امور زیربناییراه و ساختمانصوت

عرضه و تقاضا در بخش مسکن متعادل نیست

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: عرضه و تقاضا در بخش مسکن متعادل نبوده بلکه عرضه کمتر از تقاضاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بیت الله ستاریان در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اجرای طرح مالیات برعایدی سرمایه مسکن در کشور افزود: این طرح در بسیاری از کشورهای جهان اجرا و بسیار ثمربخش بوده است.

وی همچنین اظهارداشت: واقعیت اینکه با توجه به شرایط و موقعیت فعلی کشور و همینطور ظرفیتی که در بخش مسکن وجود دارد به نظر می رسد اجرای طرح مزبور پیامدهای منفی داشته باشد چرا که عرضه و تقاضا در بخش مسکن متعادل نیست.

همچنین بخوانید

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مسکن امروز در کشور به یک کالای سرمایه ایی تبدیل شده است، گفت: متاسفانه از طرف دیگر قیمت مسکن با وجود تقاضا بی رویه افزایش پیدا می کند که این امر بیانگر وجود کسری بالا در این بخش است.

وی ضمن اشاره به اینکه مسکن در سبد خانوارها سهم بسیار بالایی دارد، افزود: بدون شک تا زمانی که مشکل مسکن در کشور رفع نشود افزودن هر نوع هزینه ای به مسکن موجب افزایش قیمت مسکن در جامعه خواهد شد.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: مسکن یکی از ضروریات اصلی تمامی خانواده هاست.

سید حسین افضلی افزود: جدا از این بخش عمده ای از درآمد زندگی افراد جامعه نیز به این بخش وابسته است.

وی ادامه داد: بطورکلی مجلس شورای اسلامی دنبال این بود که جلوی افزایش قیمت ناشی از دلال بازی را در بخش مسکن سد کند و همچنان نمایندگان روی این موضوع اصرار دارند.

نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس دهم گفت: کمیسیون اصلی مربوط به طرح مالیات برعایدی سرمایه مسکن کمیسیون اقتصادی و کمیسیون عمران به عنوان یک کمیسیون فرعی موضوع مزبور را بررسی می کند.

وی افزود: کلیات و اصل مسئله در کمیسیون های خانه ملت تصویب و همینطوربحث ها و گفتگو های زیادی تاکنون در خصوص طرح مدنظر صورت گرفته است.

افضلی بیان داشت: طرح مالیات برعایدی سرمایه مسکن ابعاد مختلفی دارد بنابراین با توجه به اهمیت موضوع بصورت دقیق تمامی ابعاد و زوایایی این مسئله باید مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.

وی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی به سبب یکسری موارد و مسائل هنوز به یک جمع بندی نهایی در این خصوص نرسیده و مباحث مربوط به طرح مورد اشاره کماکان در مجلس ادامه دارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا