خودروصنعت، معدن، تجارت

شاخص‌های کلیدی خرید خودرو در وضعیت فعلی بازار

در بازار فعلی خودرو، در شرایطی که با افزایش تقاضا روبرو هستیم، برخی از شرکت‌های خودرویی با عدم عرضه مناسب و حتی ارائه شرایط فروش مبهم حلقه انتخاب را برای مشتریان تنگ‌تر کرده‌اند. در این وضعیت بهترین انتخاب چیست؟ مشتریان برای یک خرید خوب به چه نکاتی باید دقت کنند؟

به گزارش آرمان اقتصادی اقتصادآنلاین نوشت: بنا داریم تا مهمترین شاخص‌های انتخاب یک خودرو در شرایط فعلی را بررسی کنیم. بدون شک تنها قیمت و یا ظاهر یک خودرو، تمام عوامل برای عقد قرار داد نیست. در ادامه شاخص‌های یک انتخاب خوب را بررسی می‌کنیم.

سابقه شفاف و خوب در انجام تعهدات قبلی: آنچه یک خرید را به معنای واقعی تکمیل می‌کند، انجام به تعهداتی است که در متن یک قرارداد به مشتریان وعده داده می‌شود. با کمی جستجو می‌توان وضعیت هر یک از عرضه کنندگان خودرو در انجام این تعهدات را بررسی و با هم مقایسه کنید.

همچنین بخوانید

شرایط قیمتی شفاف و بدور از ابهام: آنچه این روزها بعنوان دست‌آویز برخی شرکت‌های خودرویی با قیل و‌قال رسانه‌ایی به اذهان خریداران واقعی تزریق می‌شود عدم امکان محاسبه و تعیین قیمت شفاف خودرو است. دلیلی نخ‌نما که شرایطی را ایجاد کرده تا  شرکت‌ها با افزایش قیمت‌ بصورت مرحله‌ای وانمود به کنترل بازار کنند و در عین حال شرایط پیش فروش با قیمت غیر قطعی را بعنوان تنها انتخاب مشتری عنوان کنند تا ضمن بهره مندی از سرمایه جذب شده از سوی مشتری، با سوء‌استفاده از جو روانی ایجاد شده، قیمت‌های خود را در جو مقبولی افزایش دهند. در همین شرایط شرکت‌هایی هرچند بصورت محدود شرایط قیمتی خود را بصورت مشخص و قیمت روز اعلام کرده اند. انتخاب شرایط مشخصِ امروز و جنگ اول بِه از شرایط مبهم فرداست.

تحویل به روز: شاید در ایران به جز خرید از دلالان و بازار آزاد، نباید انتظار تحویل خودرو در همان لحظه عقد قرار داد داشت، اما تحویل های ۱۵ روزه و ۳۰ روزه، زمان تحویل معقول و حتی گاها به روز در ایران تلقی می‌شود. اما باز هم در همین وضعیت برخی از شرکت‌ها حتی با وعده تحویل ۱۵ ماهه پا در میدان گذاشته مشتریان را به خرید دعوت می‌کنند. چرا مشتری باید با وجود خودرو تحویل مثلا ۳۰ روزه وعده تحویل یک خودرو در ۱۵ ماه دیگر را باور کند، شاید در آن زمان باز هم بهانه‌های مشابه‌ای همچون عدم همکاری شرکت های خارجی در تامین دیگر قطعات، مشتریان را با تاخیر در تحویل روبرو کند. اتفاقی که در این روزها شاهد آن هستیم.

قدرت در تامین قطعات یدکی: خرید خودرو امری است که تبعات انتخاب تا سال‌ها گریبان‌گیر مالک آنست، اگر مثبت باشد که هیچ اما اگر این انتخاب حساب شده نباشد نتیجه‌ای جز چند برابر شدن مشکلات ندارد. یکی از شاخص‌های مهم قدرت، مسئولیت‌پذیری و تعهد در تامین قطعات یدکی محصول عرضه شده است. به این نکته نیز توجه ویژه داشته باشید.

سابقه حضور خودرو ساز در ایران: سال گذشته برندهای جدید بسیاری پا به بازار خودرویی ایران گذاشتند، اما تنها چند ماه کافی بود تا با اولین خط‌و‌نشان‌های سیاسی، میدان را با تعهدات بی‌پاسخ رها کنند. از سابقهِ فعالیت و ثبات شرکت‌های تولید کننده و عرضه کننده مطمئن شوید.

کیفیت، زیبایی و ایمنی: شاید در زمان مراجعه به نمایشگاه اولین شاخصه انتخاب یک خودرو، زیبایی آن باشد؛ اما عوامل ذکر شده در بالا نیز از جمله مواردی است که تاثیر خود را در دراز مدت نشان خواهد داد. توجه داشته باشید موضوع کیفیت و ایمنی را در مقایسه با رقبای هم تراز و هزینه تمام شده در نظر بگیرید. بدون شک قیمت‌ها افزایش یافته است اما در همین شرایط نیز می‌توان با مقایسه بدون اغماض به جواب صحیح رسید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا