بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

چطور غول‌‌های فناوری با ارائه بلاکچین می‌توانند کمک‌حال صنعت رسانه باشند

بیایید کمی در آینده سفر کنیم. تصور کنید که الان پاییز سال ۲۰۲۰ است و آخرین نسخه موبایل اپل ویژگی جالب و جدیدی دارد. این ویژگی که قرار است در آخرین سیستم عملیاتی موبایل‌های اپل به کار گرفته شود، توکن‌های بلاکچین است که به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از این توکن‌ها بتوانند مقالات و گزارشات جدیدی خریداری کنند.

از طرف دیگر اپل با رسانه‌هایی مانند فورچون و نیویورک تایمز هم همکاری می‌کند تا مطمئن شود که این رسانه‌ها توکن‌های اپل را، به‌عنوان یک روش پرداخت یکپارچه پذیرش کنند. این سرویس اپل به‌سرعت فراگیر شده و بسیاری از کاربران این توکن‌ها را خریداری می‌کنند و به این ترتیب هم پیشرفتی برای این صنعت و شرکت محسوب می‌شود و هم اینکه پیروزی بی‌عیب و نقصی برای طرفداران بلاکچین به حساب می‌آید که مدت‌ها این روش را به‌عنوان یک روش پرداخت برتر فریاد می‎زدند.

همچنین بخوانید

البته اینها تصورات و حدس و گمان‌های جف جان حقوقدان و روزنامه‌نگاری است که در سایت فورچون فعالیت می‌کند و می‌گوید با اینکه هیچ نظری درباره برنامه‌های آتی اپل برای سیستم iOS 14 ندارد و نمی‌داند که شرکت چه برنامه‌هایی برای ساخت بلاکچین دارد اما معتقد است که ایده انجام چنین کاری چندان دور از ذهن نیست.

چنین صحبتی میان مشاوران و کارآفرینان پیش آمده بود و همگی معتقد بودند که یکی از غول‌های فناوری، مانند اپل، امکان انجام پرداخت‌های بلاکچین در مقیاس بزرگ را فراهم خواهد کرد.

پیشتر هم اقداماتی برای ورود بلاکچین به صنعت رسانه انجام شده بود، مانند اقدام ناموفق شرکت رسانه‌ای سیویل که نتوانستند به هدف خودشان دست یابند چراکه آنها درگیر ایجاد اولین رسانه‌های مبتنی بر بلاکچین بودند و همچنین سعی در متقاعد کردن کاربران برای امتحان سرویسشان را داشتند و نتیجه بروز یک سردرگمی فراگیر شد.

اما مسلما جایی مانند اپل متفاوت عمل خواهد کرد. شرکت می‌تواند از روابط کنونی خودش با رسانه‌ها در ایجاد یک سیستم بلاکچینی استفاده کند و کارش را در این زمینه با ارائه توکن‌های رایگان به کاربران آغاز کند.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد مسلما برای همه مزیت‌هایی به همراه خواهد داشت؛ چراکه با ازمیان برداشتن شرکت‌های کارت‌های اعتباری، هزینه تراکنش‌ها نیز از بین می‌رود و تجربه پرداختی به مراتب یکپارچه‌ای برای مصرف‌کنندگان به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر مشکلات مربوط به ناشران را در زمینه پرداخت‌های خرد برای خرید تک مقاله نیز برطرف می‌کند.

با اینکه تمامی اتفاقات تنها یک سری فرضیات است اما حتی اگر اپل این کار نکند به هرحال یک شرکت فناوری دیگری بدون شک وارد این عرصه خواهد شد و پرداخت بلاکچینی را محقق خواهد کرد. فیس‌بوک هم که به سرعت در حال تشکیل و شکل‌دهی تیم بلاکچین خود است، یکی دیگر از کاندیداهای پیشرو در این عرصه به شمار می‌رود. البته در مورد فیس‌بوک شاید کمی مشکلات اعتمادی نیز وجود داشته باشد که باید بر آنها غلبه کند.

مایکروسافت هم آهسته و پیوسته روی راهکارهای بلاکچین برای مدیریت مالکیت معنوی کنسول‌های بازی‌اش، کار می‌کند و بعید نیست که کارش را به سیستم پرداخت بلاکچین مصرف‌کننده هم گسترش دهد.

در آخر می‌توان گفت که پرداخت‌های مبتنی بر بلاکچین برای رسانه‌ها، فرصت بسیار خوبی است و پیش‌بینی‌ها بر این است که تا پایان سال ۲۰۲۰، یکی از این شرکت‌ها، مانند اپل، گوگل و یا غیره، درنهایت راهکار پرداخت مبتنی بر ارزهای رمزنگاری‌شده به بازار ارائه دهند.

درمورد رسانه و بلاکچین و کاربردهای این فناوری در این صنعت، احمد موحدیان عطار از شرکت تلویبیون در همایش تهران هوشمند، صحبت‌های جالبی در این مورد ارائه داد. صحبت‌های موحدیان بخشی از نشست تخصصی کاربردهای بلاکچین در همایش تهران هوشمند بود.

ببینید: شفافیت در ایران خریدار ندارد / برگزاری نشست تخصصی کاربردهای بلاکچین در همایش تهران هوشمند

منبع:Fortune

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا