ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

اقدامات دولت برای کنترل گرانی‌ها اعلام شد

موضوع گرانی قیمت برخی کالاها از جمله لوازم خانگی، مرغ، موبایل و خودرو بحثی است که این روزها بسیار شنیده می‌شود، در این راستا، وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیحاتی درباره دلایل این گرانی‌ها ارائه کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، امروز اخباری از گفته‌های رضا رحمانی منتشر شد که درباره علت گرانی برخی از کالاها توضیحاتی ارایه کرده بود مبنی بر این‌که وقتی ارز کنترل می‌شود، با یک وقفه‌ای بازار خود را با آن وفق می‌دهد که بحثی روانی و اجتماعی دارد و از سوی دیگر، مواد اولیه تا در پروسه تولید به جریان افتد و عرضه شود بازه زمانی سه ماهه طول می‌کشد تا تبدیل به کالا و عرضه شود.

طبق گفته‌های وزیر صنعت و معدن و تجارت، در مورد کالاهای اساسی از آنجا که دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی این کالاها را تامین می‌کند، دلیل منطقی برای افزایش قیمت وجود ندارد و گروه یک کالایی نباید هیچ تاثیری از نوسان ارز داشته باشند.

همچنین بخوانید

وی با بیان این‌که البته مسوولیت تامین کالاهای اساسی با وزارت جهاد کشاورزی است و حوزه کنترل اصناف و بازار در حیطه اختیارات و وظایف ما است، گفت: این در حالی است که در حوزه تامین مشکلی وجود ندارد و در زنجیره توزیع مشکلاتی هست و به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد و از این رو تصمیم به بازنگری در فرآیند توزیع این کالاها گرفتیم و سعی می‌کنیم کنترل‌ها را تشدید کنیم.

پایان پرداخت سود روزشمار حساب‌های بانکی

امروز هم‌چنین اعلام شد که با تصویب شورای پول و اعتبار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری از روزشمار به ماه‌شمار تغییر خواهد کرد.

شورای پول و اعتبار در جلسه خود در ۲۰ آذرماه سال جاری تصویب کرد که معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر یابد؛ به ‌گونه‌ای که حداقل مانده حساب در ماه مبنای محاسبه سود سپرده‌های مزبور باشد.

در این جلسه، همچنین مقرر شد که یک ماه پس از تاریخ ابلاغ مصوبه و تمهید مقدمات و زیرساخت‌های لازم در شبکه بانکی کشور، طی آن مقطع زمانی، مراتب در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به اجرا درآید.

شورای پول و اعتبار بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی را موظف کرده که اطلاع‌رسانی لازم را در این خصوص به سپرده‌گذاران خود انجام دهند.

تصویب تغییر پرداخت سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار در حالی است که بر اساس بخش‌نامه متعدد شورای پول و اعتبار در جلسات و سال‌های گذشته، در حال حاضر حداکثر نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی ۱۰ درصد سالانه است.

 این در حالی است که چندی پیش، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با هشدار جدی به بانک‌ها اعلام کرده بود که با بانک‌ها و موسساتی که سود بیش از ۲۰ درصد به سپرده‌ها بدهند، برخورد جدی خواهد کرد.

تابلوی ایست مقابل ۱۷ کالای دیگر

خبر دیگر این‌که در پی ممنوعیت صادرات ۱۷ قلم کالا از ابتدای دی‌ماه، این‌که هر روز بر تعداد اقلام ممنوعه برای صادرات اضافه می‌شود، به گفته برخی کارشناسان، نشان از عدم آشنایی سیاست‌گذاران با حوزه صادرات دارد.

بر این اساس، چندی پیش بود که مدیرکل دفتر صادرات گمرک در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی موضوع ممنوعیت صادرات کره، انواع حبوبات و برخی کالاها کالاهای کشاورزی از ابتدای دی ماه را ابلاغ کرد.طبق آن، بخشنامه، با توجه به لزوم تامین و تنظیم بازار کره و حبوبات از تاریخ اول دی‌ ماه سال جاری صادرات انواع کره، نخود فرنگی، نخود رسمی (لپه)، سایر نخودهای رسمی، لوبیا، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، سایر لوبیاهای رسمی از جمله لوبیا سفید، بامبارا (نوعی لوبیای چشم بلبلی)، لوبیای چشم بلبلی، سایر انواع لوبیا، عدس، باقالا، نخود کفتری، سایر محصولات نباتی و مواد نباتی و تفاله‌های نباتی، آخال و سایر محصولات فرعی نباتی ممنوع شد.

البته به گفته رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران، این‌که هراز چندگاهی ممنوعیت صادرات برخی کالاها ایجاد می‌شود، بسیاری از منافع کشور را به خطر می‌اندازد.

هر ماه شاهد افتتاحات مسکن مهر خواهیم بود

در حوزه مسکن هم امروز وزیر راه و شهرسازی در باره پروژه مسکن مهر اعلام کرد که در برخی پروژه‌ها، ما واحدهای آماده‌ای را داریم که به خاطر نداشتن تاسیسات زیربنایی و انشعاب به بهره‌برداری نرسیده‌اند که با هماهنگی‌های انجام شده در سال ۹۷ و ۹۸ مردم شاهد تکمیل ماهانه واحدها و واگذاری آن‌ها خواهند بود.

به گفته محمد اسلامی، در بحث پروژه مسکن مهر مباحث مختلفی مطرح شد که این مباحث مهم‌ترین آفت این پروژه‌ها بوده است. بحث دیگر در این خصوص بحث ورود دولت و وزارت راه و شهرسازی به بحث ساخت بود که گرفتاری‌هایی را به وجود آورد که هرکدام به خودی خود یک مانع است.

پروژه مسکن مهر بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد بوده است که بیش از ۷۰۰ هزار واحد در دولت نهم و دهم و یک میلیون و ۱۲۰ هزار واحد در دولت یازدهم و دوازدهم تکمیل شده است و حدود ۵۰۰ هزار واحد باقی مانده است.

شرط دریافت مالیات از مسکن

از سوی دیگر، بروز شرایط تورمی و تکاپوی مردم برای حفظ قدرت خرید باعث شد از ابتدای سال جاری برخی از امواج سرمایه‌ای وارد بازار مسکن شود و قیمت‌ها در این بازار افزایشی شود. این مساله باعث شده بسیاری از افرادی که خواهان خرید مسکن برای استفاده شخصی یا حتی اجاره آن هستند دچار مشکلاتی شوند.

گران شدن مسکن در ماه‌های گذشته و فشار بر مصرف‌کنندگان باعث شده طرح مالیات بر عائدی مسکن بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کند؛ در این باره رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی معتقد است تا زمانی که یک بانک اطلاعاتی جامع درباره املاک وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم از مالیات بر مسکن صحبت کنیم.

یکی از طرح‌هایی که به منظور کنترل سفته‌بازی در بازار مسکن و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت آن طراحی شده، طرح مالیات بر مسکن است؛ طرحی که انتظار می‌رود با اجرای آن بازار مسکن سر و سامانی بگیرد.

بسته‌های اینترنت بدون اینستاگرام در راه است؟

اخیراً نامه‌ای درباره محدودسازی برای اینستاگرام منتشر و البته ازسوی سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شده که ارتباطی با فیلترینگ این شبکه اجتماعی ندارد.

رییس مرکز روابط عمومی ارتباطات و فناوری اطلاعات، خبر داده که نامه‌ای که اخیراً درباره محدودسازی برای اینستاگرام منتشر شده، ارتباطی با فیلترینگ این شبکه اجتماعی ندارد. در این طرح، بسته‌ها و طرح‌های فروش اینترنت، بدون امکان اتصال و استفاده از شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام تهیه می‌شود.

در این نامه ظاهرا از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و رادیویی، خطاب به شرکت‌ مخابرات ایران و کلیه شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات اینترنتی آمده است که با توجه به ضرورت صیانت از فرهنگ اسلامی ایرانی و حریم خانواده‌ها و حمایت از محتوای داخلی، با قید فوریت تصمیمی اتخاذ کنند که بسته‌ها و طرح‌های فروش اینترنت بدون امکان اتصال و استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام، تهیه و در لیست بسته‌های فروش خود قرار دهند.

اما انتشار این نامه در حالی است که چندی پیش رئیس مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرده بود اینستاگرام هم باید نماینده پاسخگو داشته باشد.

فیروزآبادی با بیان این‌که در مرکز ملی فضای مجازی معتقدیم رسانه‌های خارجی که بیش از یک میلیون کاربر دارند، حتما باید داخل کشور نماینده داشته باشند، گفته بود: تعریفی که در مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی از پیام‌رسان شده شامل شبکه‌های اجتماعی هم می‌شود و سیاست ما این است که اینستاگرام هم باید در کشور نماینده پاسخگو داشته باشد.

اگر در تهران برف نبارد…

در حوزه انرژی اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر این‌که بارش بارندگی در تهران می‌تواند تا حدی چالش‌های موجود در حوزه تامین منابع آب را حل کند، گفت: موضوع مهم بارش برف است چراکه اگر در تهران شاهد بارش برف باشیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود، اما اگر برف نبارد، با مشکلاتی در این حوزه مواجه خواهیم بود.

به گفته محمدرضا بختیاری برای مشخص شدن این موضوع باید منتظر پایان زمستان باشیم و بدترین سناریو را برای گذر از محدودیت منابع آبی در نظر گرفته‌ایم تا اگر بارش‌ها به حد کافی نبود، بتوانیم خود را با شرایط منطبق کنیم، به‌گونه‌ای که تامین آب مشترکان با مشکلی مواجه نشود.

بارندگی‌ها در پاییز امسال، نسبتا مطلوب بود، به‌گونه‌ای که ۱۲۰ میلی‌متر بارندگی را شاهد بودیم که این میزان نسبت به دراز مدت ۶۵ درصد افزایش داشته است. اما با توجه به این‌که میزان بارش‌های فعلی تنها ۲۵ درصد کل بارش‌های کل سال آبی است، نمی‌توان پیش‌بینی درباره وضعیت منابع آبی تابستان نداشت، اما باید گفت که سناریوی تعریف شده برای بهبود شرایط هم‌چون سال گذشته تعریف شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا