امور زیربناییراه و ساختمان

شرایط خرید و فروش مسکن تغییر کرد

پیش‌بینی‌ها به وقوع پیوست، حالا آمارها نشان می‌دهد بازار مسکن وارد دوره رکود تورمی شده است و به رغم تداوم رشد قیمت‌ها در بازار، سایه رکود بر این بازار سنگینی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بسیاری از فعالان بازار مسکن از ورود بازار مسکن به دوره رکود تورمی خبر می‌دهند و معتقدند کم بودن حجم معاملات سبب شده است بازار دیگر تحرکی از خود نشان ندهد، با این حال قیمت‌ها همچنان در حال افزایش است.

 متوسط قیمت مسکن در تهران با رشدی بیش از ۹۰ درصدی به آستانه ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است و اتفاقا همین رشد بی‌مهابا در دوره‌ای بسیار کوتاه زنگ‌های خطر را نه فقط برای بازار مسکن که برای صنایع وابسته به ساختمان به صدا درآورده است.

همچنین بخوانید

حالا قیمت یک واحد ۴۰ متری در تهران، در منطقه‌ای متعارف و نه گران قیمت به محدوده ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان وارد شده است. این یعنی خروج مسکن از دسترس طبقه متوسط.

یکی از مشاوران املاک در منطقه گلبرگ در این خصوص به خبرآنلاین گفت: این منطقه، منطقه‌ای گران‌قیمت نبود اما اگر قیمت‌ها را با سال گذشته مقایسه کنیم، این منطقه گران و اگر با دیگر مناطق مقایسه کنیم همچنان متوسط است.

 وی در پاسخ به این سئوال که آیا خرید وفروش در این بازار اتفاق می‌افتد گفت: بازار امروز بازار خریداراست. خریدار در این بازار، با پول حاضر و قدرت مالی کم است برای همین بازار مسکن به اصطلاح بازار خریدار است و مشتری در آن حرف اول را می زند.

وی گفت: از سوی دیگر فروشندگان نیز در این بازار قیمت‌های پرت می‌دهند طوری که مشتری زورش به خرید خانه نمی‌رسد.

مسکن در رکود تورمی

 یزدانی با اشاره به اینکه فروشندگان از ترس آینده قیمت‌هایی ارائه می‌کنند که واقعی نیست، گفت: به عنوان مثال خانه‌هایی که تا سال گذشته متری سه میلیون تومان معامله می‌شد، امروز متری ۱۰ میلیون تومان از سوی مالکانشان قیمت‌گذاری می‌شوند و در نتیجه امکان فروش فراهم نیست.

وی اضافه کرد: البته اگر کسی فروشنده واقعی باشد، باید به شرایط خریدار تن بدهد چون همان قدر که فروشنده واقعی کم است، خریدار واقعی هم کم است.

محمدپور، یکی از مشاوران املاک در منطقه سهروردی نیز درباره وضعیت خرید و فروش گفت: در مناطق میانی شهر اصلا خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و وضعیت کاملا راکد است.

او تاکید کرد: برخی فقط برای اطلاع از قیمت ملکشان و اطمینان از گران شدن آن قیمت‌های عجیب و غریب پیشنهاد می‌دهند تا ببینند مشتری برای ملکشان پیدا می شود یا خیر. وی گفت: در هفته‌های گذشته به جرات می‌گویم که حتی یک مورد فروش نداشته‌ام و همه کسانی که برای خرید وفروش مراجعه می‌کنند به توافق نمی‌رسند.

 وی تاکید کرد: پول نقد هم در این بازار کم پیدا می‌شود. به عنوان مثال افراد حاضر نیستند ملک خود را به کسی بفروشند که پولش دو ماه بعد آماده می‌شود بلکه دوره معاملات به شدت کوتاه شده و مردم نه یک سوم پول که نزدیک به هفتاد درصد را در زمان نوشتن مبایعه نامه طلب می‌کنند و همین مساله معامله را دشوار می‌کند.

گفتنی است متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در آذرماه سال ۱۳۹۷، ۹۵.۵ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴.۱ و ۹۱.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۲۱۸.۱ میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۴۲ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. این ارقام نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰۵ و ۷۵ درصد افزایش نشان می‌دهند.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا