انرژی

ضرورت ارائه راهکارهای پژوهش محورانه در زمینه مساله آب

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت نقش تحقیق و توسعه در پیشرفت کشور افزود: هدف دانشگاه و مراکز پژوهشی فقط انجام پژوهش برای پژوهش نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید جلال دهقانی فیروزآبادی» در مراسم اختتامیه نمایشگاه فن بازار و هفته پژوهش در استان یزد، شعار هفته پژوهش را پژوهش هدفمند بیان و اظهار کرد: پژوهش باید مولد باشد و به ایده تبدیل و آن ایده هم عملی شود.

وی با بیان این که پژوهش و علم از مساله آغاز می‌شود، تصریح کرد: اگر پژوهش تجاری نشود پیشرفت و توسعه‌ای نخواهیم کرد .

همچنین بخوانید

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: استان یزد در هندسه ملی جمهوری اسلامی ایران و به لحاظ تاریخی، اقتصادی و فرهنگی به عنوان یکی از مراکز مهم کشور است .

«سید ابوالفضل موسوی بیوکی» نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی  نیز اظهار داشت: در حل حاضر یکی از پیچیده‌ترین مشکلات استان یزد مسئله آب است و به نظر می‌رسد یکی از اقداماتی که می‌تواند این مشکل را به شکل پایدارتری حل کند، ارائه راهکارهای پژوهش محورانه است .

وی با اشاره به اینکه در همین راستا انتظار می رود دانشگاه یزد و پارک علم و فناوری به بحث رفع مشکل آب استان ورود کنند، خاطرنشان کرد: بهترین راهکار برای حل مشکل آب شرب یزد، پژوهش در مورد دانش بومی آب شیرین‌کن‌هاست و به طور قطع دانشگاه یزد و پارک علم و فناوری استان می‌توانند در این زمینه راهکار ارائه دهند .

وی افزود: خلاقیت نخبگان استان یزد بالاست و به نظر می‌رسد اگر به شکل جدی روی این مسئله کار کنند، مطالعات و پژوهش‌های آنها بتواند به نتایج خوبی برسد و گره بزرگی از مشکلات استان حل کند.

موسوی بیوکی تصریح کرد: با تکیه بر همین خلاقیت می‌توان در راستای توسعه در سطح کشور گام برداشت اما لازم است این ظرفیت تقویت شود تا بتوانیم دانش نهفته در پژوهشگران و نخبگان را متبلور کنیم.

محمدصالح اولیاء، رییس دانشگاه یزد با اشاره به این که کشور در حال گذر از مسیر توسعه است، اظهار کرد: توسعه ملزوماتی نیاز دارد که از جمله آنها تقویت زیرساخت‌های توسعه است .

وی خاطرنشان کرد: برای این که گذر از مسیر توسعه با موفقیت انجام شود، باید در زیرساخت‌ها تحولات جدی ایجاد شود و در غیر این‌صورت توسعه همراه با آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی خواهد بود .

اولیاء یکی دیگر از ملزومات توسعه را تقویت فن‌بازارها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان دانست و خاطرنشان کرد: توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان‌ به عنوان یک زیرساخت، می تواند تحولات چشمگیری را در مسیر توسعه استان رقم زند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری اظهار کرد: دانشگاه‌های استان به ویژه دانشگاه یزد همه تلاش خود را برای برقراری با صنعت به کار گرفته و تاکنون نیز به موفقیت‌هایی خوبی دست یافته اما لازمه تقویت این ارتباط، اعتماد دو سویه هم از سوی صنعتگران و هم از سوی پژوهشگران است.

اولیاء تصریح کرد: اگر این اعتماد ایجاد شود، به طور قطع شاهد تحولات بسیار خوبی در حوزه صنعت و کاربردی شدن پژوهش‌ها خواهیم بود .

در انتهای مراسم از پژوهشگران برتر استان و همچنین برترین‌های جشنواره ملی ایده‌های برتر تجلیل شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا