انرژی

احیای سفره‌های زیرزمینی با سامانه‌های خورشیدی

یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای بحران آب و کشاورزی در ایران، ایجاد سامانه‌های انرژی خورشیدی کوچک با ظرفیت پنج کیلوواتی و نیز احداث سیستم‌های خورشیدی روی زمین‌های کشاورزی بلااستفاده است، زیرا در این شرایط، ضمن ایجاد معیشت جایگزین برای کشاورزان و کسب درآمد پایدار ۲۰ ساله برای تولید و فروش برق، فرصت مناسبی به‌منظور بازیابی منابع آبی شکل خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد امین زنگنه – عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر (اتاق بازرگانی ایران) – امروز در نشست تخصصی با موضوع نقش و پتانسیل انرژی‌های تجدید پذیر در توسعه مناطق محروم و روستایی کشور، با بیان این‌که دلیل اصلی حمایت از توسعه کشاورزی در ایران، نیاز استراتژیک به همه محصولات تولید نشده، بلکه بیش‌تر ایجاد اشتغال برای روستاییان بوده است، اظهار کرد: این توسعه کشاورزی همراه با برداشت از منابع آب زیرزمینی و نیز خشکسالی در کشور، موجب توقف کشاورزی در بعضی مناطق شده است.

وی افزود: اگر کشاورزی به‌عنوان معیشت اصلی روستاییان ساکن در کشور، متوقف و بدون در نظر گرفتن معیشت جایگزین کنار گذاشته شود، نخستین نتیجه آن مهاجرت روستاییان به حاشیه کلان شهرها به منظور کسب درآمد خواهد بود که متعاقبا موجب مهاجرت معکوس، حاشیه‌نشینی، به خطر افتادن امنیت ملی در روستاهای مرزی، افزایش جمعیت خارج از توان کلان شهرهایی نظیر تهران و عواملی از این دست خواهد شد.

همچنین بخوانید

زنگنه درباره تولید پراکنده توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: به‌دلیل آنکه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در قالب ظرفیت‌های کوچک و به شکل پراکنده در سراسر کشور توزیع می‌شوند، در صورت بروز مشکل، کشور را دچار بحران جدی نخواهند کرد. این در حالی است که اگر نیروگاه‌های بزرگ کشور نظیر نیروگاه دماوند و شهید رجایی از مدار خارج شوند، با توجه به آن که زمان بازیابی آن‌ها حداقل یک هفته خواهد بود، ایران را با بحران جدی رو به رو خواهد کرد.

عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با تاکید بر این مساله که با ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ظرفیت کوچک می‌توان با مبلغی معادل ۳۵ میلیون تومان به ایجاد درآمد پرداخت، ابراز کرد: این در حالی است که امروزه این مبلغ برای خرید یک خودرو پراید به‌عنوان سرمایه اولیه ایجاد اشتغال کافی نیست، حتی درصورت اجرایی شدن این ایده، صرف نظر از خطرات رانندگی، رانندگان به دلیل کمبود مخاطب در روستاها، به منظور کار به مناطق شهری خواهند رفت که این امر مشکلات اجتماعی فراوانی به همراه خواهد داشت.

همچنین کیوان پورکیان –  عضو هیات مدیره کارگروه بودجه و مجلس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر (اتاق بازرگانی) در این میزگرد در زمینه وضعیت کشاورزی در استان اصفهان گفت: مساحت استان اصفهان برابر صد هزار کیلومتر مربع و دو برابر مساحت کشور هلند است و باید گفت که این استان با دارا بودن بیش از ۳۰۰۰ ساعت آفتابی در طول سال دارای پتانسیل فراوان خورشیدی است.

او با بیان این‌که یکی از راه‌حل‌ها برای بحران کشاورزان استان اصفهان، احداث مزارع خورشیدی در زمین‌های کشاورزی است، اظهار کرد: اگر دولت بتواند وام مناسب در اختیار کشاورزان قرار دهد، این مزارع خورشیدی روی همان زمین‌هایی که کشاورزی دیگر امکان‌پذیر نیست، احداث شده و برای ۲۰ سال برق تولید می‌کنند و برای کشاورز درآمد دارد. دولت نیز از برق تولیدشده استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، دولت برای ۲۰ سال مطمئن است که برای کشاورزی در این منطفه دیگر آبی مصرف نمی‌شود و سفره‌های زیرزمینی برای ۲۰ سال فرصت دارند که به سطح اولیه باز گردند.

عضو هیات مدیره کارگروه بودجه و مجلس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد: دولت به‌جای اعطای یارانه و حق نکاشت، باید وام‌های با بهره کم و بدون آورده برای احداث مزارع خورشیدی و بادی برای کشاورزان در نظر بگیرد و نیز منابع جدید برای خرید برق تجدیدپذیر تامین کند.

هم‌چنین سیدمحمد جواد موسوی – عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی ایران – در این میزگرد با اشاره به مشکل بودجه برای انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: با توجه به این‌که در حال حاضر منابع درآمدی بابت خرید برق تجدیدپذیر صرفا از محل عوارض برق مصرفی خانوار است، این موضوع باعث ایجاد محدودیت منابع شده و با توسعه این صنعت قطعا منابع تجدیدپذیر دچار کسری بودجه شده و نهایتا سرمایه‌گذاران این بخش که عمدتا از اقشار آسیب‌پذیر و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی هستند، به مشکل برخواهند خورد.

وی افزود: با توجه به گستره فعالیت سامانه‌ها در مناطق روستایی، پیشنهاد می‌شود سرفصل‌های بودجه‌ای که عمدتا با هدف ایجاد اشتغال و توسعه مناطق روستایی و محروم است، برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق محروم اختصاص یابد.

عضو هیات مدیره کارگروه بودجه و مجلس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه داد: علاوه بر این، با توجه به این که تولید برق تجدیدپذیر باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود، اختصاص منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت نیز می‌تواند به عنوان بخشی از منابع مکمل قرار گیرد.

پورکیان پیشنهاد داد: برای ایجاد کسب و کار جدید و توسعه اشتغال از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر، پیشنهاد می‌شود تا قسمتی از منابع بودجه قانون استفاده متوازن از امکانات کشور در اختیار انرژی‌های تجدیدپذیر قرار گیرد و درصورت امکان، برای خرید برق تجدیدپذیر اختصاص داده شود یا برای پیش خرید برق سیستم‌های تجدیدپذیر برای سه تا چهار سال در نظر گرفته شود تا بدین شکل موانع مالی ساتبا نیز تا حدی حل شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا