بورسبورس اوراق

عضویت عادی، بالاترین سطح حضور در آیسکو

بهادر بیژنی عنوان کرد:

ارتقای جایگاه بازار سرمایه ایران در آیسکو از پیوسته به عادی، موجب شد در تمامی کمیته های آیسکو حضور و حق رای داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهادر بیژنی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل جزییات تغییر جایگاه ایران در آیسکو را تشریح کرد و  گفت: شرایط سازمان بورس در آیسکو به سطحی رسیده که بتوانیم عضو هیات مدیره این نهاد باشیم یا به عنوان رییس انتخاب شویم و در عین حال می توانیم عضو  کمیته های هشت گانه آیسکو  باشیم.

وی ادامه داد: پیش از این در کمیته کشورهای اقتصاد نوظهور و کمیته منطقه ای آفریقا و خاورمیانه عضو بودیم اما در کمیته های هشت گانه سیاست گذاری آیسکو حضور نداشتیم اما اکنون در فرایند تصمیم سازی مهم ترین نهاد بین المللی استاندارد ساز بازار سرمایه دنیا دخیل هستیم.

به گفته مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هرچند اکنون اعتبار بازار سرمایه ایران در عرصه بین المللی قابل توجه است و با این جایگاه، نهاد ناظر ایران در تصمیم های جهانی آیسکو مشارکت می کند اما تاثیری که عضویت عادی ایران در آیسکو بر فضای داخلی سرمایه گذاری می گذارد بسیار فراتر از تاثیر بین المللی آن است.

بیژنی، تاکید کرد مهمترین محصول ارتقای جایگاه ایران در آیسکو بهبود استانداردهای بازار سرمایه کشور است و افزود: هدف اول از اهداف سه گانه آیسکو حمایت از حقوق سرمایه گذاران است و در نتیجه صیانت از حقوق سرمایه گذاران از این پس بیش از گذشته در دستور کار سازمان بورس قرار دارد و این موضوع در درجه اول تاثیر بسزایی بر سرمایه گذاران داخلی کشور می گذارد.

وی با اشاره به اینکه ورود سهام عدالت به چرخه معاملات، تعداد سهام داران بازار سرمایه را به بیش از ۵۰ میلیون نفر افزایش می دهد، گفت: در این شرایط استانداردسازی قوانین و تلاش برای رعایت حقوق سهام داران تاثیر زیادی بر بازار سرمایه خواهد داشت.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در آیسکو، سه رده عضویت وجود دارد. یکی از رده ها وابسته است که مختص بورس ها و نهادهای سرمایه گذاری مانند کانون ها است و سازمان در این رده قرار نمی گیرد. رده بعدی، عضویت پیوسته است که سازمان های بین المللی مانند IMF یا بانک جهانی به صورت پیوسته به عضویت این نهاد درآمده اند. مرحله بعدی عضو عادی است. سازمان بورس و اوراق بهادار مدتی به صورت پیوسته عضو آیسکو بود و هم اکنون به عضویت عادی درآمده است. پس از این مرحله، جایگاه بالاتری وجود ندارد و بهبود جایگاه به عضویت در کمیته های هشت گانه برمی گردد و اگر بتوانیم در این کمیته ها حضور فعال داشته باشیم اعتبار بیشتری کسب می کنیم.

بیژنی در پایان افزود: ارتقای جایگاه سازمان در آیسکو فرصتی برای بهره برداری از تجربه بورس های پیشرفته دنیا است و ارتقای عضویت در نهادهای بین المللی از جمله  آیسکو این امکان را در اختیار ما قرار  می دهد تا از تجربه بورس ها در مقابل مشکلات استفاده کنیم و حضور بازار سرمایه در نهادهای مختلف بین المللی می تواند دریچه ای برای تعاملات اقتصادی با کشورهای خارجی باشد.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا