اقتصاد کلان

اعداد مهم بودجه را اینجا ببینید

بودجه هفده میلیون و سی و دو هزار و سیصد و سی و دو میلیارد و دویست و هفتاد میلیون ریالی سال ۱۳۹۸ امروز از سوی رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه شد تا پرونده دخل و خرج سال آینده ایران نیز در نوبت تصویب قرار گیرد.

 

به گزارش آرمان اقتصادی، لایحه بودجه در حالی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که بررسی ها نشان از آن دارد که سال آینده سالی سخت پیش روی ایران است. تشدید تحریم‌ها ضرورت رفتار مدبرانه در حوزه دخل و خرج را بیش از پیش آشکار کرده است. توجه بیش از پیش به مبانی اقتصاد مقاومتی ضرورتی جدی در وضعیت کنونی است.

همچنین بخوانید

بودجه همواره اعداد و ارقام بسیار مهمی را در خود جای می‌دهد. اعدادی که جهت گیری زندگی اقتصادی مردم ایران را در سال آتی روشن می‌کند.

 افزایش حقوق ۲۰ درصد

نوبخت پیش‌تر افزایش حقوق کارکنان دولت در سال آینده را ۲۰ درصد اعلام کرده است. این به معنی قبول عقب ماندگی حقوق از تورم در سال آتی خواهد بود.  قیمت نفت در سال آینده نیز در حدود ۵۴ دلار تعیین شده است. با این وصف ایران بدبینانه ترین پیش بینی را در مورد قیمت نفت در سال آینده دارد.

خبری از افزایش قیمت سوخت نیست

امروز بیژن رنگنه اعلام کرده است که در سال آینده افزایش قیمت سوخت پیش بینی نشده است. به این ترتیب استفاده از کارت سوخت در ویژه‌ترین حالت با سهمیه بندی همراه است نه افزایش قیمت.

 زنگنه درباره وضعیت نفت در لایحه بودجه ۹۸ گفت: دولت به دنبال کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه است. به همین دلیل مالیات ها در سال آینده افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: در بخش هزینه‌های بودجه باید تحولاتی ایجاد شود و براساس صحبت های رییس جمهوری باید با اصلاح ساختار به دنبال کاهش هزینه ها باشیم. وزیر نفت تاکید کرد در لایحه بودجه سال آینده قیمت حامل های انرژی تغییری نکرده است. «در برخی موارد قیمت برآورد شده در بودجه سالانه تغییر می کند؛ به طور مثال امسال هر بشکه نفت بیش از ۷۰ دلار به فروش می رسد در حالی که در بودجه ۵۵ دلار در نظر گرفته شده بود اما نرخ ۵۴ دلار برآورد شده برای لایحه بودجه سال آینده متعارف است».

وزیر نفت در پاسخ به اینکه با اصلاحات انجام گرفته بر لایحه بودجه وابستگی به نفت کاهش پیدا کرد، توضیح داد: این بخش تغییر چندانی نداشت اما هزینه ها تا حدودی کاهش پیدا کرد.

وی افزود: میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بودجه ایران کمترین وابستگی را به نفت دارد و در مقایسه با کشورهای همسایه در وضعیت خوبی قرار گرفته اما سیاست کلان کشور کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی است.

سقف معافیت مالیاتی؛ ۲ میلیون و سیصد هزار تومان در ماه

سهم سازمان امور مالیاتی از بودجه سال بعد ۵ هزار و ۶۴۰ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده (۱۳۹۸)، سهم سازمان امور مالیاتی از بودجه کل کشور مبلغ ۵ هزار و ۶۴۰ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان برآورد شده است.

این مبلغ در سال جاری (۱۳۹۷) ۲ هزار و ۸۱۳ میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان بوده است. سهم سازمان امور مالیاتی از بودجه سال ۱۳۹۶ هم ۲ هزار و ۱۷ میلیارد و ۶۹ میلیون تومان بوده است که عملکرد آن ۵۳ میلیارد و ۱۰۴ میلیون تومان برآورد شد.

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در قالب لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، دولت سقف معافیت مالیاتی سالانه را دویست و هفتاد و شش میلیون ریال اعلام کرد. به این ترتیب سقف معافیت مالیاتی ماهانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود. این سقف نسبت به پیش بینی صورت گرفته در قانون بودجه سال جاری تغییری نکرده است.

وام ازدواج؛ ۱۵ میلیون تومان

بر اساس تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۸ دولت سقف وام ازدواج را ۱۵میلیون تومان و با بازپرداخت ۵ساله تعیین کرد.  به منظور حمایت از ازدواج جوانان، دولت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را موظف کرد تا همه بانکها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع تمام منابع در اختیار پس انداز، جاری و سپرده قرض الحسنه بانکها در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند.

عوارض خروج از کشور؛ ۲۲۰ هزار تومان

بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه ۹۸، عوارض خروج از کشور برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

رقم پیشنهادی برای عوارض خروج از کشور نسبت به سال گذشته تفاوتی ندارد.  همچنین عوارض خروج زائران حج تمتع و عمره معادل ۱۱۰ هزار تومان و عوارض خروج زائران عتبات عالیات برای خروج از مرزهای هوایی ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان و برای مرزهای زمینی و دریایی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

بر اساس این لایحه، عوارض خروج زائران عتبات عالیات (زائران اربعین) که از تاریخ ۲۴ شهریور ۹۸ تا ۱۲ آبان ۹۸ از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج شوند از پرداخت عوارض خروج معاف می‌شوند.  این ارقام برای سفر دوم به میزان ۵۰ درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

پرداخت جریمه غیبت سربازی متوقف شد

دریافت جریمه غیبت سربازی به منظور اعطای معافیت به مشمولان خدمت وظیفه عمومی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ پیش بینی نشده است. در عین حال قرار است یارانه سه دهک جامعه توسط استانداران حذف شود. در هر صورت یارانه کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، قطع نخواهد شد.

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا