بورسبورس اوراق

واکنش نمادهای شاخص ساز به قیمت‌های جهانی، به سقوط شاخص شدت داد

شاخص بورس تهران امروز هم به کاهش خود ادامه داد. نماگر اصلی بازار که در قعر کانال ۱۵۶ هزار واحد روز خود را ادامه می دهد، برای تغییر جهت همچنان به انتظار رسیدن خبرهای خوب نشسته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  روند معاملات بورس تهران امروز نیز معامله گران را ناامید کرد. شاخص بورس تهران که چند روز گذشته را با نوسان‌های روزانه در محدوده مثبت و منفی شاخص پی می‌گرفت، امروز از همان ابتدای معاملات سر ناسازگاری با سهامداران برداشت و با شیبی تند سقوط کرد. نماگر اصلی بازار سرمایه که از زمان رونق اخیر بازار هر چند روز یکبار ریزشی جدی را تجربه کرده است؛ حالا دیگر در شرایطی به افت خود ادامه می‎دهد که به گفته بسیاری از مفسران و تحلیلگران بازار، بیشتر نمادهای  مهم و نام‌آشنا در محدوده‌های جذاب قیمتی قرار گرفته‌اند.

نمادهای پتروپالایشی مغضوب قیمت‌های جهانی

روند معاملات در دو گروه فرآورده‌های نفتی و شیمیایی که نمادهایی پالایشگاهی و پتروشیمی را در خود جای داده‌اند، به شکل ناخوشایندی در جریان است. این نمادهای که پس از فتح قله‌های قیمت در تابستان سال جاری، با کاهش قیمت دور از انتظاری مواجه شده‌ بودند، در روزهای اخیر و با شروع دور تازه ریزش قیمت نفت در بازارهای جهانی تحت فشار بسیار زیادی برای ماندن در محدوده‌های قیمتی فعلی قرار گرفته‌اند. حالا با پایین‌تر رفتن قیمت نفت هم «کرک اسپرد» پالایشگاه‌ها به خطر می‌افتد و هم قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی ممکن است باز هم کاهش یابد. همه این عوامل را اگر درکنار کاهش قیمت ارز در بازار داخلی بگذاریم شاید بتوان به سرمایه‌گذاران حق داد که افق مطلوبی برای آینده این شرکت‌ها حداقل برای ماه‌های پیش رو متصور نباشند، آنهم وقتی که بیشتر درآمد ارزی حاصل از فروش شرکت‌های پتروشیمی در ماه‌های گذشته تا کنون در سامانه نیما عرضه نشده است.

حال ناخوش نمادهای فلزی – معدنی

در دو گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی، وضعیت پیش روی سهم‌ها بیش از هر چیز در گرو قیمت محصولات فولادی و سنگ ‌آهن است. از آنجا که قیمت این فرآورده‌ها نیز چشم انداز امیدوار کننده‌ای در بازرهای جهانی ندارند و عواملی همچون قیمت قراضه و افزایش تولید در چین دست به دست هم داده‌اند تا وضعیت عرضه و ازدیاد آن مورد توجه فعالان بازار قرار بگیرد، انتظار نمی‌رود که وضعیت نمادهای صنایع نام برده در بورس تهران حداقل تا قبل از رسیدن گزارش‌های شش ماهه بهبود یابد. در گروه فلزات اساسی مبادله ۱۴ میلیون سهم ارزش معاملات نمادهای این گروه را به ۴۰ میلیارد تومان رسانده و نمادهای حاضر در گروه استخراج کانه های فلزی با مبادله ۴۱ میلیون سهم و ارزش ۲۲ میلیارد تومان در حال ادامه دادن معاملات خود هستند.

آمار و ارقام بازار

بنا بر آنچه که پیش‌تر گفته شد و به موجب تمامی عوامل موثر بر معاملات در روز جاری، شاخص بورس تهران کاهشی در حدود دو هزار و ۹۳۵ واحدی را تجربه کرده است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس تاکنون حدوداً ارزشی بالغ بر ۶۲۵ میلیارد تومان داشته و کل معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه حجمی حدود یک میلیارد و ۴۳۳ میلیون سهمی را شکل داده است.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی، نمادهای «شبندر»، «فولاد» و «کگل» بیشترین نقش منفی را در حرکت امروز شاخص داشته‌اند. شاخص آیفکس نیز که تا کنون ۲۳.۸۸ واحد کاهش را تجربه کرده است تحت تاثیر نمادهایی همچون «ذوب»، «زاگرس» قراردارد.

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا