بورسبورس اوراق

پوشش ریسک از کارکردهای اصلی قراردادهای آتی است

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار، یکی از کارکردهای اصلی ابزارهای مشتقه از جمله قراردادهای آتی سبد سهام را “پوشش ریسک” خواند .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن خدابخش به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: یکی از امکاناتی که ابزار معاملات آتی سبد سهام فراهم می کند، این است که وقتی احساس می کنید قیمت ها رو به پایین است، ورود پیدا می کنید و برای فروش آتی سبد یا سبد سهامی که موجود است اقدام می کنید و این امکان، کمک می کند تا افراد پوشش ریسک انجام دهند.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: به عبارت دیگر با اتکا به این ابزار، می توان در یک بازار کاملا نزولی نیز سود کسب کرد. یعنی سودآوری الزاما نیاز به بازار صعودی ندارد و با به کارگیری این ابزار می توان بخش زیادی از انحراف بین بازده و ثروت سرمایه گذاران را رفع کرد.

خدابخش سپس با ذکر مثالی توضیح داد: برای مثال کسانی که سبدی مشابه سبدسهامی که روی آن آتی منتشر شده است داشته باشند، می توانند از طریق اتخاذ موقعیت فروشی که در قراردادهای آتی دارند، پوشش ریسک دهند.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: هر چه،   بیشتر، بتوانیم ابزارهای مالی را برای بورس ها تعریف کنیم به نفع بازار و سرمایه گذاران خواهد بود.

خدابخش، یکی از ویژگی های اساسی قراردادهای آتی بازار سهام را فعالیت دوطرفه این ابزار خواند و گفت: در قراردادهای آتی می توانید هم موقعیت خرید و هم موقعیت فروش بگیرید و تا زمانی که منجر به سررسید نشده، نیاز به آن ندارید که سهامی را داشته باشید.

این مقام مسوول تاکید کرد: به طور کلی باید سعی کنیم هم ابزار سرمایه گذاری و هم ابزار مدیریت ریسک و پوشش ریسک را فراهم کنیم؛ یکی از کارکردهای ابزارهای مشتقه هم همین است که ما در کنار بحث های سرمایه گذاری بتوانیم امکان مدیریت ریسک را هم فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: بالاخره بعضی سرمایه گذاران دنبال آن هستند که با خود شاخص و کلیات بازار، ریسک را پوشش دهند یا اقدام به سرمایه گذاری کنند؛ یعنی به صورت تک سهم ورود نکنند، چرا که قاعدتا ذات تک سهم – زمانی که دارایی پایه قرار می گیرد- دارای مجموعه ای از ریسک هاست. لذا ما در مدیریت مالی هم توصیه می کنیم افراد به صورت سبد سهام به بازار ورود داشته باشند.

خدابخش در پایان با اشاره به اینکه آتی سبد سهام می تواند برای پوشش ریسک خود سبد هم موثر واقع شود، افزود: از آن طرف، افرادی هم که موقعیت خرید داشته باشند و می خواهند با توجه به نوسانات و کلیت بازار سرمایه گذاری کنند، می توانند در آتی سبد، موقعیت خریدی را اتخاذ کنند یا اگر دارایی پایه ای را که در سبد سهام هست به صورت نقدی خریداری کرده اند، می توانند از طریق آتی سبد سهام پوشش دهند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا