اقتصاد کلانطلا و ارز

مردم پولشان را کجا سرمایه‌گذاری کنند؟

به نظر می رسد قطار سرمایه گذاری در بازارهای سکه و طلا و ارز و مسکن به ایستگاه آخر رسیده و آغاز ریزش ها در بازار خودرو نیز موقعیت این بازار را برای جذب سرمایه های سرگردان متزلزل کرده است .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اقتصاد ایران حالا نزدیک به یک سالی است که وارد دوره تازه ای شده است . خیز دلار  از دی ماه سال گذشته برداشته شد و با رکورد شکنی پی در پی روی ۱۹ هزار تومان و ۲۰ هزار تومان را نیز دید اما امروزه به قیمتی کمتر از ۱۰ هزار تومان فروخته می شود و بیم از ریزش دوباره قیمت ها سبب شده است شمار خریداران در بازار کمتر از شمار فروشندگان باشد و همین امر سبب شده است بازار با وضعیت متفاوتی روبرو شود .حالا قیمت طلا در حدود ۲۰ درصد، قیمت ارز در حدود ۱۴ درصد و ارزش سهام در حدود ۱۰ درصد در روزهای اخیر ریخته است . بهای خودرو نیز در حال کاهش است و مسکن نیز با رکودی چشمگیر روبروست.

بر اساس این گزارش حالا کم نیستند شمار فعالانی که معتقدند ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز بالا رفته و ممکن است با حاکمیت رکود بر بازار نقدشوندگی این سرمایه گذاری چندان آسان نباشد. همتی نیز پیشتر ریسک های سرمایه گذاری در این حوزه را گوشزد کرده و تاکید داشت مردم مراقب باشند در دام دلالان نیفتند .

همچنین بخوانید

دلالان هنوز رویای بی ثباتی را می بینند و تلاش دارند با سوار شدن بر خط شایعات شرایط را به نفع خود تغییر دهند . باید دید سیاست های بانک مرکزی دامنه اش را تا چه زمانی تداوم می بخشد .

مسکن

متوسط قیمت مسکن در تهران حالا به ۹ میلیون تومان رسیده است . افزایشی چشمگیر نسبت به سال گذشته آن چنان که امارهای بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد میزان افزایش قیمت مسکن در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل چیزی نزدیک به ۹۰ درصد است اما این همه ماجرا نیست .

سرمایه گذاران حالا با رکودی چشمگیر روبرو شده اند . فعالان بازار مسکن می گویند خبرهای خوبی در راه نیست . رکود توام با تورم خرید و فروش مسکن را به کف رسانده است. از راه رسیدن رکود در فاصله کوتاهی ار رکود چشمگیر و کشدار پیشین می‌تواند شرایط دشواری را پیش روی بازار مسکن قرار دهد چرا که ورود سرمایه به بازار مسکن را با مشکل روبرو می کند .

بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که در شرایط کنونی میزان تولید مسکن کمتر از نیاز واقعی بازار است و عدم ورود سرمایه های جدید بار دیگر فنر عرضه در این بازار را فشرده کرده و احتمال جهش دیگری در سال های پیش رو را فراهم می کند . از این رو ضرورت دارد طرحی کارشناسانه در این بخش تدوین شود .

طلا و سکه

بازار سکه و طلا اما مهمترین تغییرات را در شرایط کنونی شاهد بوده است . ارتباط مستقیم بازار طلا و سکه با ارز سبب شده است ریزش قیمت ها در این بازارها محسوس باشد . قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی حالا به محدوده ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. بر پایه قیمت فعلی دلار هر سکه تمام بهار ازادی باید قیمتی در حدود ۳ میلیون تومان داشته باشد . شمارش معکوس برای تخلیه حباب سکه آغاز شده است و این احتمال وجود دارد که سکه قیمت هایی پایین تر از این رقم  را نیز تجربه کند .  قیمت طلا نیز که چندی قبل در یک قدمی ۵۰۰ هزار تومان ایستاده بود حالا به قیمت هر گرم سیصد هزار تومان معامله می شود .

بازده منفی بازار سهام، طلا و سکه و ارز سبب شده است این سئوال مهم برای بسیاری از سرمایه گذاران ایجاد شود که مقصد سرمایه های سرگردان کجاست؟

مهدی تقوی ، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در این خصوص می گوید:  بازده منفی سرمایه گذاری در بازارهای مهم اما غیر مولد ایران مانند ارز و سکه و طلا و ریزش قیمت ها در بازار مسکن و خودرو و سهام ، مشخص می کند که باید از سرمایه گذاری هیجانی پرهیز کرد چرا که در این صورت چیزی جز زیان دست سرمایه گذاران را نمی گیرد .

وی با تاکید بر اینکه در دوره های غیرعادی بعنی در حالی که قیمتها بالا می رود یا پایین می آید نباید دست به سرمایه گذاری زد ،گفت:چرا که خطر بالاست و می تواند شرایط را متحول نماید .

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در دوره های بحرانی نباید مردم هیجان زده اقدام به ورود به بازارها کنند چرا که بیش از آنکه قادر باشند قدرت پول خود را حفظ کنند در دام دلالان و سودجویان می افتند . وی گفت: برای این که چنین هدفی محقق شود دولت باید دست به اعتماد سازی بزند و با پیگیری سیاست های اصلاحی و ایجاد اطمینان نسبت به بهبود وضعیت ، ارامشی را در میان مردم ایجاد نماید . وی گفت: اقتصاد ایرن امروز بیش از هر زمان نیازمند اعتمادسازی است.

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا