انرژی

چرا ترامپ نتوانست بنزین ایران را تحریم کند؟

عبور تولید بنزین ایران از ۱۰۰ میلیون لیتر و مازاد ۲۰ میلیون لیتری نسبت به مصرف یکی از مهم‌ترین اخبار اقتصادی امروز ایسنا بود. تا پایان هفته جاری، ظرفیت تولید بنزین ایران به ۱۰۵ میلیون لیتر می‌رسد و این یعنی نسبت به سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۱۰۱ درصد رشد یافته و کشور به خودکفایی کامل در این زمینه رسیده است. بر این اساس و طبق گفته‌ی زنگنه، ترامپ در تحریم‌های خود از منع فروش بنزین به ایران حرفی نزد.

به گزارش آرمان اقتصادی، طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، صادق‌آبادی از تکمیل و راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داده و گفته که ظرفیت تولید بنزین از اواخر همین هفته  به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد که نسبت به آبان سال گذشته بیانگر رشد ۶۷ درصدی بوده است. ظرفیت تولید بنزین کشور در آبان سال گذشته ۶۳ میلیون لیتر در روز بود.  این میزان در دی ماه پارسال با تثبیت تولید در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۲۴ درصد افزایش یافت و  به ۷۸ میلیون لیتر در روز رسید. در نیمه نخست امسال که با اوج مصرف بنزین در کشور همراه بود، تولید بنزین به حدود ۹۵ تا ۹۷ میلیون لیتر در روز رسید. علیرضا صادق آبادی – مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه در حال آماده‌سازی برای افزایش ظرفیت تولید بنزین و یک جهش بزرگ برای آخر همین هفته هستیم، تصریح کرد: با تولید ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور علاوه بر تامین نیاز داخل، حدود ۲۰ میلیون لیتر نیز تفاوت تولید و مصرف در شش ماهه دوم سال خواهیم داشت. جزییات بیشتر را در این لینک بخوانید.

همچنین بخوانید

افزایش ۱۱ برابری انرژی تولیدی ایران

خبر خوش دیگر از حوزه انرژی مربوط به آماری بود که امروز رضا اردکانیان وزیر نیرو اعلام کرد. «طی ۴۰ سال گذذشته میزان انرژی تولیدی در ایران بیش از ۱۱ برابر افزایش یافته است.» او با بیان این‌که علی‌رغم تحریم‌هایی که به کشور اعمال شده است، وضعیت خوبی را در صنعت آب و برق داریم، در این باره گفت: مردم نباید نگران تامین آب و برق باشند، چراکه تمام تدابیر برای این مساله اندیشیده شده است.

جان عمران بسته به جان نفت

مرکز پژوهش‌های مجلس در تحلیلی که از لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ داشته به بررسی اعتبارات سرمایه‌گذاری‌های عمرانی پرداخته است. بر این اساس اعتبارات سرمایه گذاری های عمرانی (موسوم به تملک دارایی های سرمایه ای) در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با رقم قانون سال ۱۳۹۷ (۶۲ هزار میلیارد تومان) تغییری نکرده است. با توجه به تورم، این به معنی کاهش بودجه عمرانی است. البته با توجه به میزان تحقق واقعی ارقام بودجه عمرانی در سالیان گذشته، حتی در صورت افزایش این عدد نیز نمی توان در مورد آن تفسیر درستی داشت. به گزارش آرمان اقتصادی، بودجه عمرانی از این جهت اهمیت دارد که بخش عمده‌ای از نیروی انسانی در کشور را به خود درگیر کرده است و نوسانات در میزان بودجه این صنعت می‌تواند بر روی تعداد بیشتری از افراد اثرگذار باشد. مساله مهم در پروژه‌های عمرانی درواقع مقوله اشتغال است.

زاینده‌رود را نجات دهید

با وجود آن‌که به دلیل بارش‌های اخیر وضعیت ذخیره منابع آبی در پشت سدها تا حدودی مناسب ارزیابی می‌شود اما اوضاع سد زاینده رود اصلا جالب نیست و روند رو به خشکی رودخانه و سد زاینده رود نگران کننده شده است. سید اصغر تهرانی ـ کارشناس حوزه آب با تاکید بر این مساله که کل آبی که در سد زاینده رود وجود دارد، ۱.۳۸۰ میلیارد مترمکعب است، ابراز کرد: این در شرایطی است که میزان نزولات در حد نرمال باشد، اما اکنون میزان بارش‌ها بسیار کمتر از حد نرمال است. متن گفت‌وگوی ایسنا با تهرانی را این‌جا بخوانید.

کریسمس، طلا را گران کرد

سری هم به بازار ارز و طلا بزنیم. با وجودی که جهش معناداری در تقاضا و رشد قیمت ارز و سکه در ایران مشاهده نمی‌شود، تحولات جهانی تا حدودی بر این دو بازار تاثیرگذار بود. ظاهرا و بنا به گفته‌ی رییس اتحادیه طلا، افزایش قیمت جهانی طلا متاثر از تقاضای ژانویه باعث شده تا در ایران هم قیمت طلا و ارز مقداری بالا برود. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار امروز (یکشنبه) به سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد. هم‌چنین بانک‌ها امروز (۹ دی) هر دلار آمریکا را با افزایش ۱۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته، ۱۰ هزار و ۵۰۴ تومان می‌خریدند و هر یورو نیز با قیمت ۱۲ هزار و ۲۷ تومان از مردم خریداری می‌شد. جزییات بیشتر را در این لینک مشاهده کنید.

زور مرغداران به اتحاد فروشندگان چربید

روز گذشته رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی به اعضای خود سفارش کرده که مرغ زنده را بیش از کیلویی ۸۷۰۰ تومان خریداری نکنند اما طبق شنیده‌ها، مرغداران و پرورش دهندگان مرغ هیچ توجهی به این اقدام فروشندگان سطح شهر نکرده و هر کیلو مرغ زنده را به نرخ بیش از ۹ هزار تومان عرضه کرده‌اند. در این رابطه مهدی یوسف‌خانی – رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی – به ایسنا گفت: به اعضای اتحادیه برای کنترل قیمت و شناسایی افراد گران‌فروش پیشنهاد شد تا هر کیلوگرم مرغ زنده را به قیمت بیش از ۸۷۰۰ تومان خریداری نکنند اما این موضوع به دلیل عدم همراهی پرورش دهندگان مرغ اجرایی نشد و هر کیلو مرغ زنده شب گذشته به قیمت ۹۵۰۰ تومان درب مرغداری عرضه شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا