خودروصنعت، معدن، تجارتصوت

تیراژ تولید اتوبوس در کشور پائین است

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از پائین بودن تیراژ تولید اتوبوس در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  ولی ملکی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: متاسفانه در حال حاضر تنها یک تا دو شرکت در کشور آن هم با تیراژ های پائین اتوبوس تولید و بقیه کارخانجات تعطیل و هیچ تولیدی ندارند.

وی همچنین اظهارداشت: این مسئله برای از رده خارج کردن اتوبوس های فرسوده مشکلات فراوانی ایجاد کرده از اینرو طبیعی به نظر می رسد که مسئولان امر برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بحث تامین نقدینگی، ارزی، افزایش نرخ ارز همه و همه دست به دست هم داده تا مسئولان به فکر واردات اتوبوس های دست دوم باشند.

وی در ادامه افزود: دست دوم به این معنی نیست که اتوبوس ۱۰ تا ۱۵ سال کارکرده باشد.

ملکی تصریح کرد: واردات اتوبوس های دست دوم به کشور مستلزم دو شرط اساسی نخست اینکه بیش از دو تا سه سال کار نکرده باشد و دیگر اینکه استانداردهای اروپایی را پاس کرده باشد.

وی گفت: وقتی نقدینگی کافی وجود ندارد و شرایط لازم در مملکت برای تولید و همچنین واردات اتوبوس های دست اول فراهم نیست کشور ناگزیر به واردات اتوبوس های دو تا سه سال کارکرده آنهم از کشورهای معتبراست.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: طبق معمول اتوبوس های وارداتی از شرکت های معتبر هستند و به یقین این اتوبوس ها استانداردهای اروپایی را پاس و در عمل جزء وسائل نقلیه مطمئنه محسوب می شوند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه گفته می شود کارخانجات اتوبوس سازی کشور زیر ظرفیت در حال تولید و برخی ها نیز در شرف تعطیل شدن هستند آیا در چنین وضعیتی بازهم باید اتوبوس های دست دوم از خارج وارد کرد، یادآورشد: خیر، اگر کارخانجات اتوبوسازی بتوانند قطعات مورد نیاز را وارد و با حمایت های یارانه ای دولت به چرخه تولید بازگردند این بهترین حالت است چرا که از یک طرف کارگران ایرانی زیادی مشغول به کار می شوند و از طرف دیگر کارخانجات ورشکسته و در آستانه ورشکستگی نیز از این ورطه نجات پیدا خواهند کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا