انرژی

هند پول خرید نفت را به حساب ۵ بانک ایرانی واریز می‌کند

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: هند پس از توافق با ایران در خصوص مکانیزم پرداخت پول خرید نفت، پول واردات نفت از ایران را در حساب امانی پنج بانک ایرانی در بانک دولتی UCO واریز خواهد کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، منابع آگاه که به دلیل محرمانگی موضوع مایل نبودند نامشان فاش شود، اظهار کرده اند ایران از بخشی از پول سپرده گذاری شده برای خرید کالاهای اساسی از هند و تامین هزینه های ماموریتهای دیپلماتیک در این کشور آسیای جنوبی استفاده خواهد کرد.

ادامه خرید نفت از ایران برای هند که حدود ۸۰ درصد از نفت مورد نیازش را وارد می‌کند ضروری به شمار می‌رود و تهران در گذشته شرایط اعتبار بهتری نسبت به سایر تولیدکنندگان خاورمیانه عرضه کرده و قبول کرده است به جای دلار آمریکا، پول نفت را به روپیه هند دریافت کند. هند در سال مالی منتهی به ۳۱ مارس، نفت خام به ارزش ۹ میلیارد دلار از ایران خریداری کرد.

همچنین بخوانید

مکانیزم پرداخت به هند اجازه خواهد داد با وجود تحریمها، به خرید نفت از ایران ادامه دهد. این کشور برای ادامه واردات نفت ایران از تحریمهای واشنگتن معافیت گرفته و پالایشگاههایی مانند “ایندین اویل” و پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور پس از ابلاغ رسمی این مکانیزم، پرداخت پول خریدشان را انجام خواهند داد.

ریسک گسترش تحریم‌ها

به گفته منابع آگاه، پرداخت پول در حساب‌های امانی متعدد ریسک بلوکه‌ شدن حساب‌های بانکی ایرانی در صورت اضافه شدن بانک‌های جدید به تحریم‌ها را کاهش خواهد داد.

 آتول کومار گوئل، مدیر کل بانک UCO در این باره اظهار کرد: ما در حال حاضر ۱۵ حساب بانک ایرانی داریم که از آنها پنج حساب تحت تحریم‌های ثانویه قرار دارند.

وی در ادامه افزود: ۱۰ حساب دیگر واجد شرایط تجارت دوجانبه میان هند و ایران هستند، اما سخنگوی وزارت دارایی هند در این باره حاضر به اظهارنظر نشد.

هند و ایران مکانیزم مشابهی را که در دوران تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۲ ایجاد شده بود دنبال می‌کنند. در آن زمان ۴۵ درصد از بدهی نفتی هند به ایران در حساب‌های بانک‌های ایرانی در هند سپرده می‌شد و باقی آن از طریق بانک‌های خارجی به یورو تسویه می‌شد.

به گفته منابع آگاه، اکنون ایران از این پول برای واردات کالاهای مختلف از مواد غذایی گرفته تا دارو و تسویه بدهی‌های خود به روپیه هند استفاده خواهد کرد، همچنین از این حساب‌ها برای پرداخت همه هزینه‌ها از جمله اجاره، حقوق و همچنین سایر هزینه‌های کارکنان دولتی در هند استفاده خواهد کرد.

آمریکا تحت معافیت‌هایی که ماه گذشته صادر کرد به هند اجازه داده به مدت ۱۸۰ روز حداکثر ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کند که کمتر از میانگین صادرات روزانه حدود ۵۴۰ هزار بشکه در سال میلادی جاری و ۴۵۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۷ بوده است.

طبق اعلام اداره کل اطلاعات بازرگانی و آمار وابسته به وزارت بازرگانی و صنعت، ارزش صادرات هند به ایران در طول سال مالی گذشته شامل برنج، ادویه‌جات، چای، دارو و محصولات صنعتی مختلف به ۲.۶۵ میلیارد دلار رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا