ارتباطات و فناوري اطلاعاتپرداخت الکترونیکگردشگری

دفاع معاون وزیر ارتباطات از استارت‌آپ‌های گردشگری در برابر فیلترینگ احتمالی

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات صبح امروز (۱۰ دی ماه) رسماً به چالش پیش آمده بین سازمان میراث فرهنگی و استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری وارد شد. «امیر ناظمی» در نامه‌ای که برای «لعیا جنیدی» معاون حقوقی رییس جمهور و رییس «کارگروه کاهش موانع کسب‌وکارهای مجازی» ارسال کرده است، یادآوری می‌کند که مشکلات بدنه دولت با استارت‌آپ‌ها باید از طریق طرح در همین کارگروه پیگیری شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روز گذشته مدیران چند سایت گردشگری که هیچ‌کدام از بیم فیلترینگ مایل نبودند نام‌شان ذکر شود، در گفتگو با دیجیاتو عنوان کردند که تماس‌هایی تلفنی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت کرده‌اند و تهدید به فیلترینگ شده‌اند. در واقع از مدیران سایت‌ها درخواست شده بود تا اقامت‌گاه‌های غیرهتلی را از سایت خود حذف کنند یا تا روز شنبه فیلتر خواهند شد. یکی از مدیران این سایت‌ها به دیجیاتو گفت که سازمان میراث فرهنگی حاضر نیست این درخواست را به شکل کتبی ارائه دهد.

معاون وزیر ارتباطات اکنون در نامه‌اش به معاون حقوقی رییس جمهور می‌نویسد که «شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی»، وابسته به سازمان میراث فرهنگی باید درخواست کتبی خود را برای رسیدگی به کمیته تخصصی ارائه و ادله خویش را برای فیلترینگ بیان نمایند تا در کمیته تخصصی تصمیم‌گیری لازم انجام شود. همچنین در این نامه ذکر شده که «باید امکانات دفاع نماینده صنف مطابق تبصره ماده ۹ فراهم گردد که این امور متاسفانه اتفاق نیفتاده است.»

همچنین بخوانید

 

در بخش دیگری از نامه ناظمی به جنیدی، می‌خوانیم که این اقدام، هم برخلاف تصویب‌نامه هیات وزیران (برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و کاهش موانع آنهاست) و از طرفی می‌تواند موجبات عدم هماهنگی دستگاه‌های دولتی در مواجه با کسب‌وکارهای نوپا را در پی داشته باشد: «همچنین باعث می‌گردد تا شکاف میان استارت‌آپ‌ها و بدنه دولت بیش از پیش عمیق‌تر شده و نارضایتی‌های مدنی مرتبط با توسعه کسب‌وکارهای نوپا را دامن زند.»

در آذر ماه و پس از ابلاغ بخش‌نامه‌ای در ۱۳ ماده و ۲ تبصره از سوی معاون حقوقی رییس جمهور، کلیه وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی، استانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی موظف شدند روش جدیدی را برای شکایت از کسب‌وکارهای نوپا در پیش بگیرند و به شکل مستقیم درخواست فیلتر شدن آنها را به کمیته فیلترینگ ارسال نکنند.

بر اساس این بخش‌نامه، کارگروهی در معاونت حقوقی رییس جمهور تشکیل شده است که رییس آن نیز نماینده‌ی معاونت حقوقی رییس جمهور است. اعضای این کارگروه، نمایندگان وزارتخانه‌های ارتباطات، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور اقتصادی و دارایی و معاونت علمی رییس جمهور خواهند بود.

اکنون امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری و نماینده وزارت ارتباطات در این کارگروه، اولین گام برای جلوگیری از فیلترینگ کسب‌وکارهای حوزه گردشگری که اقامتگاه غیرهتلی ارائه می‌دهند را برداشته است. اکنون باید دید کارگروهی که چشم امید بسیاری از کسب‌وکارها به آن است، چگونه اولین آزمون خود را پشت سر می‌گذارد.

منبع
دیجیاتو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا