امور زیربناییراه و ساختمان

مردم نگاه سرمایه گذاری به مقوله مسکن دارند

یک کارشناس مطالعات امکان سنجی و سرمایه گذاری در بازار مسکن و ساختمان گفت: مردم بصورت سنتی نگاه سرمایه گذاری به مقوله مسکن دارند که باید این رویکرد تغییر پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احمد هادی زاده در برنامه «بهارستان» رادیو اقتصاد افزود: ریشه چنین نگاهی مربوط به میانگین تورمی بوده که طی دهه های گذشته در حوزه مسکن اتفاق افتاده و یک اطمینانی برای مردم ایجاد کرده که ارزش زمانی پول را می توانند ازطریق سرمایه گذاری در این بخش حفظ کنند.

وی همچنین اظهارداشت: این نگرش را باید تغییر داد که به کالاهای مصرفی چون مسکن نباید به دید سرمایه گذاری نگاه کرد.

همچنین بخوانید

این کارشناس مطالعات امکان سنجی و سرمایه گذاری در بازار مسکن و ساختمان گفت: بخش مسکن در کشور دوره های رونق و رکود زیادی را تجربه کرده و طبق معمول دوره های رکود طولانی تر از دوره های رونق بوده است.

وی افزود: عوامل زیادی از قبیل رشد اقتصادی، برخورد نظام بانکی با مقوله مسکن، تحریم ها، قیمت نفت، معاملات بورس و دیگر شاخص های اقتصادی بر دوران رونق و رکود موثر بوده است.

هادی زاده تصریح کرد: بطور طبیعی تورم عمومی و برخی شاخص ها نیز می تواند تغییراتی در دوران گذار از رکود برای بخش مسکن به وجود آورد.

وی ضمن اشاره به اینکه بخش مسکن حجم بالایی از نقدینگی جامعه را به خود اختصاص می دهد، گفت: سنگین بودن ارزش سرمایه گذاری در حوزه مسکن باعث می شود این حوزه قدری دیرتر به تغییرات شاخص های اقتصادی اثر گذار روی عوامل مختلف واکنش نشان دهد.

این کارشناس مطالعات امکان سنجی و سرمایه گذاری در بازار مسکن و ساختمان افزود: تاثیر نوسانات ارزی در حال حاضر بر بخش مسکن در تهران خیلی سریعتر اما در سطح شهرستان ها این تاثیر خیلی متفاوت بوده است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا تهران نسبت با نوسانات ارزی واکنش سریعتر نشان می دهد، اظهارداشت: این موضوع به دلائل مختلفی همچون حجم بالاتر معاملات، تقاضای بیشتر، وابستگی بیشتر مصالح ساختمانی در تهران به بحث ارزی، خبردارشدن زودهنگام نسبت به تغییرات شاخص ها اقتصادی و همچنین تصمیم گیری های نظام بانکی در حوزه مسکن و در عین حال جاری شدن زودتر قوانین در ارتباط با این تغییرات در تهران نسبت به سایر نقاط کشور وابسته است.

هادی زاده به رادیو اقتصاد یادآورشد: طبق معمول پایتخت های کشورهای جهان به تغییرات شاخص های اقتصادی سریعتر واکنش نشان می دهند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا