بانک و بیمهطلا و ارز

قیمت واقعی دلار بیش از ۱۰هزار تومان نیست/ فقط به صرافی‌های بانکی بسنده نکنیم

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به افزایش مجدد نرخ ارز تاکید کرد: بر حسب شرایط اقتصادی ایران، نرخ دلار بیش از ۱۰هزار تومان نباید باشد.

 احمد کیمیایی اسدی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به جهش هیجانی قیمت دلار در چند ماه گذشته، بیان کرد: اگرچه دلار در ماه‌های پیش تا ۱۹هزار تومان نیز پیش رفت اما واقعیت نرخ دلار در شرایط فعلی کشور بیش از ۱۰هزار تومان نیست و اکنون که نرخ مجددا تا حدودی بالا رفته انتظارات افزایشی ایجاد نخواهد کرد.

اسدی تا ۱۰درصد نوسان نرخ را برای اقتصاد طبیعی دانست و گفت: در چند روز اخیر دلار نوسان غیر منطقی نداشته و به بازار هیجان کاذب نخواهد داد، البته این به شرطی است که اتفاق خاصی رخ ندهد.

همچنین بخوانید

این فعال اقتصادی به صحبتهای رئییس جمهور در روز تقدیم لوایح بودجه به مجلس اشاره کرد و افزود: متاسفانه رییس جمهور با اعلام این که ذخایر ارزی کشور در ابتدای امسال به صفر رسیده بود، پالس بدی به بازار داد و این نگرانی را در مردم ایجاد کرد که تا کنون دولت برای افزایش ذخایر ارز چه اقداماتی انجام داده، بنابراین حرف‌ها و عملکرد‌های این چنینی تاثیر زیادی بر نرخ ارز دارد و باید کارشناسانه‌تر در این خصوص رفتار کنیم.

او همچنین اضافه کرد: در این چند روز با نزدیک شدن به سال نو میلادی، تعداد مسافرت‌های خارجی و به تبع تقاضای ارز افزایش پیدا کرده و این عامل نیز باعث بالا رفتن قیمت دلار شده است.

اسدی همچنین با اشاره به گسترش عرصه فعالیت صرافی‌های بانکی در مقابل غیر بانکی‌ها اظهار کرد: باید به همه صرافی‌ها زیر نظارت بانک مرکزی، مجال فعالیت داد و گزینه‌ای عمل نکرد چرا که در حال حاضر واردات و صادرات ما از اهمیت ویژه‌ و حجم بالایی برخوردار است و اگر با این محدودیت‌ها خدشه‌ای به تجارت وارد شود مسلما شاهد جهش نرخ ارز خواهیم بود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد: با توجه به قطع روابط بانکی شرکای خارجی با ایران، در حال حاضر بهترین کار استفاده مناسب از صرافی‌ها است و به نوعی نباید مانع صرافی‌های فعال شد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا