هزار و ۳۱۰ تومان به ۸۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان کرده است.  گفتنی است دلیل افزایش نرخ یاد شده بالا رفتن نرخ مواد اولیه و اثر آن بر بهای تمام شده محصولات، عنوان شده است.

«لکما» و فروش یک ملک دیگر: در فرابورس نماد (لکما) که متعلق به شرکت کارخانجات مخابراتی ایران است، متوقف شد. دلیل این توقف لزوم افشای اطلاعات در خصوص فروش ملک مسکونی واقع در شیراز، بلوار مدرس است. این دارایی که ملکی مسکونی با عرصه ۵۹۸ متر مربع و اعیانی حدود ۳۶۰ متر مربع است، قرار شده از طریق مزایده عمومی به فروش رود. بدیهی است این شرکت در صورت برگزاری موفق مزایده و فروش ملک یاد شده آثار سود و زیانی این رویداد را منعکس خواهد کرد.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا